Narrow your search

Library

UAntwerpen (4)

Arteveldehogeschool (2)

KBR (2)

KU Leuven (2)

Odisee (2)

UCLL (2)

VIVES (2)

AP (1)

DocAtlas (1)

Hogeschool West-Vlaanderen (1)

More...

Resource type

book (10)

digital (1)

dissertation (1)


Language

Dutch (12)


Year
From To Submit

2023 (2)

2017 (1)

2012 (1)

2009 (1)

2006 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De school als arbeidsorganisatie: personeelsbeleid, organisatiekenmerken en arbeidsbeleving van leraren in scholen voor voortgezet onderwijs
Author:
Year: 1997 Publisher: Amsterdam Universiteit Amsterdam

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Hoe publieksgericht is het museum? Aandacht voor de individuele bezoeker
Author:
Year: 1981 Publisher: Leiden Reinwardt Academie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
De school als arbeidsorganisatie : personeelsbeleid, organisatiekenmerken en arbeidsbeleving van leraren in scholen voor voortgezet onderwijs.
Author:
ISBN: 9054780592 Year: 1997 Publisher: De Lier ABC

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Digital
21e-eeuwse vaardigheden: achtergronden en onderwijsimplicaties in zeventien vragen en antwoorden
Authors: ---
Year: 2017 Publisher: Heerlen Open Universiteit

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

21e-eeuwse vaardigheden zijn niet per se nieuw, maar leggen wel een andere nadruk op en vragen andere competenties van scholen en de professionals die daar werken. Om daar wat meer helderheid in te brengen, hebben Marjan Vermeulen en Emmy Vrieling van het Welten-instituut in samenwerking met PO raad en Kennisnet zeventien veel gestelde vragen uit de onderwijspraktijk over dit onderwerp beantwoord:&#13;&#13;&#13;&#13;1. Wat is de definitie van 21e-eeuws leren?&#13;&#13;2. Welke leertheorieën liggen ten grondslag aan het 21e-eeuwse leren?&#13;&#13;3. Waarom levenslang leren?&#13;&#13;4. Wat zijn criteria voor betekenisvol onderwijs in de 21e eeuw?&#13;&#13;5. Welke competenties hebben leraren nodig om leerlingen te begeleiden op hun ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden?&#13;&#13;6. Welke relatie ligt hierbij met 21e-eeuwse vaardigheden als kritisch denken, creativiteit en computational thinking?&#13;&#13;7. Zijn er werkvormen die leraren stimuleren om op andere niveaus van de taxonomie van Bloom samen te leren en te werken? Hoe kunnen leraren zelf hun 21e-eeuwse vaardigheden ontwikkelen?&#13;&#13;8. Op welke manier is sociaal kapitaal belangrijk voor het 21e-eeuwse leren?&#13;&#13;9. Is het voor onderwijsontwikkeling noodzakelijk om in netwerken te leren buiten de school?&#13;&#13;10. Wat zijn inzichten van de afgelopen twintig jaar, zoals coöperatief leren, die nog steeds actueel zijn?&#13;&#13;11. Waarom is teamleren zo essentieel?&#13;&#13;12. Wat is voorwaardelijk aan een goed samenwerkend en lerend team?&#13;&#13;13. Waarom is het belangrijk dat leraren zelf onderwijs ontwikkelen?&#13;&#13;14. Wat zijn de competenties die leraren nodig hebben om in een team samen te kunnen leren en onderwijs te ontwikkelen?&#13;&#13;15. Kunnen alle leraren metacognitief denken, leren en werken? Kun je metacognitie ontwikkelen? Zo ja, hoe?&#13;&#13;16. Wat blijven de basisvaardigheden die het onderwijs de kinderen moeten aanleren?&#13;&#13;17. Scholen hebben nu een langdurige onderwijskundige visie van waaruit ze werken. Doet dat nog recht aan wat kinderen nodig hebben en aan de snelle ontwikkelingen in de maatschappij?&#13;&#13;&#13;&#13;Bij elke vraag staan, naast het antwoord, ook verdiepende bronnen.&#13;&#13;&#13;


Book
Leren in veranderende schoolorganisaties
Authors: ---
ISBN: 9013015867 Year: 2004 Publisher: Alphen aan den Rijn Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Cocreëren kun je (stimu)leren : over kennis, leren, cocreatie en leiderschap
Authors: ---
ISBN: 9789493209633 9493209636 9789493336049 9493336042 Year: 2023 Publisher: Zoetermeer Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cocreëren kun je (stimu)leren beschrijft hoe het cocreatieproces precies werkt, welke rol van leiderschap daarbij past, en biedt inzichten om gezamenlijk de school tot een cocreërende organisatie te ontwikkelen.In een cocreërende organisatie heeft iedereen een aandeel in het vormgeven van en inhoud geven aan die organisatie. De schoolleider is zowel stimulator van als deelnemer aan het cocreatieproces. Ieders stem en ieder idee heeft in het proces gelijke waarde.Cocreëren kun je (stimu)leren is bedoeld voor iedereen die het aandurft om schijnbaar vanzelfsprekende concepten ter discussie te stellen, en wil nadenken over nieuwe manieren om als collectief te leren.Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/cocreeren-kun-je-stimuleren-pica


Book
Cocreëren kun je (stimu)leren : over kennis, leren, cocreatie en leiderschap
Authors: ---
ISBN: 9789493336049 Year: 2023 Publisher: [Huizen] : Pica,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze samenleving wordt steeds complexer: er ontstaan steeds vaker vraagstukken die collectief gedragen oplossingen vereisen, zoals de aanpak van de covidcrisis of het tegengaan van klimaatverandering. Ook in het onderwijs loopt men in de alledaagse praktijk tegen problemen aan die een gezamenlijke aanpak nodig hebben. Denk daarbij aan de omgang met moeilijk leerlinggedrag, het invoeren van een nieuwe didactische aanpak of het inspelen op maatschappelijke vraagstukken. Het proces van cocreëren leidt daarbij tot breed gedragen oplossingen. Cocreëren kun je (stimu)leren beschrijft hoe het cocreatieproces precies werkt, welke rol van leiderschap daarbij past, en biedt inzichten om gezamenlijk de school tot een cocreërende organisatie te ontwikkelen. Het proces van cocreëren begint met het expliciteren van ieders opvattingen over kennis en leren. Vanuit het perspectief dat leren betekenisgeving is en in interactie met de omgeving tot stand komt, is de stap om tot cocreatie te komen niet zo groot. Vanuit verschillende perspectieven ontwikkel je samen het idee dat de meeste potentie heeft. Zo kom je tot een gezamenlijk nieuw perspectief en een oplossing of innovatie. Dat kan voor fricties zorgen, maar juist die fricties leiden tot nieuwe inzichten, die de individuele kennis en het individuele handelen overstijgen. In een cocreërende organisatie heeft iedereen een aandeel in het vormgeven van en inhoud geven aan die organisatie. De schoolleider is zowel stimulator van als deelnemer aan het cocreatieproces. Ieders stem en ieder idee heeft in het proces gelijke waarde. Cocreëren kun je (stimu)leren is bedoeld voor iedereen die het aandurft om schijnbaar vanzelfsprekende concepten ter discussie te stellen, en wil nadenken over nieuwe manieren om als collectief te leren.


Book
Vitaliteit in processen van collectief leren : samen kennis creëren in basisscholen en lerarenopleidingen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044124330 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel basisscholen en lerarenopleidingen hebben de ambitie een onderwijspraktijk te ontwikkelen die voor alle betrokkenen interessant, motiverend, uitdagend en betekenisvol is. Dit streven vraagt om een proces waarin de behoeften van leerlingen, leraren, studenten en opleiders serieus worden genomen. Als belanghebbenden participeren zij in de vormgeving van de beoogde praktijk. Het op systematische wijze realiseren van een gezamenlijke ambitie wordt collectief leren of collectief kennis creëren genoemd. Collectief kennis creëren is een vitaal proces waarin aan de individuele behoeften van betrokkenen aan relatie, competentie en autonomie tegemoet wordt gekomen. Tegelijk wordt ook voorzien in de collectieve behoeften aan cohesie, coherentie en coöperatie. Deze publicatie biedt een theoretisch model voor collectieve leerprocessen en gaat in op de vormgeving ervan. Zij laat aan de hand van casuïstiek zien hoe collectief leren in een basisschool en een opleiding gestalte krijgt en biedt er een samenhangende methodiek voor. (Bron: covertekst)


Book
Lexicon vitaal leraarschap in Nederland en Vlaanderen
Authors: --- ---
Year: 1997 Publisher: Utrecht Stichting Vitaal Leraarschap

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Nieuw leren waarderen : een literatuuronderzoek naar effecten van nieuwe vormen van leren in het voortgezet onderwijs
Authors: --- ---
Year: 2006 Publisher: Utrecht Schoolmanagers_vo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by