Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
21e-eeuwse vaardigheden zijn niet per se nieuw, maar leggen wel een andere nadruk op en vragen andere competenties van scholen en de professionals die daar werken. Om daar wat meer helderheid in te brengen, hebben Marjan Vermeulen en Emmy Vrieling van het Welten-instituut in samenwerking met PO raad en Kennisnet zeventien veel gestelde vragen uit de onderwijspraktijk over dit onderwerp beantwoord: 1. Wat is de definitie van 21e-eeuws leren? 2. Welke leertheorieën liggen ten grondslag aan het 21e-eeuwse leren? 3. Waarom levenslang leren? 4. Wat zijn criteria voor betekenisvol onderwijs in de 21e eeuw? 5. Welke competenties hebben leraren nodig om leerlingen te begeleiden op hun ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden? 6. Welke relatie ligt hierbij met 21e-eeuwse vaardigheden als kritisch denken, creativiteit en computational thinking? 7. Zijn er werkvormen die leraren stimuleren om op andere niveaus van de taxonomie van Bloom samen te leren en te werken? Hoe kunnen leraren zelf hun 21e-eeuwse vaardigheden ontwikkelen? 8. Op welke manier is sociaal kapitaal belangrijk voor het 21e-eeuwse leren? 9. Is het voor onderwijsontwikkeling noodzakelijk om in netwerken te leren buiten de school? 10. Wat zijn inzichten van de afgelopen twintig jaar, zoals coöperatief leren, die nog steeds actueel zijn? 11. Waarom is teamleren zo essentieel? 12. Wat is voorwaardelijk aan een goed samenwerkend en lerend team? 13. Waarom is het belangrijk dat leraren zelf onderwijs ontwikkelen? 14. Wat zijn de competenties die leraren nodig hebben om in een team samen te kunnen leren en onderwijs te ontwikkelen? 15. Kunnen alle leraren metacognitief denken, leren en werken? Kun je metacognitie ontwikkelen? Zo ja, hoe? 16. Wat blijven de basisvaardigheden die het onderwijs de kinderen moeten aanleren? 17. Scholen hebben nu een langdurige onderwijskundige visie van waaruit ze werken. Doet dat nog recht aan wat kinderen nodig hebben en aan de snelle ontwikkelingen in de maatschappij? Bij elke vraag staan, naast het antwoord, ook verdiepende bronnen.
Choose an application
Choose an application
Cocreëren kun je (stimu)leren beschrijft hoe het cocreatieproces precies werkt, welke rol van leiderschap daarbij past, en biedt inzichten om gezamenlijk de school tot een cocreërende organisatie te ontwikkelen.In een cocreërende organisatie heeft iedereen een aandeel in het vormgeven van en inhoud geven aan die organisatie. De schoolleider is zowel stimulator van als deelnemer aan het cocreatieproces. Ieders stem en ieder idee heeft in het proces gelijke waarde.Cocreëren kun je (stimu)leren is bedoeld voor iedereen die het aandurft om schijnbaar vanzelfsprekende concepten ter discussie te stellen, en wil nadenken over nieuwe manieren om als collectief te leren.Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/cocreeren-kun-je-stimuleren-pica
leidinggeven --- waarden --- Sociology of education --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- maatschappelijke vorming --- lerarenberoep --- ethiek --- Leiderschap --- Waardevorming --- Onderwijs --- Onderwijspraktijk --- Kennis --- Leerproces --- Coöperatief leren --- Lerende organisatie --- Personeelsmanagement --- samenwerkend leren --- schoolorganisatie
Choose an application
Onze samenleving wordt steeds complexer: er ontstaan steeds vaker vraagstukken die collectief gedragen oplossingen vereisen, zoals de aanpak van de covidcrisis of het tegengaan van klimaatverandering. Ook in het onderwijs loopt men in de alledaagse praktijk tegen problemen aan die een gezamenlijke aanpak nodig hebben. Denk daarbij aan de omgang met moeilijk leerlinggedrag, het invoeren van een nieuwe didactische aanpak of het inspelen op maatschappelijke vraagstukken. Het proces van cocreëren leidt daarbij tot breed gedragen oplossingen. Cocreëren kun je (stimu)leren beschrijft hoe het cocreatieproces precies werkt, welke rol van leiderschap daarbij past, en biedt inzichten om gezamenlijk de school tot een cocreërende organisatie te ontwikkelen. Het proces van cocreëren begint met het expliciteren van ieders opvattingen over kennis en leren. Vanuit het perspectief dat leren betekenisgeving is en in interactie met de omgeving tot stand komt, is de stap om tot cocreatie te komen niet zo groot. Vanuit verschillende perspectieven ontwikkel je samen het idee dat de meeste potentie heeft. Zo kom je tot een gezamenlijk nieuw perspectief en een oplossing of innovatie. Dat kan voor fricties zorgen, maar juist die fricties leiden tot nieuwe inzichten, die de individuele kennis en het individuele handelen overstijgen. In een cocreërende organisatie heeft iedereen een aandeel in het vormgeven van en inhoud geven aan die organisatie. De schoolleider is zowel stimulator van als deelnemer aan het cocreatieproces. Ieders stem en ieder idee heeft in het proces gelijke waarde. Cocreëren kun je (stimu)leren is bedoeld voor iedereen die het aandurft om schijnbaar vanzelfsprekende concepten ter discussie te stellen, en wil nadenken over nieuwe manieren om als collectief te leren.
Kennis --- Leiderschap --- Onderwijs --- Leerproces --- Coöperatief leren --- Lerende organisatie --- Personeelsmanagement
Choose an application
Veel basisscholen en lerarenopleidingen hebben de ambitie een onderwijspraktijk te ontwikkelen die voor alle betrokkenen interessant, motiverend, uitdagend en betekenisvol is. Dit streven vraagt om een proces waarin de behoeften van leerlingen, leraren, studenten en opleiders serieus worden genomen. Als belanghebbenden participeren zij in de vormgeving van de beoogde praktijk. Het op systematische wijze realiseren van een gezamenlijke ambitie wordt collectief leren of collectief kennis creëren genoemd. Collectief kennis creëren is een vitaal proces waarin aan de individuele behoeften van betrokkenen aan relatie, competentie en autonomie tegemoet wordt gekomen. Tegelijk wordt ook voorzien in de collectieve behoeften aan cohesie, coherentie en coöperatie. Deze publicatie biedt een theoretisch model voor collectieve leerprocessen en gaat in op de vormgeving ervan. Zij laat aan de hand van casuïstiek zien hoe collectief leren in een basisschool en een opleiding gestalte krijgt en biedt er een samenhangende methodiek voor. (Bron: covertekst)
Onderwijsleerprocessen --- 473 --- Lerarenopleiding --- Leerprocessen --- Basisonderwijs --- Kennismanagement --- leerprocessen --- basisonderwijs --- lerarenopleiding --- competenties --- 104317.jpg --- Basisonderwijs ; didactiek --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- Lerarenopleidingen --- 450.8 --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- Methodiek van het studeren --- Onderwijsleerprocessen. --- Learning --- Collaboration --- Onderwijsstrategieën ; basisonderwijs --- Onderwijspraktijk
Choose an application
Teacher education. Teacher's profession --- Netherlands --- Flanders
Choose an application
Het nieuwe leren --- Secundair onderwijs --- Didactische werkvorm --- Didactisch principe --- Zelfstandig werk (onderwijs) --- Zelfsturend leren --- Nederland
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|