Narrow your search

Library

Odisee (7)

EHC (2)

Hogeschool Gent (1)

KDG (1)

UAntwerpen (1)


Resource type

dissertation (7)

book (3)


Language

Dutch (9)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (5)

2018 (5)

Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Breuklijnen : op zoek naar nieuwe representaties voor het geologisch landschap: proefschrift
Author:
Year: 2018 Publisher: Antwerpen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Karen Vermeren : reverse geology
Authors: --- ---
ISBN: 9789077207680 Year: 2019 Publisher: Duffel Stockmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Vermeren, Karen


Book
Breuklijnen
Authors: ---
Year: 2018 Publisher: Gent Karen Vermeren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Art


Dissertation
Streetart voor een positiever lichaamsbeeld
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In onze maatschappij heerst een negatief lichaamsbeeld. Reclamemakers buiten dat handig uit en ook de dieetindustrie profiteert er volop van. Een negatief lichaamsbeeld is echter niet zo onschuldig als we vaak denken. De gevolgen gaan van eetstoornissen tot zelfs pesten en zelfmoord. Streetart is de kunstvorm bij uitstek om een groot publiek mee te bereiken. Streetart wordt daarom ook vaak ingezet om een boodschap te verkondigen. Ik maakte zelf streetart in het thema positief lichaamsbeeld en ging er ook mee aan de slag in een didactische context. Dit waren de technieken waarmee ik aan de slag ging: het bewust worden van je lichaamsbeeld en een zaadje planten om er positiever over te denken. Zelf onderzocht ik mijn kijk op mijn lichaam grondig, maar ik interviewde ook mensen uit mijn omgeving. Ik schreef onze lichaamsverhalen neer en schilderde er de persoon van het verhaal over. Op die manier kon ik de verhalen delen in het straatbeeld. Die werken nodigden mensen uit tot bewustwording. Zo zagen ze dat we allemaal worstelen met ons lichaamsbeeld, maar ook dat dat energie is die we kunnen besteden aan belangrijkere projecten in ons leven. In de klas ging het er ongeveer op dezelfde manier aan toe. Ik zette de leerlingen aan tot nadenken over hoe ze naar zichzelf en naar anderen keken en daarna zette ik ze met een opdracht voor de spiegel. Enkele leerlingen gaven de volgende les aan dat ze gemerkt hadden dat ze meer nadachten over hun lichaamsbeeld en dat ze positiever naar zichzelf keken. Het zaadje dat ik plantte had bij sommige leerlingen dus al een kiem gevormd.

Keywords


Dissertation
Patroondoorbrekend werken in de PO les
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We kunnen leerlingen stimuleren hun eigen patronen te doorbreken tijdens de po les. Als focus het patroon “ een realistisch en mooi werkje maken”. Vanaf de leeftijd van 9 jaar zijn kinderen vooral aangetrokken esthetisch “mooie” werken. Realistische werken die met precisie en oog voor detail zijn uitgewerkt. Hier streven ze ook naar in hun eigen werken. Wanneer ze dit niet kunnen bereiken ontstaat er faalangst ontstaan. Hoe doorbreken we dit patroon? Door een realistisch resultaat onmogelijk of minderwaardig te maken aan het proces. Door leerlingen te confronteren met een probleemstelling waarbij ze niet terug kunnen grijpen naar reeds verworven kennis. Dit dwingt hen nieuwe paden te bewandelen en creatieve oplossingen te bedenken. Dit is wat Edward De Bono beschrijft al lateraal denken. Niet stil blijven staan bij de obstakels maar nieuwe wegen onderzoeken. De leerlingen staan stil bij hun proces en zoeken nieuwe oplossingen om het resultaat te bekomen. Hierdoor wordt het resultaat minder waardig aan het proces. Natuurlijk wordt dit patroon niet doorbroken in één les. Hiervoor hebben we meerdere lessen nodig. We kunnen bijvoorbeeld leerlingen uitdagingen laten formuleren voor zichzelf en reflecteren in hoever zij daarin gevorderd zijn. Hierbij heb je als leerkracht de belangrijke taak om een opdracht te ontwerpen waarin elke leerling een leerproces kan doormaken. De opdrachten moeten open en uitdagend zijn. Je kan de leerlingen helpen een uitdaging te kiezen door de doelen van de les klassikaal mee te delen. Op het einde van de les bespreek je niet enkel het resultaat, maar het proces en de individuele uitdagingen. Zo zien ze in dat de focus niet enkel ligt op het resultaat. Mijn onderzoek is ook toepasbaar in anderen vakken want ik elk vak worden leerlingen geconfronteerd met een probleemstelling. Zowel in het van wiskunde als lichamelijke opvoeding.

Keywords


Dissertation
Hoe kan het pleinairisme op een hedendaagse manier ingezet worden?
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Iedereen gaat graag naar buiten als het mooi weer is, ook leerlingen zouden dan liever buiten les krijgen i.p.v. tussen die 4 muren te blijven plakken. Maar wat als het nu regent of hard waait? Dan blijven we natuurlijk liever binnen. Het onderwijs heeft nood om naar buiten te gaan, maar leraren verkiezen toch de veiligheid van hun klaslokaal bovenop de onvoorspelbaarheden van de buitenwereld. Zouden we deze struikelblokken niet kunnen gebruiken als inspiratiebron om buiten creatief mee aan de slag te gaan? En de ‘plein air’ kunst die 200 jaar geleden plaatsvond op een vernieuwde, hedendaagse manier inzetten?

Keywords


Dissertation
Illustraties van ontmoetingen
Authors: --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vertrekkende vanuit de vraag naar hoe men via artistieke methodieken het welbevinden, als basisvoorwaarde voor leren, in de klas kan optimaliseren is Kristina op onderzoek gegaan. Het sociaal artistiek project “illustraties van ontmoetingen” ontstond. Kristina ging op pad met haar map en tekenmateriaal, op zoek naar kandidaat tekenaars. Mensen tussen 6 en 87 jaar, met heel diverse achtergronden, interesses en gewoontes reageerden op de oproep om samen te tekenen. Artistieke ervaring was niet vereist, enkel de wil om aan het project deel te nemen. Er vormden zich een vijftigtal ontmoetingen met een divers publiek, elk met een eigen verhaal. Kristina creëerde een kader waarbij mensen zichzelf kunnen zijn op een manier die ze waarschijnlijk zelf nog niet ontdekt hadden. Elke nieuwe ervaring in je leven is een kans om jezelf te ontplooien. Even samen zitten, praten, tekenen, van gedachten wisselen, denken, dromen en verbeelden. Het gesprek tijdens deze sessie ging diverse kanten op, maar begon steeds met de vraag: “Wanneer heb jij voor het laatst getekend?” Kristina’s rol is die van de spelbegeleider. Slechts een paar regels worden bepaald en dan kan er van start gegaan worden. De twee tekenaars eigenen zich geen apart deel van het teken- oppervlakte maar ieder tekent overal in het tekenkader, ieder is afwisselend aan de beurt. Als een schaakspel maar dan zonder winnaars of verliezers. De rode draad van de illustraties zijn de kleuren, de techniek en de materiaalkeuze. De aanzet is telkens dezelfde, het resultaat geeft verrassend verscheiden uitkomsten. Vorm en onderwerp zijn telkens compleet anders, toch vormen de tekeningen een geheel door de evenwichtige verdeling van compositie en kleur. Het “illustraties van ontmoetingen” project werd vaak ervaren als rustgevend, ontspannend, een verrijkende ervaring en voor herhaling vatbaar. Het plezier zat vooral in het samenzijn en een onverwachts artistiek werk te creëren. Sommige deelnemers hebben nadien ook tekeningen gemaakt met weer nieuwe partners. Zo zet het project zich verder met andere spelbegeleiders, op andere plaatsen, nieuwe ontmoetingen en andere verhalen.

Keywords


Dissertation
Leren voor het leven: ontwikkeling als doel, ambachten als middel
Authors: --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor mijn bachelorproef heb ik onderzoek gedaan naar de voordelen van de ambachten binnen het Steineronderwijs, en of deze ook nuttig kunnen zijn in het reguliere onderwijs. Mijn onderzoek bestond uit een praktisch en artistiek onderdeel. In mijn praktisch onderzoek heb ik de voordelen en mogelijkheden van ambachten binnen het Steineronderwijs bekeken. Daarnaast heb ik tijdens mijn stage getest of het geven van ambachten tijdens de lessen P.O. mogelijk is. Voor mijn artistiek onderzoek heb ik een case study gedaan in de vorm van een sculpturendagboek. Voor het maken van die sculpturen ben ik steeds vertrokken van een textiele ambacht.

Keywords


Dissertation
De vergeten kunsten
Authors: --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De vergeten kunsten Scholen, leerkrachten en stagiaires, velen blijven stiekem in hun comfortzone als het aan komt op thema’s zoals kunst en cultuur. Heeft dit te maken met de school of maakt de leerkracht hier zelf een bewuste keuze in? Beseffen we dat kunst en cultuur ons meer te bieden heeft dan een bezoekje aan een museum? Of blijven we ons beperken tot de beeldende kunst? Via een enquête ga ik na of leerkrachten in België wel genoeg gebruik maken van de verschillende kunstdisciplines. En of ze al dan niet multidisciplinair te werk gaan. Dit aspect uit zich op zijn beurt in mijn artistiek onderzoek. Dat de school een grote pijler is. En tot slot ga ik na wat het verschil is tussen België en ons buurland Nederland.

Keywords


Dissertation
Kunst als grondrecht, niet als luxe
Authors: --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ik heb een onderzoek gevoerd naar het introduceren van huis-, tuin- en keukenmateriaal in de lessen plastische opvoeding. Plastische opvoeding verlaagt de drempel voor cultuurparticipatie en talentontwikkeling met huis-, tuin- en keukenmateriaal. Op welke manier kan plastische opvoeding de drempel verlagen om deel te nemen aan de cultuureducatie en de talentontwikkeling met huis-, tuin- en keukenmateriaal? Van product naar grondstof, van Steinbach naar boom. Is het noodzakelijk om kunst meteen te linken met een Steinbach waarop gewerkt wordt met aquarel van Cotman en een penseel van het merk Petit Gris?

Keywords

Listing 1 - 10 of 10
Sort by