Narrow your search

Library

Odisee (6)

UGent (1)


Resource type

dissertation (7)


Language

Dutch (7)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)

2015 (1)

2013 (1)

2011 (1)

More...
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Dissertation
Computerinnovatie in de basisschool : een onderzoek naar de betrokkenheid bij leerkrachten
Authors: ---
Year: 1990

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Werken rond armoede in de klas.
Authors: ---
Year: 2013 Publisher: Aalst KaHo Sint-Lieven. Campus Dirk Martens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Filosoferen met kinderen. : Een muzikale reis door onze gedachten.
Authors: ---
Year: 2015 Publisher: Aalst Odisee Campus Dirk Martens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Integratie van anderstalige nieuwkomers met focus op taalkundige integratie
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Aalst : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze bachelorproef heeft als onderwerp ‘Integratie van anderstalige nieuwkomers met focus op taalkundige integratie’. Uit meerdere bronnen blijkt dat reguliere klasleerkrachten van de lagere school vaker een anderstalige nieuwkomer in hun klas ontvangen. De spreiding van de anderstalige nieuwkomers is weliswaar niet gelijk verdeeld over de verschillende scholen, waardoor sommige scholen een OKAN-aanbod hebben en in andere scholen de klasleerkracht zelf de taak van onthaalleerkracht op zich moet nemen (zie probleemstelling). Nadat ik tijdens deze opleiding al meerdere keren in contact kwam met leerkrachten en anderstalige nieuwkomers in zo’n situatie, weet ik dat het voor velen geen eenvoudige opdracht is om het integratieproces van de anderstalige nieuwkomer te ondersteunen. Tijdens dit onderzoek heb ik een anderstalige nieuwkomer van aan het begin opgevolgd door te observeren en veel te praten met haar klasleerkrachten. Dit voorbeeld van een geslaagde integratie geeft een zicht op het verloop van een schooljaar van een anderstalige nieuwkomer en zijn klasleerkracht(en). Ik heb geprobeerd een oplijsting te maken van de vele tips, methoden en materialen die reguliere leerkrachten kunnen toepassen. Ik heb hiervoor ook verschillende reguliere en ervaren klasleerkrachten, OKAN-leerkrachten en zorgleerkrachten geïnterviewd. Ook de taalcoach van Aalst heeft me veel informatie en tips gegeven die verwerkt zijn in deze bachelorproef. Zowel de verkregen informatie als de interviews zijn hierin terug te vinden. Welke tips en materialen nuttig zijn, is afhankelijk van de beginsituatie en het kind zelf. Deze bachelorproef zie je dus best als een hulpbron, een richtingaanwijzer in de zoektocht van de klasleerkracht en het biedt geen pasklare oplossingen. Ten slotte heb ik ook enkele deelonderzoeksvragen beantwoord. Ik heb tips verzameld om als reguliere klasleerkracht ‘ZILLig’ te werken met anderstalige nieuwkomers. Verder is er een stappenplan voor de begeleiding van de anderstalige nieuwkomer tijdens zijn eerste weken op de school. Hierbij hoort ook een lijst van ondersteunende organisaties in Aalst waar de anderstalige nieuwkomer terecht kan. In deze bachelorproef heb ik me vooral gefocust op de integratie op taalkundig vlak, maar het sociaal-emotionele vlak is hier niet van weg te denken. Medestudente Lore Elinckx heeft zich hierin verdiept, maar we schreven de probleemstelling en conclusie wel samen. Ook is er een gemeenschappelijk hoofdstuk terug te vinden waarbij we de belangrijkste zaken samenbundelen.

Keywords


Dissertation
Leerlingen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) in het regulier onderwijs.
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Aalst KaHo Sint-Lieven. Campus Dirk Martens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Onderwijsvormen voor zieke kinderen.
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Aalst KaHosl

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Stress bij kinderen in de lagere school

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In onze maatschappij kampen steeds meer mensen met stress, wat kan leiden tot een burn-out. Dit is het meest voorkomende voorbeeld, maar stress kan nog veel meer andere gevolgen hebben op ons hele lichaam. We worden niet alleen mentaal, maar ook fysiek door stress geraakt. Ook kinderen in de lagere school komen meer onder druk te staan en hebben stress. Ouders hebben hoge verwachtingen, maar ook de maatschappij vraagt steeds meer van het onderwijs en bijgevolg ook de kinderen die dit onderwijs volgen. Dit probleem moet bij de bron worden aangepakt (De Kegel, 2017). Doorheen mijn opleiding merkte ik echter op dat hier nog niet veel rond gewerkt wordt in de klaspraktijk. Zelf beschikte ik ook niet over voldoende kennis rond deze problematiek. Hoe kunnen we stress bij kinderen in de lagere school verminderen? Kunnen leerkrachten stress herkennen bij leerlingen in de lagere school? En belangrijker: ‘Wat is een goede didactiek om stress bij kinderen in de lagere school te verminderen?’ Het doel van deze bachelorproef is het ontwikkelen van een website om leerkrachten te begeleiden bij het werken rond stress in de lagere school en hen dusdanig een gestructureerd overzicht te geven van de problematiek en de mogelijkheden om hierrond te werken in de klas. Op deze vragen zocht ik een antwoord aan de hand van een uitgebreide literatuurstudie en een enquête. Deze bachelorproef werd gestart met de literatuurstudie om een theoretisch kader op te bouwen rond stress. U kan dit theoretisch kader dus terugvinden in mijn bachelorproef. Vervolgens ontwikkelde ik op basis van dit theoretisch kader een enquête die ik eveneeens uitvoerde. Door een lage respons op mijn enquête was het niet eenvoudig om een rode draad in de antwoorden te ontdekken. De meerderheid van de leerkrachten vroeg naar een website met hierop materiaal en aanbevelingen om met stress om te gaan. Deze website heb ik, als eindproduct van deze bachelorproef, ontwikkeld en kan u bezoeken via volgende link: https://stress-bij-kinderen-in-de-lagere-school.jimdosite.com/ De website bestaat uit verschillende onderdelen: • Home: korte voorstelling van het probleemen mezelf • Wat?: verklaring van het begrip stress • Oorzaken en gevolgen: overzicht van de oorzaken en gevolgen van stress • Omgang: overzicht van manieren om met stress om te gaan • Contact Door het ontwikkelen van deze website hoop ik leerkrachten een gestructureerd overzicht te geven van de mogelijke manieren om rond stress te werken in de klas. Wanneer het materiaal voor de hand ligt, zullen leerkrachten dit waarschijnlijk sneller aanreiken. Ik hoop dat dit een opstapje is voor leerkrachten om actief te werken rond stress in de klas.

Keywords

Listing 1 - 7 of 7
Sort by