Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
In de loop van hun gemeenschappelijke geschiedenis is gebleken dat er ondanks de taal die het merendeel van de Belgen (Vlamingen) deelt met de Nederlanders, er tal van culturele verschillen heersen tussen Nederlanders en Belgen. Deze 'culturele' verschillen worden gevoed en bevestigd door wederzijdse representaties in de pers. De meeste van deze representaties zijn een wijze van beeldvorming waarbij al snel een vorm van stereotypering optreedt. Waar deze stereotypen vandaan komen is, door hen die ze hanteren, in de meeste gevallen al lang niet meer geweten. De beeldvorming die ontstaan is rond Belgen door Nederlanders en vice versa is het product van een eeuwenlang proces van crossculturele en crossnationale contacten. Dit onderzoek kadert in deze thematiek en tracht een antwoord te formuleren op de centrale onderzoeksvraag: Hoe worden Belgen voorgesteld in de Nederlandse pers tijdens de Belgische onafhankelijkheidsstrijd en de Eerste Wereldoorlog?
Choose an application
Dit boek biedt een architecturaal verslag van de metamorfose die kunstencentrum Vooruit gekend heeft gedurende de laatste tien jaar. Aangespoord door een groeiende noodzaak van het kunstencentrum om zich fysiek aan te passen en nieuwe verbindingen te leggen met zijn omgeving en zijn gebruikers, onderging het iconische monument een transformatie van historisch cultuurhuis naar stedelijk platform.00Het boek gaat verder in op de visie van de architect en hoe hij op een unieke en uitdagende manier verder wil bouwen aan deze kunst- en architectuurschat uit het verleden. Het maatschappelijke belang en de verantwoordelijkheden van het kunstencentrum in de stad worden uitgediept in een debat, waarin ook duurzaamheid en vergroening een plaats krijgen. Daarnaast wordt kunst in de publieke ruimte een belangrijk thema in de publicatie. Via interviews geven drie kunstenaars hun reflectie weer op de nieuwe architectuur. Hun kunstwerken zijn een blijvende getuige.00In het eerste deel gaat architectuur recensent Christoph Grafe dieper in op het maatschappelijke en architecturale belang van de transformatie. In een tweede deel gaat Egon Verleye de dialoog aan met architect Geert LM Pauwels. Ten slotte geven de kunstenaars Christophe Hefti, Strook en Bonom hun kijk op kunst in de publieke ruimte. De dialoog tussen oud en nieuw wordt mooi verbeeld door de krachtige fotografie van Karin Borghouts, Michiel Devijver, Stijn Bollaert en Reinhart Cosaert.
725.8 --- 72.07 --- 72.025.4 --- Architectuur ; Gent ; 1912 ; Vooruit ; Ferdinand Dierkens --- Gebouwen voor amusement, ontspanning ; België ; Gent ; Vooruit --- Restauratie ; renovatie ; cultuurcentra ; Gent ; Vooruit ; Callebaut Architecten --- Dial Architects --- Openbare gebouwen ; gebouwen voor cultuur en ontspanning --- Architecten. Stedenbouwkundigen A - Z --- Architectuur ; renovatie, restauratie, vernieuwing --- Architectuur ; renovatie, restauratie, vernieuwing. --- Architecten. Stedenbouwkundigen A - Z. --- Openbare gebouwen ; gebouwen voor cultuur en ontspanning. --- Salle de spectacle --- Rénovation architecturale --- Bâtiment culturel --- Bâtiment d'exposition --- Art déco --- Patrimoine architectural --- Vooruit Gent --- Gand --- 720254 --- 7207 --- 7258 --- Architecten Stedenbouwkundigen A - Z. --- installations [visual works] --- painting [image-making] --- sculpting --- Brey, Ricardo --- Public buildings --- public buildings [governmental buildings] --- Arts Centre Vooruit [Ghent] --- Ghent --- Art --- sculpture [visual works] --- easel paintings [paintings by form] --- Centres d'art --- Architecture publique --- Pauwels, Geert LM, --- Gand (Belgique) --- Constructions. --- Rodríguez Brey, Ricardo, --- architectuur --- Kunstencentrum Vooruit --- Gent --- Dierkens, Ferdinand --- Kunstencentrum Vooruit. --- Gent. --- paintings [visual works]
Choose an application
Architecture --- architecture [discipline] --- bouwkundig erfgoed --- architectuurtheorie --- geschiedenis --- architectuur
Choose an application
Choose an application
"Den Oudaan is een Antwerps stadsicoon dat al decennialang de meningen verdeelt. Ook de verkoop ervan veroorzaakt deining. Op 27 juni 2015 zette AG Vespa de toren officieel te koop. De procedure zou verlopen via een bieding onder gesloten omslag, per hoogste opbod. Nog diezelfde avond lanceerden we via sociale media de impulsieve oproep 'We kopen samen den Oudaan'. Daarmee raakt we een gevoelige snaar bij de Antwerpenaar: ons initiatief werd massaal gedeeld en opgepikt door nationale media. Dat sterkte ons geloof in het potentieel én de noodzaak van ons project. Het draagvlak voor het initiatief was groot. Om onze plannen verder vorm te geven, brachten we en tiental experts samen in een kerngroep. Les nummer één? Er is nood aan een duidelijke, breed gedragen visie. Een aantal maanden later al, op de Dag van de Architectuur, zetten we een interactieve website online. Daarop reikten stadsbewoners ideeën aan. We begonnen vervolgens vol goesting aan het ontwerpend onderzoek en tegelijkertijd verdiepten we ons in alternatieve vormen van vastgoedontwikkeling en coöperatieve aankoop- en beheerstructuren. Zo ontdekten we elders in Europa gelijkaardige burgerinitiaven. En we beseften: we komen de toekomst op het spoor. Na lang rekenen, wikken en wegen bepaalden we een haalbaar, competitief bod. En toen werd het verkoopsdossier gewijzigd. En daarna nog een keer. De veranderingen maakten het uitzonderlijk moeilijk om met ons alternatief ontwikkelingsmodel een haalbaar project te realiseren. Maar dankzij het BWMSTR Label loopt ons onderzoek door. De verkoop van den Oudaan legt immers fundamentele vragen bloot, o.a. over de procedure voor de verkoop van beeldbepalend vastgoed, over alternatieve financieringsmodellen, over een meer publieke manier van stadsontwikkeling en over de uitgangspunten voor de coöperatieve programmering van een gebouw. Zo overstijgt dit proces de verkoop van dat ene, wonderschone gebouw. We willen ook vragen opwerpen rond andere maatschappelijk relevante bouwprojecten, debat op gang brengen en iedereen uitnodigen om samen op zoek te gaan naar antwoorden. Ook jij kunt mee nadenken. Van 18 oktober 2016 tot 15 januari 2017 bezetten we de wandelgangen van deSingel. Deze krant is je reisgids bij de tentoonstelling daar en loodst je min of meer chronologisch doorheen het traject dat we aflegden. Daarnaast organiseren we ook vier werksessies en drie publieke momenten. Tijdens de laatste publieke bijeenkomst , op 11 januari 2017, ronden we het onderzoek af en stellen we het Open Promotor Platform (OPP) aan je voor. Daarmee kunnen we ons in de toekomst samen over de iconen van onze dorpen en steden ontfermen."
Choose an application
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|