Narrow your search

Library

KU Leuven (3)


Resource type

dissertation (3)


Language

Dutch (2)

English (1)


Year
From To Submit

2017 (1)

2016 (1)

2015 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Dissertation
Effecten van afzwakkende, versterkende en numerieke markeringen in reclame. : Een experimenteel onderzoek.
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterproef onderzoekt wat de effecten zijn van afzwakkende, versterkende en numerieke markeringen in reclame. Daarvoor werd een online experiment (between-subjects design) opgezet. We hebben nagegaan of deze markeringen een invloed hebben op de overtuigingskracht, de aankoopintentie en recall van reclameboodschappen. Bovendien hebben we onderzocht of het geslacht van de deelnemers en hun need for cognition een rol spelen. Uit ons onderzoek blijkt dat advertenties met afzwakkende markeringen minder overtuigend zijn dan reclameboodschappen met versterkende of numerieke markeringen. Bovendien zijn de deelnemers in de hedge conditie minder geneigd om de producten te kopen dan de respondenten in de pledge of in de numerieke conditie. Wat overtuigingskracht en aankoopintentie betreft, verschilden de numerieke en versterkende markeringen niet. Op het einde van het experiment werden twee vragen gesteld om de recall van de advertenties na te gaan. De eerste vraag onderzocht welke reclameboodschappen de deelnemers zich herinnerden. De proefpersonen gaven productcategorieën (bv. bodymilk) en merken (bv. Garnier) aan. Om die reden werden de antwoorden in categorieën en merken ingedeeld en opgeteld. De tweede vraag ging na welke tekstuele boodschappen de proefpersonen zich herinnerden. De respondenten haalden in hun antwoord claims met of zonder markering aan. Sommigen herinnerden zich dus de markeringen, terwijl anderen die vergeten waren. Om die reden werden de antwoorden ook in twee groepen ingedeeld: onthouden claims met verwijzing naar de markering of onthouden claims zonder verwijzing naar de markering. De deelnemers in de hedge conditie haalden meer categorieën aan dan de respondenten in de numerieke of in de pledge conditie. De numerieke markeringen scoorden daarnaast beter dan de versterkende markeringen. In vergelijking met de respondenten in de pledge en in de numerieke conditie, onthielden de participanten in de hedge conditie minder merken. Verder hebben we aanwijzingen gevonden dat de respondenten die advertenties met versterkende markeringen hadden gezien, zich meer claims (die geen markering vermelden) herinnerden dan respondenten die reclameboodschappen met afzwakkende of numerieke markeringen hadden gezien. Vervolgens bleek uit onze resultaten dat het gebruik van numerieke markeringen er voor zorgde dat de deelnemers zich meer tekstuele boodschappen (die wel de markeringen vermelden) herinnerden. De versterkende en afzwakkende markeringen scoorden allebei slechter. Bovendien hebben wij aanwijzingen gevonden dat het geslacht van de deelnemers geen rol speelde. Ten slotte had need for cognition geen grote invloed.

Keywords


Dissertation
Samenwerken met concurrenten: implementatie van management controlesystemen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Management controlesystemen zorgen ervoor dat het gedrag van het personeel gestuurd wordt in het belang van de onderneming. Ze worden geïmplementeerd met als oogmerk de bedrijfsdoelstellingen te behalen. In een samenwerking zijn dergelijke mechanismes noodzakelijk om structuur en orde te creëren en de beoogde doelstellingen te behalen. Daarnaast moeten in het geval van concurrentiële samenwerkingen richtlijnen en contracten opgemaakt worden zodat geen strategisch gevoelige informatie gedeeld wordt met de concurrent. Aan de hand van halfgestructureerde interviews wordt nagegaan hoe een concurrentiële samenwerking in goede banen wordt geleid. Afhankelijk van parameters zoals de bedrijfsstructuur, het bedrijfsmodel en de contractuele basis wordt een balans gecreëerd tussen samenwerkende ondernemingen. Ieder onderneming heeft namelijk zijn eigen identiteit waardoor het noodzakelijk is om controlesystemen met elkaar af te stemmen. Vaak komen controlesystemen die geïntegreerd worden in een individuele onderneming terug bij een samenwerking. Desalniettemin worden nieuwe controlesystemen zoals administratieve beperkingen geïntegreerd zodat strategische informatie beschermd wordt.

Keywords


Dissertation
Tax me if you can: a classical conditioning approach to food purchase behavior and taxation effectiveness
Authors: --- --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

On 1 January 2016, a sugar tax was implemented in Belgium, as one aspect of the much debated tax shift. The introduction of this tax is the motivation of our study. Research suggests that health taxes do not always produce the anticipated results, as consumers still buy the targeted products even though they became more expensive. This thesis investigates the role of conditioning processes and food cues in this process of food purchasing. The aim of this thesis is twofold. Firstly, we study whether food cues have an effect on participants’ willingness-to-pay (WTP). We carried out an experiment during which participants underwent a Pavlovian training. Analyses of the WTP questionnaire, that participants were requested to fill out after this training, show that they were not willing to pay more for unhealthy nor neutral food products presented with the CS+ (compared to products presented with the CS- or no cue). Secondly, we measure the effect of conditioning on effort. After a second Pavlovian training phase, participants received a voucher with which they could collect a food reward. The voucher contained the CS+, the CS- or no cue, and instructed participants to pick up their reward either one (small effort) or three (big effort) floors up. Participants with a CS+ voucher did not make a big effort more often, compared to participants with a CS- or no cue voucher.

Keywords

Listing 1 - 3 of 3
Sort by