Listing 1 - 10 of 31 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Een brochure over de relatie tussen taalvaardigheid en schoolsucces. In het artikel wordt ingegaan op het belang van een goede woordenschatontwikkeling en laat de auteur zien welke stappen scholen kunnen nemen om hun woordenschatonderwijs efficiënt en effectief in te richten. De brochure is gratis te downloaden in de "implementatiekoffer" op de website van Taalpilots, www.taalpilots.nl
Choose an application
Bevat de resultaten van een vragenlijst-onderzoek onder leerkrachten naar het woordenschatonderwijs aan anderstalige kinderen. Op basis v/d resultaten is een aantal suggesties voor verbetering geformuleerd.
Didactics of Dutch --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Choose an application
Lexicology. Semantics --- Psycholinguistics --- Dutch language
Choose an application
Het is bekend dat kinderen die op school Nederlands als tweede taal verwerven, minder Nederlandse woorden kennen dan hun eentalige klasgenootjes. Naast kwantitatieve verschillen worden er ook kwalitatieve verschillen verondersteld, d.w.z. verschillen in hoe goed kinderen de Nederlandse woorden kennen. In een theoretisch deel wordt de ontwikkeling van lexicale kennis bij een- en tweetalige kinderen in alledaagse en in onderwijsleersituaties onderzocht. In een empirisch deel volgt een vergelijking van woordkennis (betekenistoekenning en definitievaardigheid) bij negen- tot elfjarige Turkse en Nederlandse kinderen. De conclusie is dat achterstanden in woordkennis bij tweetalige kinderen dieper gaan dan algemeen wordt aangenomen.
Didactics of Dutch --- Lexicology. Semantics --- Sociolinguistics --- Psycholinguistics
Choose an application
Choose an application
In de eerste hoofdstukken behandelen de auterus het taalverwervingsproces zoals dat thuis en later ook in het onderwijs plaatsvindt. De succesvolle factoren voor taalverwerving komen daarbij in beeld. Vervolgens bespreken zij drie belangrijke taalgroeimiddelen: taalaanbod, taalruimte en feedback. Naast theorie en praktijkvoorbeelden bevatten deze hoofdstukken veel opdrachten om het betreffende taalgroeimiddel in de vingers te krijgen. Ten slotte besteden de auteurs aandacht aan de manier waarop de taalgroeimiddelen in verschillende onderwijssituaties het beste tot hun recht kunnen komen. (Bron: covertekst)
Nederlands --- basisonderwijs --- basisonderwijs. --- Basisonderwijs. --- interactief onderwijs --- 803.3 --- Groepering van leerlingen --- Interactief onderwijs --- 800 ) Taalverwerving --- interactief taalonderwijs --- taalgroeimiddelen --- Taalontwikkeling ; kinderen --- Taalontwikkeling ; kleuters --- psycholinguïstiek, taalverwerving, kindertaal --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Psycholinguïstiek --- D100432.jpg --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; didactiek --- nederlands : tweede taal (ler) --- Didactics of Dutch --- taalverwerving --- Didactics of primary education --- #KVHB:Taalontwikkeling --- taalonderwijs --- taalontwikkeling --- 475.2 --- didactiek --- 471.41 --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Taalonderwijs --- Taalontwikkeling --- Taalverwerving --- Basisonderwijs --- Feedback --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Taal en verbale expressie --- Lerarenopleiding --- (vak)didactiek talen. --- 456.1 --- departement Lerarenopleiding 11 --- taaldidactiek --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde
Choose an application
Didactische handleiding voor de uitbreiding van de woordenschat van meertalige kinderen.Dr. Theo HoogbergenGrondige handleiding, bestemd voor leraren in het basis- en voortgezet onderwijs bij hun leeropdracht de woordenschat van meertalige kinderen uit te breiden. De woordenschat blijkt een sleutelpositie in te nemen in het leven en het leren van allochtone kinderen, maar ook van hen met een armoedig taalidioom. Onderwijs in welk vak ook kan pas vruchtbaar verlopen, als leerlingen over een uitgebreide woordenschat beschikken. Uit allerlei onderzoek blijkt dat vierjarigen over zo'n 2.000 à 3.000 woorden beschikken, maar vijftienjarigen al over 15.000. Nederlandse kinderen leren dus meer dan duizend nieuwe woorden per jaar. Leraren moeten eerst precies weten hoe een en ander werkt. Deze handreiking werkt aan verdieping, geeft oefenstof en tal van voorbeelden, ook uit vreemde talen. Het onderwijs in de uitbreiding van de woordenschat moet systematischer verlopen en vooral ook stap voor stap. Daarom moeten leraren goed op de hoogte zijn van de vele obstakels, waarvoor meertalige kinderen en zeker allochtonen staan. Het boek heeft twee delen, onderverdeeld in veertien overzichtelijke paragraafjes, bevat vier bijlagen en een uitgebreide literatuurlijst. De derde druk bewijst de waarde van het boek.© NBD Biblion
Didactics of secundary education --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- woordenschat --- taalonderwijs --- Nederlands voor anderstaligen --- 475.2 --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Lezen --- Nederlands --- Taalopvoeding --- Woorden --- Woordenschat --- Moedertaalonderwijs ; basisonderwijs --- Nederlandse woordenschat ; basisonderwijs --- Nederlandse woordenschat ; migrantenkinderen --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- 454.6 --- 456.1 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Intercultureel onderwijs --- Taal --- Taalonderwijs --- Nederlandse taal en letterkunde --- 071320.jpg --- Woordenschat: didactiek --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Woordenschatuitbreiding --- Woordenschatverwerving --- Mondelinge taalvaardigheid
Choose an application
Handboek voor (aankomende) leerkrachten in het basisonderwijs.Mart SeerdenTweede, herziene en geactualiseerde druk van dit praktische handboek. De uitgave combineert taaltheoretische achtergronden met dagelijkse onderwijspraktijk, waarbij kinderen op actieve wijze bij het taalontwikkelingsproces worden betrokken. De informatie is gebaseerd op een heldere taalvisie: los van de op school gebruikte taalmethode kunnen leidsters of leraren in hun dagelijkse werk met (jongste en jonge) kinderen taalontwikkelingskansen doelbewuster benutten. Er is aandacht voor taalverwerving, drie taalgroeimiddelen: taalaanbod, taalruimte en feedback, waarbij pedagogisch-didactische uitgangspunten als betrokkenheid, begrijpelijkheid en kinderen regelmatig uitdagen door met hen iets boven hun niveau te werken, de basis vormen. In deze tweede druk wordt doelbewust de lijn doorgetrokken naar taalontwikkeling van kinderen in voorschool-situaties. De informatie is helder en leest vlot. Cartoonachtige illustraties wisselen de tekst af. Tekstkaders bieden interessante dan wel extra achtergrondinformatie. In de tekst zijn doorblader- en terugbladerpijlen opgenomen. Oefenstof en concrete uitwerkingen van werkbladen completeren het geheel. Met literatuuropgave en register. Door de jarenlange praktijkervaring van de auteurs is dit een welkome handreiking voor de beroepspraktijk.© NBD Biblion
Taalverwerving ; kinderen. --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; didactiek --- Taalverwerving ; kinderen --- #PBIB:+111.14 --- #KVHB:Taalontwikkeling --- #KVHB:Taalonderwijs --- taalonderwijs --- taalkunde --- Nederlands --- KHK --- 475.2 --- Vakdidactiek : Nederlands : Lager onderwijs --- Didactiek --- Taalopvoeding --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- #BSCH: vak: Nederlands --- Schoolbooks - Didactic material --- Taalverwerving --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Listing 1 - 10 of 31 | << page >> |
Sort by
|