Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
The development of the knowledge economy influences the way in which learning in the context of work takes place. In order to be successful in a knowledge economy learning with the intention of innovating becomes increasingly important. It is this form of learning that is central to this thesis. The first research question aims to trace factors that enhance the learning processes leading to gradual improvements and radical innovations. The second research question examines the extent to which these factors could be deliberately applied to design a work environment that promotes innovation. Central to the research is the study of innovation practices. An innovation practice is a group of people that is motivated to collaboratively find an innovative solution for a difficult problem for which the answer is yet unknown. The method consists of a series of studies that all answer different questions. In the first study a meta-analysis was conducted of 18 reconstruction studies of completed innovation practices. The second study was a parallel study in which we monitored 10 innovation practices. This was combined with a literature review. In the third study an expert consultation was carried out to formatively evaluate the design principles that were found in the previous studies. Then, a design study was conducted in which participants used the design principles in different ways in order to examine their prescriptive quality. In answer to the first main question there is a set of 11 design principles which reflect the factors that enhance learning in innovation practices. In answer to the second research question we conclude that the design principles do not have a prescriptive function. The application of the principles in order to design interventions for innovation practices is influenced by six other factors as depicted in a design model. A combination of a systematic and personal approach seems the most viable for innovation. The design principles present various perspectives that offer the designer starting points for the design of interventions.Bron : http://www.narcis.nl/
Leren --- Innovatie --- Didactisch proces --- Veranderingsmanagement --- Kennismaatschappij --- Apprentissage Leerproces
Choose an application
Dit boek biedt inspiratie en handreikingen voor iedereen die aan de slag wil met praktijkonderzoek als motor voor verandering in organisaties. Praktijkonderzoek is niet alleen bedoeld om iets te weten te komen, maar ook om te veranderen en te leren. In plaats van een extern adviseur in te huren die 'de oplossing' heeft, spoor je kennis en ervaring in de eigen organisatie op. Praktijkonderzoek levert niet alleen interessante inzichten op, het kan ook het leren van betrokkenen stimuleren. Kortom: praktijkonderzoek als motor voor verandering. Dit boek bevat handreikingen om zulk soort onderzoek zinvol en leuk te maken en is gebaseerd op wat werkt in de praktijk.
Qualitative methods in social research --- praktijkleren --- probleemoplossend denken --- praktijkonderzoek --- veranderingsmanagement --- zorgsector --- coaching --- ervaringsleren --- organisatieverandering --- Praktijkonderzoek --- Organisatieleer --- Veranderingsmanagement --- Diagnose --- Medicine. --- Medicine/Public Health, general. --- Health Workforce
Choose an application
Of het nu een korte workshop is, een omvangrijk leiderschapstraject of een e-learningmodule, de bedoeling is dat leerinterventies mensen helpen om effectiever te handelen in hun eigen werkpraktijk. In hoeverre dat doel wordt behaald is lang niet altijd duidelijk. Vaak krijgen deelnemers na afloop van het traject of de module wel een evaluatieformulier toegestuurd, maar beperkt de opvolging hiervan zich tot een samenvatting van antwoorden voor de trainers of begeleiders.Leer- en ontwikkelactiviteiten zijn bedoeld om medewerkers beter toe te rusten voor het werk dat zij doen of gaan doen. Zij kunnen hier persoonlijk baat bij hebben, maar de organisatie mag er ook resultaten van verwachten. Impactonderzoek helpt om in kaart te brengen in hoeverre die verwachting wordt waargemaakt en om aanknopingspunten te vinden voor het versterken van de interventies zelf en de werkomgeving als geheel.Dit handboek voor impactonderzoek laat zien hoe je de doorwerking van leertrajecten kunt evalueren. Het bevat een stappenplan voor een compleet impactonderzoek, maar er komen ook werkvormen aan bod die het mogelijk maken in korte tijd zicht te krijgen op de impact van een traject. Er is aandacht voor manieren om dit onderzoek samen met anderen te doen zodat het leren van de evaluatie al begint tijdens het onderzoek zelf. Hiermee is de kans het grootst dat de evaluatie ook leidt tot verbeteringen in de werkpraktijk en in de leerinterventies.Het boek is gebaseerd op ervaring in tientallen impactonderzoeken in uiteenlopende sectoren zoals handel, industrie, zorg, onderwijs, dienstverlening en openbaar bestuur.Meer info vind je op https://www.impactonderzoek.nu/https://www.kessels-smit.com/nl/bookshop/impactonderzoek
l --- Research on teaching --- Curriculum development --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- trajectbegeleiding --- toegepast wetenschappelijk onderzoek --- Apprentissage Leerproces --- Evaluation de la formation Training evaluation --- Bedrijfsopleiding --- Personeelsbeleid --- Leertraject --- Effectiviteit --- Impact --- Onderzoek (wetenschap) --- Lerende organisatie --- Veranderingsmanagement
Choose an application
Dit boek biedt inspiratie en handreikingen voor iedereen die aan de slag wil met praktijkonderzoek als motor voor verandering in organisaties. Praktijkonderzoek is niet alleen bedoeld om iets te weten te komen, maar ook om te veranderen en te leren. In plaats van een extern adviseur in te huren die 'de oplossing' heeft, spoor je kennis en ervaring in de eigen organisatie op. Praktijkonderzoek levert niet alleen interessante inzichten op, het kan ook het leren van betrokkenen stimuleren. Kortom: praktijkonderzoek als motor voor verandering. Dit boek bevat handreikingen om zulk soort onderzoek zinvol en leuk te maken en is gebaseerd op wat werkt in de praktijk.
Qualitative methods in social research --- praktijkleren --- probleemoplossend denken --- praktijkonderzoek --- veranderingsmanagement --- zorgsector --- coaching --- ervaringsleren --- organisatieverandering
Choose an application
Hoort bij het gelijknamige boek.
Praktijkonderzoek --- Organisatieleer --- Veranderingsmanagement --- Diagnose
Choose an application
Je leest iets op Facebook en klikt op vind ik leuk. Je hoort in de trein twee mensen die in gesprek zijn over de studenten van tegenwoordig en dat die toch geen behoorlijke studiehouding meer hebben. Iets vinden is heel vanzelfsprekend; we worden voortdurend uitgenodigd onze mening te geven. Je iets afvragen of je ergens over verwonderen is de andere kant van iets vinden. En hoewel er op een doodgewone werkdag misschien minder uitnodigingen worden gedaan om je te verwonderen, is het toch belangrijk om dat te doen.In veel werkomgevingen worden fouten niet altijd gewaardeerd en lijkt het soms efficiënter om een afwijkende mening onder tafel te vegen in plaats van die te onderzoeken. Dat is jammer, want verwondering, missers en ongewone meningen zijn allemaal aanleidingen om je nieuwsgierigheid de vrije loop te laten. En die nieuwsgierigheid is een belangrijke aanjager voor leren en veranderen en voor nieuwe oplossingen en innovatie op de werkvloer.Als het lukt om nieuwsgierigheid de vrije loop te laten en plaats te maken voor nuance en twijfel, ontstaat ruimte voor leren on the job en vernieuwing. Dit boek kan daarbij helpen. De auteurs leggen uit wat nieuwsgierigheid is, welke mechanismen nieuwsgierigheid in de weg kunnen staan in werksituaties en wat er nodig is om die te doorbreken. Ze laten zien hoe ze hun eigen nieuwsgierigheid al dan niet weten te volgen. De vele voorbeelden gaan in op hun eigen ervaringen en vragen uit de industrie, de zorg, het onderwijs en het sociale domein. Dit levert succesvolle handvatten op om nieuwsgierigheid te gebruiken voor verwondering, constructieve oplossingen, verandering en innovatie.
Veranderingsmanagement --- Nieuwsgierigheid --- Innovatie --- Professionele ontwikkeling --- Prestatie --- Personeelsmanagement
Choose an application
Economic production --- Business policy --- innovatiemanagement --- veranderingsmanagement
Choose an application
Innovatie --- Résolution des problèmes Probleemoplossing --- 005.8 --- 415.4 --- arbeidspsychologie --- innovatie --- leren --- organisatiepsychologie --- spelen --- vernieuwing --- werkvormen --- Projectmanagement --- Hogere geestelijke functies --- Economic production --- Business policy --- innovatiemanagement --- veranderingsmanagement --- Schoolbooks - Didactic material
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|