Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
82-93 <492> --- 655.534 --- 76:655.5 <492> --- 655.262 <492> --- 76 <064> --- 76 BRUNA, DICK --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur--Nederland --- Stofomslag. Cover. Boekomslag --- Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst-:-Geïllustreerde boeken (boekillustraties)--Nederland --- Boekdesign--algemeen--Nederland --- Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst--Tentoonstellingscatalogi. Museumcatalogi --- Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst--BRUNA, DICK --- Exhibitions --- 76 <064> Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst--Tentoonstellingscatalogi. Museumcatalogi --- 76:655.5 <492> Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst-:-Geïllustreerde boeken (boekillustraties)--Nederland --- Bruna, Dick. --- Bruna, Dick
Choose an application
As an art history student, Caro Verbeek came into contact with an enormous variety of beautiful noses: large and small, straight and curved, flat and pointed. In many portraits, striking examples turned out to have been further enhanced by the artist. Although today's ideal of beauty suggests otherwise, in the past a large nose was seen as an indicator of intellect, courage, character and status. For example, Dante's death mask was manipulated to give him a real 'poet's nose', the depiction of Cleopatra's eagle nose was a political strategy and the Renaissance poet Annibale Caro even wrote the eulogy 'Nasea' about the considerable nose. In 'A small cultural history of the (big) nose', Verbeek takes the reader on a journey along notable noses in Western art and culture, from Michelangelo, Rembrandt and Gogol to Barbie, Barbara Streisand and #sideprofileselfie. Caro Verbeek shows how much our aesthetic judgment depends on cultural circumstances of which we are often barely aware. But above all, it is an ode to the nose, in all its shapes and dimensions. Caro Verbeek (1980) is an internationally renowned art historian and scent scientist. She teaches at the VU Amsterdam, where she obtained her doctorate in 2021 on art historical scents. She is involved in the EU research program ODEUROPA, and since June 2021 she has been working as a curator at the Kunstmuseum Den Haag Als student kunstgeschiedenis kwam Caro Verbeek in aanraking met een enorme variëteit aan prachtige neuzen: groot en klein, recht en gebogen, plat en puntig. In veel portretten bleken markante exemplaren nog eens extra te zijn aangezet door de kunstenaar. Hoewel het hedendaagse schoonheidsideaal anders doet vermoeden, werd een grote neus in het verleden gezien als een indicator van intellect, moed, karakter en status. Zo werd het dodenmasker van Dante gemanipuleerd om hem een echte 'dichtersneus' te geven, was de beeltenis van Cleopatra's adelaarsneus een politieke strategie en schreef de renaissancedichter Annibale Caro zelfs het lofdicht 'Nasea' over de aanzienlijke neus. 0In 'Een kleine cultuurgeschiedenis van de (grote) neus' neemt Verbeek de lezer mee op een reis langs opvallende neuzen in de westerse kunst en cultuur, van Michelangelo, Rembrandt en Gogol tot Barbie, Barbara Streisand en #sideprofileselfie. Caro Verbeek laat zien hoezeer ons esthetische oordeel afhangt van culturele omstandigheden waarvan we ons vaak nauwelijks bewust zijn. Maar bovenal is het een lofzang op de neus, in al haar vormen en afmetingen.00Caro Verbeek (1980) is een internationaal gerenommeerd kunsthistoricus en geurwetenschapper. Ze doceert aan de VU Amsterdam, waar ze in 2021 promoveerde op kunsthistorische geuren. Ze is betrokken bij het EU-onderzoeksprogramma ODEUROPA, en sinds juni 2021 werkt ze als conservator bij het Kunstmuseum Den Haag
Iconography --- History of civilization --- iconography --- 700 --- cultuurgeschiedenis --- menselijk lichaam --- kunst algemeen --- art généralités --- neus
Choose an application
Choose an application
Peter de Cupere, Scent in context, Olfactory art', geeft een weergave van 20 jaar onderzoek, praktijk en beeldende kunst van de Belgische hedendaagse kunstenaar Peter de Cupere. Het boek is onderbouwd met teksten van de kunstenaar, curatoren en kunsthistorici die affiniteit hebben met de olfactorische praktijk. Dit rijkelijk geïllustreerde boek geeft u een blik in het atelier en het hoofd van de kunstenaar en de wijze hoe hij in de wereld staat met zijn neus.
experimentation --- examination [function] --- installations [visual works] --- odors --- sculpture [visual work] --- drawings [visual works] --- Art --- easel paintings [paintings by form] --- Cupere, De, Peter --- 7.07 --- 778.5.07 --- Beeldende kunst ; 21ste eeuw ; 1996-2016 ; P. De Cupere --- Installaties ; geurinstallaties --- Geurkunstenaars --- Olifactorische kunst --- Geurkunst ; geur als contextgever en/of drager --- De Cupere, Peter °1970 (°Leuven, België) --- Belgische kunstenaars --- Tentoonstellingscatalogi ; Turnhout ; De Warande --- Kunstenaars met verschillende disciplines, niet traditioneel klasseerbare, conceptuele kunstenaars A - Z --- Videokunstenaars, laserkunstenaars, computerkunstenaars, klank en beeld kunstenaars --- Exhibitions --- sculpture [visual works] --- kunst --- geurinstallaties --- installaties --- 7.071 DE CUPERE --- De Cupere Peter --- eenentwintigste eeuw --- twintigste eeuw --- België --- geur --- olfactieve kunst --- geurkunst --- de Cupere, Peter --- De Cupere, Peter --- 706.9 --- reuk --- beeldhouwkunst --- performance --- tekenkunst --- conceptuele kunst --- kunstgeschiedenis, België, 21e eeuw --- MAD-faculty 16 --- geurkunstenaar --- kunst en wetenschap --- paintings [visual works]
Choose an application
Physiology of nerves and sense organs --- Specialty chemical technology --- History of civilization --- smell [sense] --- odors --- cultuurgeschiedenis --- Netherlands --- Ruiken --- Cultuurgeschiedenis --- Stinken --- History of the Low Countries
Choose an application
"Fleeting - Scents in Colour explores odours and the sense of smell as portrayed in Dutch and Flemish art of the seventeenth century - from fragrant flowers and perfumes to body odours and stinking canals. It is about the sensory role played by smells in daily life, about odours and health, about spices and other scents from far-off lands, and about lost 'smellscapes' of the past. But how were odours and the sense of smell portrayed? What meanings were attached to smells and what did they call to mind? Can the life of those times be captured in smells? We are surrounded by countless odours that vanish over time yet exert a strong (often subconscious) infleunce on our emotions. There are just as many stories to be told about the invisible and intangible phenomenon of smell as there are about art. Using our sense of smell while looking at art can open up a whole new world"--Page 4 of cover.
Odors in art. --- Painting, European --- Painting, European --- Painting, Netherlandish --- Painting, Netherlandish --- Themes, motives --- Themes, motives --- 1600-1699.
Choose an application
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|