Narrow your search

Library

KU Leuven (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2021 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Geconfronteerd worden met vooroordelen en discriminatie: Instabiliteit van zelfkennis en zelfvertrouwen, en onzekerheid over hoe men wordt geëvalueerd

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Momenteel is er beperkt onderzoek beschikbaar naar het concept ‘evaluatieonzekerheid’ in relatie tot de stabiliteit van het zelfconcept. Dit is de onzekerheid of een evaluatie gebaseerd is op een (subjectief) vooroordeel of de objectieve prestatie (Crocker & Major, 1989). Deze onzekerheid zou leden van een gestigmatiseerde groep kunnen belemmeren in het ontwikkelen van een stabiel en accuraat zelfconcept, waardoor deze groepen hun potentieel niet optimaal zouden kunnen benutten en zich niet volledig kunnen ontwikkelen op professioneel gebied. Dit onderzoek beoogt de vraag te beantwoorden of vrouwen evaluatieonzekerheid ervaren indien een beoordeling gebaseerd kan zijn op een vooroordeel en of dit leidt tot meer onzekerheid over de eigen domein-specifieke capaciteiten. Met domein-specifieke capaciteiten wordt in deze context gekeken naar capaciteiten waarover stereotypen over een sociale groep bestaan. Om deze vraag te beantwoorden is een online experiment uitgevoerd met vrouwelijke KU Leuven studenten (online vanwege de omstandigheden door de Covid-19 pandemie). Vrouwen beoordeelden zichzelf op een taak waarop mannen beter zouden scoren, voor en na negatieve feedback van een man. Participanten zijn willekeurig verdeeld over de experimentele conditie (vrouwelijke alias en avatar) en de controle conditie (neutrale alias en avatar). Uit de resultaten bleek dat vrouwen die dachten mogelijk gestereotypeerd te worden meer evaluatieonzekerheid ervaarden. Dit uitte zich in meer verwerping van en ruminatie over de feedback. Het effect van de feedback op de zelfbeoordelingen verschilde niet over de condities en vrouwen in de experimentele conditie vonden het niet moeilijker om hun geschiktheid voor de leidersrol in te schatten. Deze resultaten tonen aan dat er meer aandacht moet komen voor de uitdagingen die gestigmatiseerde groepen ondervinden om te zorgen dat zij niet langer onzichtbaar en ondervertegenwoordigd blijven in bepaalde domeinen. Sleutelwoorden: evaluatieonzekerheid, stereotypering, stigma, attributie ambiguïteit

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by