Narrow your search

Library

Odisee (13)

KU Leuven (6)

KADOC (4)

KBR (4)

UCLL (4)

Thomas More Kempen (3)

VIVES (3)

Arteveldehogeschool (2)

Groot Seminarie Brugge (2)

Groot Seminarie Gent (2)

More...

Resource type

dissertation (12)

book (8)


Language

Dutch (20)


Year
From To Submit

2024 (1)

2023 (2)

2022 (3)

2021 (1)

2020 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Waar zeg jij dat ik ben? : eigen-zinnig leraar zijn in een katholieke school
Authors: ---
ISBN: 9789068589184 Year: 2010 Publisher: Brussel Licap

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is een bundel met reflecties en visies van onderwijsbetrokkenen die christen zijn. De auteurs vertrekken telkens vanuit actuele vragen in het katholiek onderwijs en dagen de lezer uit om verder na te denken en te spreken over zaken die er toe doen.


Book
Identiteit in-zet : ontvangen, dialogeren, beslissen en handelen
Authors: ---
ISBN: 9789044128338 Year: 2011 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samen gestalte geven aan een katholiek pedagogisch opvoedingsproject in een context van levensbeschouwelijke diversiteit is een dynamisch proces dat heel wat vragen oproept. Dit boek vertrekt vanuit actuele vragen en geeft tegelijk verduidelijking en perspectieven voor wie durft in te zetten op identiteit en onderwijs...


Book
Waartoe dient het katholiek onderwijs?
Authors: ---
Year: 2011 Publisher: Anderlecht VVKHO (Vlaams Verbond van Katholieke Hogescholen)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Dialoogschool in actie! : mag ik er zijn voor u?
Authors: --- ---
ISBN: 9789085282631 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Halewijn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Twaalf persoonlijke en inspirerende perspectieven zijn hier in een bundel bijeengebracht. Ze zijn geschreven door een groep die heel gevarieerd is maar één in wat hen bindt. Ze schrijven allen vanuit hun droom over mens, samenleving en wereld. Een droom die richting geeft aan hun visie op onderwijs, hun opvatting over dialoogschool en de relatie daarvan met identiteit en diversiteit. De auteurs beperken zich niet enkel tot het geven van 'richting' aan het (katholiek) onderwijs; ook de 'inrichting' van de dialoogschool krijgt aandacht in de ideeën en voorstellen vanuit het eigen perspectief. Wie interesse heeft voor onderwijs, de toenemende diversiteit en een herrijking van identiteit zal zich in al zijn dimensies aangesproken weten om me te denken en te handelen.


Dissertation
Invloed van spelmethodiek op de positieve identiteitsvorming van biculturele jongeren
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Marie Albers Invloed van spelmethodiek op de positieve identiteitsvorming van biculturele jongeren 2021 - 2022 Probleemstelling Door globalisering, huidige maatschappelijke tendensen en migratiestromen wordt onze samenleving hoe langer hoe meer divers (Federaal Migratiecentrum Myria, 2021). Voor heel wat kinderen betekent dit dat ze opgroeien met meerdere culturele referentiekaders. De verschillende referentiekaders zijn soms niet samen te brengen, omwille van een grote hoeveelheid aan specifieke maatschappelijke obstakels waar deze jongeren mee te maken krijgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ervaren van racisme of uitsluiting. Op deze manier krijgen jongeren niet de mogelijkheid om hun identiteit ten volle te ontdekken en ontwikkelen. Deze negatieve identiteitsvorming kan echter ernstige gevolgen hebben op mentaal en zelfs fysiek vlak. Theoretisch kader Het literatuur- en praktijkdeel zijn uitgewerkt op basis van evidence based literatuur. Hiervoor zijn wetenschappelijke artikels geraadpleegd met verschillende bronnen ter aanvulling. Het wetenschappelijk artikel van van Dijk en Noorda (2017), ‘De pedagogische waarde van cultureel bewustzijn’ en ‘psychophysiological stress responses to bicultural and biratial identity denial’ door Albuja et al. (2019), tonen aan dat het hebben van een biculturele identiteit een negatieve invloed kan hebben op de zelfontwikkeling en identiteitsvorming bij jongeren. Praktijk Het praktijkonderzoek is uitgewerkt in samenwerking met ‘Bazzz’ en uitgevoerd bij ‘Fedasil Zoutleeuw’. Hiervoor werd een spel ontwikkeld dat een positieve invloed kan hebben op de identiteitsvorming bij biculturele jongeren en een aanknopingspunt kan bieden voor ergotherapeutische behandelingen. Het spel is ontwikkeld op basis van bevindingen en verbanden die terug te vinden zijn in de evidence based literatuur. Als uitgangspunt is hiervoor het boek ‘Positieve identiteitsontwikkeling bij moslimjongeren: Een tool- en handboek voor eerstelijnswerkers’ gebruikt. Voor de vormgeving is voornamelijk literatuur van VZW De Aanstokerij gebruikt. Discussie en besluit Op basis van de literatuur- en praktijkstudie valt te concluderen dat het gebruik van een spelmethodiek een positieve invloed heeft op de identiteitsvorming van biculturele jongeren. Een spel kan namelijk dienen als een laagdrempelige en luchtige gespreksmethodiek (De Aanstokerij, 2020; Hill, 2016). Het geeft heel wat mogelijkheden tot exploratie en succeservaringen. Dit draagt bij tot het verhogen van de zelfwaarde, zelfreflectie, het uitwisselen van culturele kennis en het ontdekken van de eigen sterktes en grenzen. Dit zijn allemaal factoren die een positieve invloed hebben op de identiteitsontwikkeling (Vandeperre et al., 2018; van Dijk & Noorda, 2017; Hendriks, 2016). Voor de therapeut geeft het ook, op een luchtige, speelse manier, snel een beeld van de cliënt en van waar in behandelplannen aandacht aan geschonken moet worden. Ook op vlak van therapeutische begeleiding en omgang met de cliënt geeft dit een goed beeld. Zo kan de therapeut zo cliënt-centred mogelijk te werk gaan met een bewustzijn van de culturele achtergrond (Singh et al., 2022; Taff & Blash, 2017; Sterman et al., 2022). Trefwoorden o Bicultureel o Multicultureel o Jongeren o Identiteitsontwikkeling o Diversiteit o Ergotherapie

Keywords


Dissertation
Multi-sensory storytelling: meer dan gewoon een verhaal vertellen : wat is het verschil tussen gewone verhalen en Multi-sensory storytelling-verhalen op vlak van het uitlokken van aandacht bij personen met een meervoudige beperking?
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Brussel Odisee. Studiegebied Gezondheidszorg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Reductie van morele stress in een interdisciplinair team
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Probleemstelling: De geriatrische zorgsector komt meer en meer onder druk te staan. Er heerst een tekort aan personeel voor een steeds stijgende vraag naar hulp. De hulpverleners ervaren gevoelens van machteloosheid doordat het geven van goede zorg niet altijd gerealiseerd kan worden. Dit door interne of externe factoren. Morele stress is het wrange gevoel wanneer dit niet meer lijkt te lukken. Er ontstaan problemen, zowel op individueel niveau, als op teamniveau. Handvaten om morele stress het hoofd te bieden worden er nog maar weinig aangereikt. Nochtans zouden deze veel invloed kunnen hebben voor de gehele organisatie. Hierom zoekt men eerst een antwoord op de volgende vraag: Welke ergotherapeutische interventies kunnen toegepast worden in een woonzorgcentrum ter verlaging van de (negatieve gevolgen van) morele stress bij het interdisciplinair team. Vervolgens geeft men aanbevelingen om tot maximale participatie te komen als lid van het interdisciplinair team in een woonrzorgcentrum. Theoretisch kader: Literatuur biedt een antwoord op de oorzaken, gevolgen en interventies van morele stress. Het artikel van Burston & Tuckett (2013) wijst op het crescendo-effect. Het ervaren van de initiële morele stress, maar er niet naar kunnen handelen waardoor het moreel residu zich opbouwt. Durocher et al. (2016) en Rivard & Brown (2019) bieden een ergotherapeutische invalshoek voor het ontstaan van morele stress. Het kan het handelen verstoren en op lange termijn leiden tot occupationele vervreemding. Om dit te voorkomen richten interventies zich op micro-, meso- en macroniveau. Men kan morele stress omzetten tot morele veerkracht door rekening te houden met het draagvlak, draagkracht en draaglast van de werknemer. Zorgethiek biedt een antwoord op het verbeteren van morele stress doordat men zich niet alleen bewust moet zijn van de behoeften van anderen, maar ook het nemen van verantwoordelijkheid om aan die behoeften tegemoet te komen. Praktijkdeel: Er werd een enquête afgenomen bij het personeel van een woonzorgcentrum. Deze enquête bevroeg de aanwezigheid van morele stress, de gevolgen en eventuele tips ter verbetering. De hoofdzaak was een belemmering in communicatie waardoor men niet tot occupationele tevredenheid kwam. Literatuur legde ook de focus op het verkrijgen van een goed teamklimaat om de negatieve gevolgen van morele stress te hanteren. Vanuit de aanbevelingen van het literatuuronderzoek werden concrete adviezen voorgesteld voor het woonzorgcentrum. Interventies kunnen zijn: het moreel beraad, het kernkwadrantenspel, mangomomenten en het verwezenlijken van een geleefde visie. Discussie en besluit: Hulpverleners moeten opkomen voor hun visie op goede zorg en dit delen met het team. Aanbevelingen werden gegeven, maar niet uitgevoerd in de praktijk wegens de pandemie van Covid-19. Reductie van morele stress zou verwezenlijkt kunnen worden door een moreel beraad als het kernkwadranten spel. Het versterken van de eigen morele sensitiviteit en veerkracht, kan men ook bekomen door het uitvoeren van mangomomenten. Verder moet men ook rekening houden met de visie van het woonzorgcentrum en de participatie van het personeel.

Keywords


Book
Christelijke identiteit : kers op de taart of gist in het deeg?
Authors: --- ---
Year: 2008 Publisher: Brussel Licap

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Veerkrachtiger uit kwetsbaarheid
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen die opgroeien met een ouder met psychische problemen of afhankelijkheidsproblemen (KOPP/KOAP) blijven nog te vaak onzichtbaar, dat heeft eenzaamheid tot gevolg. De kinderen willen gezien en gehoord worden. Ze lopen een verhoogd risico op ernstige psychische problemen. Er zijn verschillende programma’s ontwikkeld voor deze kinderen waarin sociale steun, psycho-educatie, vaardigheidstraining en het omgaan met emotionele problemen centraal staan. In Vlaanderen zijn één derde van de kinderen KOPP of KOAP. De cijfers die bekend zijn rond de doelgroep zijn geen volwaardige cijfers wegens het aanwezige taboe dat heerst rond de geestelijke gezondheidszorg. Omdat de behoefte van de KOPP en KOAP zo hoog is aan (h)erkenning maar het aanwezige stigma dit nog niet toelaat, is het noodzakelijk om het stigma weg te werken. Het stigma in de maatschappij zorgt voor een polariserend effect en heeft negatieve effecten op de doelgroep. Er is nood aan een depolarisatie van de maatschappij rond de doelgroep KOPP en KOAP, zodat zij vrijuit kunnen uitkomen voor hun stem. De vraag is wat deze depolarisatie tot stand kan brengen en welke effecten dit precies heeft op het individu? De literatuurstudie gaat daarom dieper in op de elementen die bijdragen tot een depolariserend effect. Met de intentie om tot het depolariserend effect te komen ontstond volgende onderzoeksvraag: ‘Welke ergotherapeutische aandachtspunten kunnen toegepast worden bij de doelgroep KOPP en KOAP dat tot depolariserend effect kan zorgen? Met als bijkomende deelvragen wat de behoeften en gevolgen zijn voor de doelgroep KOPP en KOAP en wat de implicaties zijn voor de praktijk. De focus in het praktijkdeel ligt op de ervaringen van de KOPP en KOAP binnen Similes, een pluralistische organisatie die de familie en naasten van psychisch kwetsbare mensen ondersteunt.

Keywords


Dissertation
Welke informatie omtrent dementie moet een lagereschoolkind krijgen om tot stigmareductie te komen?
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenvatting en trefwoorden Probleemstelling: Er heerst een algemeen stigmatiserend beeld over de aandoening dementie dat samengaat met negatieve en incorrecte opvattingen. Dit omwille van een gebrek aan kennis, bewustzijn en begrip. Ook bij kinderen wordt het gebrek aan kennis omtrent de aandoening duidelijk. Aangezien zij het toekomstig maatschappijbeeld vorm zullen geven vormen ze een belangrijk doelpubliek voor het geven van publieke educatie. In de literatuur wordt gezocht naar essentiële informatie die lagereschoolkinderen moeten krijgen om tot stigmareductie te komen. Binnen de praktijk wordt er een laagdrempelig product ontwikkeld dat lagereschoolkinderen educatie biedt over dementie. Theoretisch kader: De literatuurstudie wordt uitééngezet in twee grote delen. Vooreerst spits men zich toe op de heersende stigma’s rond dementie. Bij Swaffer (2014) werden verschillende vormen van stigma onderscheiden. In het tweede deel werd het belang van publieke educatie over dementie met als voornaamste doelgroep kinderen onder de loep genomen. Het onderzoek van (Baker, et al., 2017a) is doorslaggevend voor wat betreft het verkrijgen van inzichten in wat een lagereschoolkind dient te weten over dementie. Er worden vier wederkerende educatieonderwerpen geïdentificeerd. Praktijkdeel: Alvorens een product te ontwikkelen werd de bestaande praktijk onder de loep genomen. Hierbij werd gekeken naar het beschikbare materiaal binnen het woonzorgcentrum alsook het expertisecentrum dementie. Aan de hand van een bevraging bij lagereschoolkinderen werden de pijnpunten voor wat betreft hun opvattingen en kennis vastgesteld. Op basis van deze info en de info uit de literatuur werd een laagdrempelige educatieve website ontwikkeld. De voornaamste stimulans hiertoe was de huidige afwezigheid van digitale initiatieven voor kinderen. Een niet te onderschatten drempel was de benodigde kennis in informatica die nodig is om dergelijk platform te ontwikkelen. De vier wederkerende educatieonderwerpen werden geïncludeerd in de website. Ook werd het belang van contactmomenten tussen kinderen en personen met dementie zoals meermaals aangehaald in de literatuur opgevangen. Dit door het aanbieden van uitgewerkte suggesties voor intergenerationele activiteiten. Discussie en besluit: De website behaalt positieve resultaten voor wat betreft het verbeteren van de kennis en attitudes omtrent dementie bij kinderen. Een kritische vraag die gesteld kan worden is wie de verantwoordelijkheid moet opnemen om deze info over te brengen aan lagereschoolkinderen. Ergotherapeuten kunnen hier een centrale rol in spelen door leerkrachten correcte informatie aan te reiken zoals getracht met deze website. Toekomstig onderzoek dient na te gaan hoe contactmomenten tussen personen met dementie en kinderen op een grotere schaal kunnen plaatsvinden. Ook het educatiemateriaal aanbieden in afgebakende leeftijdscategorieën kan een meerwaarde betekenen. Trefwoorden: Dementie, kinderen, ergotherapie, publieke educatie, intergenerationele activiteiten

Keywords

Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by