Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
#KVHB:Test stotteren --- #KVHB:Test; stotteren --- logopedie --- testmateriaal --- stotteren --- kinderen --- volwassenen
Choose an application
Choose an application
Stotteren --- Orthopedagogics --- spraakstoornissen --- kleuters --- stotteren --- #KVHB: Testotheek LA --- #KVHB: Test stotteren --- #KVHB: Didactisch materiaal --- testmateriaal --- logopedie
Choose an application
Choose an application
Inleiding: Stotteren gaat gepaard met negatieve emoties, waaronder angst. Deze studie heeft als doel specifieke spreeksituaties te identificeren waarin kinderen en adolescenten die stotteren angst ervaren om te spreken. Er wordt een antwoord gezocht op de onderzoeksvraag: ‘Lokken spreeksituaties angst uit bij kinderen en adolescenten die stotteren?’ Methode: Er werd een literatuurstudie uitgevoerd om op deze onderzoeksvraag een antwoord te bieden. In verschillende databanken werd aan de hand van inclusie- en exclusiecriteria naar relevante studies gezocht. De studies werden vervolgens geanalyseerd met behulp van een PRISMA flowchart. Daarna werden de methodologische en inhoudelijke kenmerken van de weerhouden studies vergeleken aan de hand van evidentietabellen. Resultaten: Kinderen en adolescenten die stotteren ervaren een hogere spreekangst in bepaalde situaties dan hun leeftijdsgenoten die niet stotteren. Daarnaast hebben sprekers die persistent stotteren een hoger angstniveau dan degenen die herstellen. Er bestaat een significante, positieve correlatie tussen communicatieangst en zelfperceptie van communicatievaardigheid en ook tussen communicatieangst en stotterernstclassificaties. Discussie en conclusie: Kinderen en adolescenten ervaren angst tijdens spreken in het openbaar. Voorbeelden hiervan zijn: bijeenkomsten, groepsdiscussies, interpersoonlijke conversaties, met vrienden praten, aan de telefoon, voor een virtueel of voor een echt publiek, in de klassituatie en in een winkel. In de klinische praktijk kan gebruikgemaakt worden van virtuele realiteit om deze situaties te creëren en de stap naar de reële wereld te overbruggen. Vanuit de beperkingen van deze studie is vervolgonderzoek aangeraden met een voldoende grote steekproef. Bijkomend zou het gebruik van objectieve meetinstrumenten om de fysiologische kenmerken van angst te meten een meerwaarde betekenen. Trefwoorden: stotteren, kinderen, adolescenten, spreekangst, spreeksituaties
Choose an application
Choose an application
Fiscaal recht --- Belastingen --- Verenigingen
Choose an application
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|