Narrow your search

Library

UCLL (2)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (1)

English (1)


Year
From To Submit

2016 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
Herinneringseducatie : vergeten en vergeven?! : een educatief pakket rond de Tweede Wereldoorlog in Genk
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Heverlee UC Leuven-Limburg. Lerarenopleiding Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Herinneringseducatie kunnen we omschrijven als een collectieve herinnering aan menselijk leed door o.a. oorlog. Het eigenlijke nut is om het empathisch vermogen van jongeren te stimuleren. Op deze manier kunnen ze inzicht krijgen in de beweegredenen achter bepaalde tragische gebeurtenissen en een meer genuanceerd beeld van het verleden krijgen. Herinneringseducatie biedt ons een les uit het verleden voor het heden en kan de burgerzin vergroten. Het uiteindelijke doel van ons afstudeeronderzoek is om een educatief pakket te ontwikkelen, waarbij het inlevingsvermogen van leerlingen zo goed mogelijk gestimuleerd wordt. We hebben ervoor gekozen om het educatief pakket te maken over de Tweede Wereldoorlog in Genk. Door een regionale gebeurtenis in de verf te zetten, kunnen de leerlingen zich mogelijk beter inleven omdat de omgeving herkenbaar is. Het pakket iS gecreëerd op basis van volgend onderzoek: Een verdieping in de herinneringseducatie: de drie pijlers en de toetssteen De Tweede Wereldoorlog in België, Limburg en Genk Hoe kunnen we herinneringseducatie koppelen aan het dagelijkse leven van leerlingen uit de tweede en derde graad secundair onderwijs in Genk met behulp van een educatief pakket? De vergelijking tussen de oude en jonge generatie, betreffende de getuigenis en belevenis t.o.v. de Tweede Wereldoorlog in een regionale context wordt benadrukt. (Bron: auteurs)

Keywords


Dissertation
Herinneringseducatie: vergeven en vergeten?! : Een educatief pakket ronde de Tweede Wereldoorlog in Genk
Authors: ---
Year: 2016 Publisher: Campus Hertogstraat UC Leuven : Campus Hertogstraat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Herinneringseducatie kunnen we omschrijven als een collectieve herinnering aan menselijk leed door o.a. oorlog. Het eigenlijke nut is om het empathisch vermogen van jongeren te stimuleren. Op deze manier kunnen ze inzicht krijgen in de beweegredenen achter bepaalde tragische gebeurtenissen en een meer genuanceerd beeld van het verleden krijgen. Herinneringseducatie biedt ons een les uit het verleden voor het heden en kan de burgerzin vergroten. Het uiteindelijke doel van ons afstudeeronderzoek is om een educatief pakket te ontwikkelen, waarbij het inlevingsvermogen van leerlingen zo goed mogelijk gestimuleerd wordt. We hebben ervoor gekozen om het educatief pakket te maken over de Tweede Wereldoorlog in Genk. Door een regionale gebeurtenis in de verf te zetten, kunnen de leerlingen zich mogelijk beter inleven omdat de omgeving herkenbaar is. Het pakket is gecreëerd op basis van volgend onderzoek: - Een verdieping in de herinneringseducatie: de drie pijlers en de toetssteen - De Tweede Wereldoorlog in België, Limburg en Genk - Hoe kunnen we herinneringseducatie koppelen aan het dagelijkse leven van leerlingen uit de tweede en derde graad secundair onderwijs in Genk met behulp van een educatief pakket? - De vergelijking tussen de oude en jonge generatie, betreffende de getuigenis en belevenis t.o.v. de Tweede Wereldoorlog in een regionale context wordt benadrukt

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by