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Dissertation
Sediment yield from European catchments : exogenic, endogenic and anthropogenic controls
Authors: ---
ISBN: 9789086495177 Year: 2012 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven

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Book
Tectonic controls on basin morphology and hydrology: implications for runoff concentration and sediment
Authors: ---
Year: 2016 Publisher: Brussel VUB

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Book
Hoe zijn ravijnen in oude bossen ontstaan? : studiegeval Neigembos

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Book
Estimating small waterbody volume and distribution in Europe and Africa
Authors: --- --- ---
Year: 2017 Publisher: Brussel VUB

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Dissertation
Quality analysis comparison of 3D products from satellites and aerial images : MICMAC Application in Hilly Zones ( Liège)
Authors: --- --- ---
Year: 2017 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

3D models are extracted from at least 2 stereo views of area of interest and they constitute an indispensable data in many surveying tasks and applications. Since the beginning of photogrammetry, aerial imagery was mostly used in precise topographic mapping applications mainly due to its (very-)high ground resolution. With the affordable (very-)high resolution and stereoscopic satellite imagery that provides larger spatial coverage, it is also possible to collect very large-scale 3D data from satellite products.&#13;This research aimed to assess geometric quality of DSMs and orthomosaïc products from high spatial resolution aerial and Pleaides satellite stereo-photogrammetry. We aim to demonstrate that, using MICMAC software, photogrammetric products from aerial images taken by UltraCam Falcon camera of Vexcel Imaging and Pleiades images are equivalent in both geometric and radiometric quality and that their structural realism and consistency in urban and hilly areas is similar. The selected study area is thus the urban and peri-urban Western zone of Liège.&#13;Verification of this hypothesis is based on photogrammetric products from 48 aerial images acquired in a period from 12th to 15th April 2015 and one stereo-pair of Pleiades images taken on 13th March 2015. Using GCPs surveyed in the study area, geometric quality of Vexcel DSM and orthoimages were found more accurate than Pleiades products.


Dissertation
Travail de fin d'études: ""
Authors: --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

La ville de Goma est située dans le bassin du lac Kivu et fait face à des multiples aléas d’origine géologiques incluant les aléas volcaniques issus des volcans des Virunga et les séismes qui sont générés par l’activité du rift est africain. Spécifiquement par rapport aux aléas volcaniques, le principal risque provient des coulées des laves qui sont susceptibles d’affecter Goma en cas d’éruption du volcan Nyiragongo qui est situé à plus ou moins 15 Km seulement de la ville. Le bâti ainsi que la population sont donc à risque face à ces coulées de lave. Dans des telles conditions, il est important d’évaluer la vulnérabilité de la population et de ses biens pour savoir comment l’ensemble résisterait au choc d’une future coulée de lave. Cette composante de la vulnérabilité inclus l’aptitude d'une personne ou d’un bien à subir un dommage à la suite d'un événement naturel ou anthropique. &#13;La présente étude vise à évaluer la valeur économique du bâti des quartiers Virunga et Murara de la ville de Goma. Elle cherche à savoir : quoi et combien seraient perdu en terme de valeur économique du bâti dans ces deux quartiers en cas d’une future éruption du volcan Nyiragongo qui atteindrait ces deux quartiers. L’objectif est d’évaluer et de localiser la variation de la valeur économique du bâti. &#13;Grâce à une image Orthophoto de très haute résolution (17 cm) réalisée par le Musée Royal de l’Afrique Centrale (MRAC, Belgique), les surfaces bâties dans notre zone d’étude ont été déterminées et les travaux de terrain ont été planifiés. Ces travaux de terrain ont consisté à enquêter les bâtiments et à soumettre des questionnaires d’enquêtes aux ingénieurs architectes ainsi qu’aux commissionnaires des parcelles de la ville de Goma. Les données de terrain ont été traitées sous Excel et QGIS pour produire des graphiques et avoir une base de données qui a permis la représentation spatiale de nos résultats. &#13;Les résultats obtenus montrent que la valeur économique du bâti dans les deux quartiers varie suivant trois zones d’espace distinctes : (1) les zones d’espace située le long des routes principales qui affichent les valeurs économiques les plus élevées, (2) les zones d’espace occupées par les grandes structures telles que les écoles, les hôpitaux, …., que nous avons appelé dans ce travail, « structures isolées », qui affichent les valeurs économiques moyennes et (3) les zones à l’intérieur des avenues qui affichent les valeurs économiques les plus faibles. &#13;L’évaluation par rapport à l’impact des coulées de lave a montré qu’en cas d’une éruption semblable à celle de 2002, les zones qui seraient les plus impactées sont les zones le long des routes principales et les structures isolées, c’est-à-dire les zones à grandes et à moyennes valeurs économiques. Des tels résultats peuvent être utilisés par les gestionnaires des catastrophes pour savoir comment répondre aux crises en cas d’une éventuelle éruption du Nyiragongo dont les coulées de lave affecteraient la ville de Goma.


Dissertation
Master thesis : Predicting the occurrence of gullies at the continental scale with deep learning
Authors: --- --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

Gully erosion is the removal of soil by surface runoff, typically on hillsides. This process creates what we called a gully, which is represented by a ravine with a head-cut and high slope variations. Gully erosion has negative impacts on people's activities but also on the infrastructures. Some regions, such as Africa, suffer more from these impacts. Several researches were made to understand Gully erosion and build models to detect gullies in order to potentially reduce its impacts. However, current models do not work at a country-wide or continent-wide scale. The purpose of this master thesis is to determine if neural networks can be used as models to predict gullies with the help of freely worldwide available satellite data. The first step was to create a database composed of satellite images representing gully and no-gully points. To perform the predictions, three different models were used: a baseline, a CNN, and a ResNet. These models were tested on different data sets i.e., Ethiopia and Africa data sets. The data sets are based on the satellite images database from which different features are extracted. Results obtained with baseline model are closed to a random classifier for any data set configuration. The CNN and ResNet perform better on the configuration of some data sets, in particular on the data sets that do not separate sites between train and test sets. This non-distinct separation between sites implies models are good at predicting similar images than those seen during the training. When data set configuration forced a distinction in sites used to train and test the models, which is the configuration required to have models able to predict gullies on a totally new site, results obtained are also close to a random classifier. These results point out some limitations of the current database i.e. data points similarity, the quantity of labeled data, and the resolution of satellite images. However, these limitations could be reduced and future work ideas, with preliminary results, are proposed in this work. These perspectives show some improvements with an accuracy close to 0.6. The work achieved in this master thesis is a first step for the development of deep learning architectures to predict gully headcuts at a large scale. This brings some guidance to improve results and possibly to have powerful model.


Dissertation
Innovations récentes du secteur de la grande distribution alimentaire et alternatives émergentes dans l'arrondissement de Liège : Analyse des stratégies de localisation et des concepts de vente
Authors: --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

Un grand nombre de spécialistes du secteur du commerce de détail ont remarqué, depuis&#13;quelques années, des signes d’essoufflement du secteur de la grande distribution&#13;alimentaire. Les formes commerciales héritées du passé telles que les centres commerciaux,&#13;les hypermarchés ou encore les supermarchés sont dorénavant désenchantés par les&#13;consommateurs, avides de nouvelles façons de consommer basées sur un registre&#13;immatériel dicté par leurs valeurs et leur bonheur. Ainsi, la grande distribution, consciente&#13;du phénomène, innove sans cesse. Parallèlement à ces innovations, des alternatives à la&#13;grande distribution, semble également émerger. Ce mémoire a donc pour but d’identifier les&#13;innovations du secteur de la grande distribution ainsi que les alternatives émergentes, se&#13;concentrant sur la localisation et les concepts de vente des commerces alimentaires de&#13;l’arrondissement de Liège.&#13;Afin de résoudre les problématiques, une base de données est constituée établissant un&#13;inventaire d’une majeure partie des commerces alimentaires de l’arrondissement de Liège.&#13;Celle-ci permet d’identifier les commerces liés à la grande distribution et de distinguer les&#13;cinq grands groupes majeurs du paysage commercial du territoire étudié. La stratégie de&#13;localisation et les concepts de vente sont alors analysés pour ces cinq grands groupes&#13;permettant d’identifier les innovations.&#13;D’après nos observations, et ce conformément aux hypothèses établies à l’aide d’un état de&#13;l’art, la grande distribution réinvestit des espaces délaissés en appliquant les concepts des&#13;commerces de proximité. En matière de communication, de marketing et de segmentationdifférenciation, le registre immatériel est un concept primordial pour les grands groupes.&#13;La base de données est ensuite étoffée de variables secondaires décrivant la localisation, les&#13;produits, la clientèle ainsi que les caractéristiques intrinsèques des commerces&#13;n’appartenant pas à la grande distribution. Une Analyse en Composante Principale (A.C.P.)&#13;suivie d’une Classification Ascendante Hiérarchique (C.AH.) est menée permettant&#13;d’organiser les alternatives à la grande distribution en six classes décrites à l’aide de quatre&#13;nouvelles variables.&#13;Trois classes regroupent les commerces de proximité indépendants n’ayant pas de vocation&#13;spécifique, la quatrième classe regroupe les petits commerces de produits biologiques ou&#13;locaux, la cinquième classe regroupe les supermarchés de produits biologiques et enfin, la&#13;sixième et dernière classe regroupe les commerces de vente directe du producteur. En&#13;conclusion, aujourd’hui, étant donné que la grande distribution a investi tous les types de&#13;territoires, la localisation des commerces n’est plus un facteur permettant de concurrencer&#13;et de constituer une alternative durable à la grande distribution. Ainsi, les alternatives&#13;émergeant aujourd’hui se doivent de créer des concepts approfondissant ou, inversement,&#13;contrecarrant les innovations mises en place par la grande distribution. Recently, a number of specialists of the retail sector noticed a decline of the mass-market&#13;food retailers. The consumers don’t consider the commercial offers inherited from the past,&#13;like the hypermarkets or supermarkets, as the reference anymore. In fact, people are now&#13;eager to consume in regards to their immaterial register dictated by their values and&#13;happiness. Therefore, the mass-market food retailers, aware of the danger, constantly&#13;innovate. Alongside these innovations, alternatives of the mass-market food retailers seem&#13;to be emerging. The aim of this work is to identify the innovations of the mass-market sector&#13;as well as the emerging alternatives, focusing on the localization and the sail concepts of the&#13;food shops of the district of Liege.&#13;In order to resolve the problematic, a database containing a large part of the food shops of&#13;the district of Liege is constituted. It permits to identify the shops linked to the mass-market&#13;food retailers and to distinguish five major mass-market food retailers of the commercial&#13;landscape. The location strategy and the sell concepts are then analysed for these five major&#13;groups allowing the identification of the innovations for these groups.&#13;According to our observations, and this in accordance with assumptions made using a&#13;literature review, the mass-market sector reinvests abandoned spaces applying the concepts&#13;of local shops. In terms of communication, marketing and segmentation differentiation, the&#13;immaterial register has become a primordial concept for the mass-market sector.&#13;Then, secondary variables describing the localization, the products, the customers and the&#13;intrinsic characteristics are added in the database to the shops that are not part of the massmarket sector. A Principal Component Analysis (P.C.A.) followed by a Hierarchical Ascending&#13;Classification (H.A.C.) are conducted in order to organize the alternatives of the mass-market&#13;food retailers in six groups described by four new variables.&#13;Three groups contain the independent local shops without a particular vocation, the fourth&#13;group contains the small shops of biological or local products, the fifth group contains the&#13;supermarkets of biological products and finally, the sixth group contains the shop of direct&#13;sell by the producers. In conclusion, today, given that the mass-market retailers have&#13;invested all types of territories, the shop localization is not a factor that permits to contest or&#13;to create a durable alternative anymore. Therefore, the emerging alternatives have to create&#13;concepts using or, conversely, counteracting the innovations implemented by mass-market&#13;retailers.


Dissertation
Quel est l'impact des autorités communales wallonnes sur leur développement démographique?
Authors: --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

L’étude traite de l’augmentation de la population wallonne, l'étalement urbain, la consommation excessive d'espaces en Wallonie et l’épuisement des réserves foncières en zone d'habitat. L’échelle d’étude est le niveau communal.&#13;L’étude vise, d’une part, à présenter les critères qui expliquent la croissance de population à l’échelle communale et, d’autre part, notre problématique concernant l’impact des autorités communales sur leur développement démographique, compte tenu de leur contexte et perspectives locales.&#13;La démarche méthodologique propose une double analyse. Une démarche quantitative cherche d’abord à modéliser, par régression multiple, quelles variables incitent les habitants à s'installer dans une commune. Trois facteurs principaux y sont étudiés : la proximité aux pôles urbains principaux et aux frontières wallonnes, le prix de l’immobilier et la disponibilité foncière sur le territoire communal. Une démarche qualitative présente l’étude de cas de quatre communes aux évolutions démographiques observées atypiques : Perwez, Lasne, Aubange et La Roche-en-Ardenne.&#13;Les résultats montrent que les variables étudiées les plus significatives sont : le temps de trajets de la commune à Bruxelles et à Luxembourg-Ville, le prix médian d’un terrain à bâtir vendu et le taux d’offre foncière potentielle en zone d’habitat dans la commune.&#13;La conclusion montre que l’impact des autorités politiques communales n’explique qu’en partie le développement démographique de la commune, car ce dernier dépend avant tout des décisions et tendances démographiques régionales et est fortement influencé par la localisation géographique de la commune. The study deals with the Walloon population growth, the urban sprawl, the overuse of spaces in Wallonia and the depletion of land reserves in housing areas. It focuses on the municipal level.&#13;The survey aims to present, on the one hand, the criteria explaining the population growth at the municipal level and, on the other hand, a set of questions about the impact of the council authorities’ decisions on their own demographic development, taking into account local context and perspectives.&#13;The methodological approach proposes a double analysis. First, a quantitative approach seeks to model, by multiple regression, which variables encourage residents to settle in the municipality. Three main factors are studied here : the proximity to the main urban centres and the Walloon borders, the price of real estate and the land availability in the commune. Then, a qualitative approach presents the case study of four municipalities – Perwez, Lasne, Aubange and La Roche-en-Ardenne – with observed atypical demographic evolutions.&#13;The survey reveals that the most significant studied variables are the travel time to Brussels and Luxembourg-City, the median price of a sold building land and the rate of potential land supply in the housing area in the municipality.&#13;The conclusion is that the impact of the municipal political authorities only partly explains the demographic development of the municipality, because it depends essentially on regional demographic trends and decisions and is strongly influenced by the geographical location of the municipality.


Dissertation
L'influence de la croissance de l'aéroport de Charleroi sur le tourisme carolorégien
Authors: --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

Low-cost takes more and more space in the European and international skies. Airlines such as Ryanair or Easyjet have become, since the liberalization of the European sky, real economic engines. Based on a different strategy from so-called conventional airlines, low-cost airlines have a slightly different geography. The growth of secondary or regional airports tends to create a dependency on both the tourisme and the economy of the region because of the almost monopoly of low-costs airlines. Charleroi is one of the secondary airports where Ryanair has massively settled which has granted them a fast development in terms of passengers and connections. However, not all cities capture the same benefits of a growing a secondary airport. In this context, the research hypothesis is that the growth of Charleroi airport has only a minimal impact on regional tourism and is mainly in a hub-and-spoke relationship. The study will be based on three similar methodologies that will be compared : a survey of more than 200 passengers (arrivals) in Brussel South (Charleroi) airport, data on airports and tourism available in the main Belgian and European databases and finally, interviews and statistics collected from main actors of tourism in Charleroi. From these studies it emerges that the airport has no effect on the local tourism, as tourists preferring to head towards Brussel or major Flemish cities. Nevertheless, the future outlook is more positive than the current observations. Le low-cost prend de plus en plus de place dans le ciel européen et international. Des compagnies aériennes comme Ryanair ou Easyjet, sont devenues, depuis la libéralisation du ciel en Europe, de réels moteurs économiques. Se basant sur une stratégie différente des compagnies aériennes dites classiques, les compagnies low-cost possèdent une géographie légèrement différente. La croissance des aéroports secondaires ou régionaux a tendance à créer une dépendance tant au niveau du tourisme de la région que de son économie en raison du presque monopole des compagnies à bas prix. Charleroi est un des aéroports secondaires où Ryanair s’est installé en masse ce qui lui a permis un développement rapide en termes de passagers et de liaisons. Cependant, toutes les villes ne bénéficient pas de la même façon des avantages d’une croissance d’un aéroport secondaire. Dans ce cadre, l’hypothèse de recherche est que la croissance de l'aéroport de Charleroi n'influence que de façon minime le tourisme régional et s'insère majoritairement dans une relation de hub-and-spoke. La recherche se base sur trois approches méthodologiques parallèles qui seront confrontées : une enquête réalisée sur plus de 200 arrivants à l’aéroport de Brussel South (Charleroi), les données relatives aux aéroports et au tourisme disponibles dans les principales bases de données belges et européennes et enfin, des interviews et des statistiques récoltées auprès des principaux acteurs du tourisme de la métropole carolorégienne. Il ressort de cette étude que l’aéroport n’affecte que très peu le tourisme local, les touristes préférant se diriger vers Bruxelles ou les grandes villes flamandes. Néanmoins, les perspectives d’avenir sont plus positives que les constats actuels.

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