Narrow your search

Library

UGent (1)

VIVES (1)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (1)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2018 (1)

2017 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
Ik ben zoals iedereen en iedereen is zoals mij: De rol van Need for Closure en groepslidmaatschap op conformiteit en projectie
Authors: --- ---
Year: 2018

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Ontwikkelen van een spel om sociale vaardigheden bij kinderen met ASS te verbeteren.
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Brugge : Katholieke Hogeschool VIVES: Brugge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen met ASS hebben bepaalde sociale vaardigheden vaak onvoldoende onder de knie of zijn hier in beperkt, waardoor het voor deze kinderen niet altijd even gemakkelijk is om met anderen om te gaan of samen te werken. Een goed medium om (sociale) vaardigheden te stimuleren, is het spel, en dit zowel bij typisch ontwikkelde kinderen als bij kinderen met ASS. Opdat een kind met ASS gemakkelijker kan deelnemen aan een spel bestaan er verschillende technieken om deze vaardigheden aan te leren of om samenwerking te stimuleren. Vooraleer het spel ontworpen werd, werd er eerst onderzocht op welke manier kinderen met ASS gestimuleerd kunnen worden tot samenwerken en tot het gebruiken van sociale vaardigheden in een gezelschapsspel. Vervolgens werden er participatieve observaties uitgevoerd in leefgroep 1 van de dienst kinder- en jeugdpsychiatrie in AZ Sint-Lucas te Brugge door het eigen spelontwerp uit te testen. Om dit spel nog beter af te toetsen, werden er bijkomende observaties uitgevoerd, namelijk één observatie in de leefgroep ‘Kastanje’ in Het Anker en twee observaties in een leefgroep ‘Skoebidoe’ in Spermalie. In totaal namen er veertien kinderen met ASS deel aan het onderzoek. Op basis van de bevindingen tijdens de observaties, werden er verschillende aanpassingen uitgevoerd aan het spel en aan de begeleidingstechnieken. De verschillende begeleidingstechnieken en de opbouw van het spel zorgen voor aangrijpingspunten, zodat de spelbegeleider zich kan richten op het stimuleren van de sociale vaardigheden binnen het samenwerken. De spelbegeleider neemt een belangrijke rol in bij het spelverloop. Het spel lijkt een meerwaarde te kunnen vormen voor kinderen met ASS. Mits verdere aanpassing en praktijktoetsingen kan het interessant worden om het spel in de praktijk in te zetten.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by