Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dat obesitas en het Obstructief Slaapapneu Syndroom (OSAS) veelvoorkomende problemen zijn bij vrachtwagenchauffeurs werd de laatste jaren al meermaals aangetoond. Vaak gebruiken chauffeurs excuses om niet gezond te eten of niet genoeg te bewegen. Dikwijls vergeet men echter de rol van de werkgevers hierin. Via dit eindwerk werd getracht inzicht te krijgen in de visies van de werkgevers hierin en hen te informeren over hoe zij hun bijdrage kunnen leveren. Uit bezoeken aan 10 transportbedrijven is gebleken dat alle bedrijven te maken hebben met absenteïsme. De meest voorkomende reden voor afwezigheid is ziekte. Andere redenen zijn ondermeer rugklachten, oververmoeidheid en stress. Vijf transportbedrijven worden geconfronteerd met verkeers- en arbeidsongevallen bij hun chauffeurs. Meestal zijn drukke wegen en toeval hier de oorzaak van. Ook boetes komen voor, vaak omwille van te snel rijden of het niet respecteren van rij- en rusttijden. Vier bedrijven hadden een chauffeurs die weigeren o
Choose an application
Het internet is niet meer weg te denken uit het leven van kinderen en jongeren. Het biedt hen heel wat kansen en mogelijkheden als bron van informatie en hulpmiddel bij huiswerk, om in contact te blijven met vrienden dichtbij of veraf, of louter ter ontspanning. Maar er is ook een donkere kant aan de internetwereld: van schokkende beelden, cyberpesten, misbruik van persoonlijke gegevens, ongewenste seksueel getinte berichten en andere minder fraaie inhoud blijven kinderen en jongeren niet gevrijwaard. We gaan na met welke online risicos kinderen in contact komen, bij welke kinderen die risico's ook daadwerkelijk resulteren in negatieve ervaringen, en hoe zij hierop reageren. Mediawijsheid speelt een belangrijke rol in dit verhaal: het hangt samen met individuele factoren zoals geslacht, leeftijd, persoonlijkheidskenmerken alsook de sociale context, met name ouders, leraren, vrienden, en de culturele achtergrond.In 2010 werden in het kader van het EU Kids Online-onderzoeksproject meer dan 25.000 9- tot 16-jarigen en één van hun ouders over heel Europa geïnterviewd over hun online activiteiten en de online risico's waarmee ze zich geconfronteerd zien en vergeleek men de kijk van kinderen met de visie van de ouders. Dit boek presenteert de resultaten van dit onderzoek met de nadruk op Belgische en Vlaamse kinderen o.m. in vergelijking met Franstalige Belgische jongeren en hun Nederlandse leeftijdsgenoten
internet --- jeugd --- Age group sociology --- Computer architecture. Operating systems --- jongerencultuur --- 316.77 --- #SBIB:309H103 --- #SBIB:309H402 --- 433.5 --- audiovisuele opvoeding --- kinderen --- ICT --- Jeugd en internet --- Kinderen en internet --- 316.77 Communicatiesociologie --- Communicatiesociologie --- Mediatechnologie / ICT / digitale media: sociale en culturele aspecten --- Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media, ... --- Audiovisuele opvoeding --- Internet and children --- Internet and teenagers --- Safety measures --- Internet --- Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media, .. --- Mediaopvoeding --- Jeugd --- Kinderen en jeugd --- Cultuursociologie --- Cultuurstudies --- Kinderen --- Gevaren --- Preventie --- Privacy --- Cyberseks --- Cyberpesten --- Onderzoek --- Europa --- Media --- Cultuurverschillen --- Vlaanderen --- Wallonië --- Nederland --- Man-vrouwrelatie --- E-inclusie --- Kind --- Cultuurstudie --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gevaar --- Cultuurverschil --- Relatie man - vrouw --- Inclusie --- Digitale kloof --- Crisis --- Cultuur --- Ondersteuning --- Samenleving --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Emigratie --- Literatuur --- Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media, . --- Jongere --- Onderzoek (wetenschap) --- Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media,
Choose an application
Choose an application
Age group sociology --- Computer architecture. Operating systems --- cybercultuur --- mediawijsheid --- verslaving --- digitale geletterdheid --- internet --- jeugd --- criminaliteit --- jongerencultuur
Choose an application
Choose an application
Wat gebeurt er als er een gevaarlijke drug circuleert op de markt? Hoe raken burgers en professionals hiervan zo snel mogelijk op de hoogte? Nieuwe media zoals het internet behoren tot de mogelijkheden. Professionals uit de gezondheidssector en veiligheidssector (politie en justitie) geven hun mening over de werking van het early warning system. Daarnaast pleiten de professionelen ervoor meer aandacht te geven aan informatie afkomstig uit het werkveld. Ze benadrukken de meerwaarde van een vlotte tweerichtingscommunicatie
#SBIB:343.9H0 --- #SBIB:303H14 --- Criminologie --- Methoden en technieken van de communicatiewetenschap --- Verslaving --- Drugs --- Preventie --- verslavingen --- drugs --- Provincie West-Vlaanderen --- Gokken --- Internet
Choose an application
Dat obesitas en het Obstructief Slaapapneu Syndroom (OSAS) veelvoorkomende problemen zijn bij vrachtwagenchauffeurs werd de laatste jaren al meermaals aangetoond. Vaak gebruiken chauffeurs excuses om niet gezond te eten of niet genoeg te bewegen. Dikwijls vergeet men echter de rol van de werkgevers hierin. Via dit eindwerk werd getracht inzicht te krijgen in de visies van de werkgevers hierin en hen te informeren over hoe zij hun bijdrage kunnen leveren. Uit bezoeken aan 10 transportbedrijven is gebleken dat alle bedrijven te maken hebben met absenteïsme. De meest voorkomende reden voor afwezigheid is ziekte. Andere redenen zijn ondermeer rugklachten, oververmoeidheid en stress. Vijf transportbedrijven worden geconfronteerd met verkeers- en arbeidsongevallen bij hun chauffeurs. Meestal zijn drukke wegen en toeval hier de oorzaak van. Ook boetes komen voor, vaak omwille van te snel rijden of het niet respecteren van rij- en rusttijden. Vier bedrijven hadden een chauffeurs die weigeren om aan hun gezondheid te werken. Dit wijten ze vooral aan hun job. Negen werkgevers beseffen dat zij ook mee de gezondheid van hun chauffeurs kunnen verbeteren. Drie bedrijven hebben al gezondheidsbevorderende acties ondernomen door de chauffeurs te voorzien van voldoende rust, fruit, een koelbox en premies. De andere bedrijven hadden er niet bij stil gestaan, hadden er geen tijd voor, wisten niet hoe of de interesse ontbrak. Negen bedrijven willen in de toekomst iets doen, vooral een motiverende omgeving creëren. Deze negen bedrijven wensten ook meer adviezen, vooral via posters. The last couple of years, it's been proven that obesity and Obstructive Sleep Apnoea are common problems with truck drivers. Often, the truck drivers use their job as an excuse for not eating right or not exercising enough. People often forget the role of the employers in this case. With this thesis, we tried to get an insight on the employers' opinions on this matter. By paying a visit to 10 trans...
Choose an application
Voor zowel jong als oud biedt het internet ontelbare voordelen. Toch is de online wereld er niet één zonder gevaar en recentelijk wordt er heel wat onderzoek gedaan naar jongeren en online risico's. Jongeren kunnen online met zulke risico's te maken krijgen en ervaren deze soms als onaangenaam. Uit verscheidene onderzoeken van dit netwerk, alsook van andere onderzoekers, kwam al aan het licht dat bepaalde groepen van jongeren extra kwetsbaar kunnen zijn wanneer het aankomt op bepaalde online risico's (d'Haenens, Vandoninck & Donoso, 2013, p. 5). Onder deze kwetsbare jongeren vallen ook jongeren met ADHD tussen de tien en zeventien jaar uit het gewone secundaire onderwijs, over wie het huidige onderzoek dieper inzicht wil verkrijgen. Er werd al veel onderzoek gedaan naar online risico's, en ook het verband tussen de leerstoornis ADHD en enkele online risico's zoals cyberpesten werd al onderzocht. (Eden, Heiman & Olenik-Shemesh, 2014, pp. 1-15)Toch zijn er maar een beperkt aantal studies die de link tussen ADHD en online risico's al aanhaalden. Daarnaast hebben enkele onderzoeken al aangebracht dat jongeren met ADHD mogelijks problemen kunnen hebben met coping (Young, 2005) maar op hun eigen beleving in verband met de effectiviteit van coping-mechanismen werd nog niet echt gefocust. De bevindingen uit voorgaande onderzoeken gaven inspiratie voor onderzoeksvragen over zowel online risico's, coping, gevoelens en weerbaarheid (Rutter, 2007). Het doel van dit onderzoek was om een diepgaande en rijke dataverzameling te bekomen, omwille van die reden werden kwalitatieve diepte-interviews als onderzoeksmethode gekozen. Op basis van een gespreksgids, die rekening hield met de kwetsbaarheid van de jongeren binnen dit onderzoek, zijn er conversaties aangegaan met twaalf jongeren met ADHD of ADD tussen de tien en zeventien jaar die les volgen in het gewone secundaire onderwijs. Deze gesprekken vormden de basis voor het beantwoorden van de onderzoeksvragen. De eerste onderzoeksvraag ging dieper in op de negatieve online ervaringen van jongeren met ADHD. Uit dit onderzoek blijkt dat ze met zes categorieën van risico's kunnen geconfronteerd worden: Aanwezigheid van andere personen, negatieve inhouden, privacy problemen, commerciële risico's, confrontaties met anderen en als laatste technische problemen. Het ene risico zien jongeren met ADHD als ernstiger dan het andere. Daarnaast werden ook de gevoelens bekeken na confrontatie met online risico's. Deze kunnen erg uiteenlopend zijn, van frustratie na blootstelling aan reclame tot angst na blootstelling aan dreigberichten. De derde onderzoeksvraag ging dieper in op de coping-strategieën die jongeren met ADHD toepassen. d'Haenens, Vandoninck en Donoso (2013, p. 2) identificeerden drie coping-strategieën, die door de jongeren binnen dit onderzoek werden toegepast: passieve, communicatieve en proactieve coping. Jongeren reageerden op verschillende online risico's met verschillende coping-mechanismen en er leek een verband te zijn tussen de gepercipieerde ernst van een risico en de coping-strategie. Als laatste werd ook de rol van de sociale omgeving nader bekeken. Uit het onderzoek blijkt dat vooral ouders, vrienden en de school van jongeren met ADHD erg belangrijk kunnen zijn voor het opbouwen van weerbaarheid. De belangrijkste aanbeveling die volgt uit dit onderzoek is dan ook dat de sociale omgeving een sterk opvangnet moet bieden voor jongeren met ADHD die geconfronteerd worden met risico's.
Choose an application
This master's thesis investigates the resilience and coping strategies of youngsters from special education schools concerning online risk. More specifically we focused on youngsters who have emotional and/or behavioral disorders (type 3). They experience online opportunities and risks differently and a lot of guidance and supervision is needed. For the investigation, in-depth interviews were conducted in a special education school in Flanders. Twelve students and one student counselor participated. These interviews provided extensive answers to the research questions. They covered the degree in which type 3 youngsters use the opportunities of the internet and the importance of support and mediation at school and at home. Next, the types of online risk these youngsters get in touch with and the subsequent effects on their (emotional) well-being were examined. Finally, the research identified which coping strategies they use to deal with these risks. After the interviews were analyzed, a number of observations were found: first of all, the students acknowledge that their digital competences were not that good. Most of them only used the internet for social purposes or to look up information for a school assignment. Furthermore, parental mediation and supervision is rather uncommon because of problematic domestic situations. If there is some sort of mediation, it is mostly older brothers or sisters who are involved. This lack of guidance makes these youngsters even more vulnerable for online risks. The most common online risks they deal with are: cyberbullying, contact with strangers and sexual content. A striking conclusion from the interviews is the youngsters' attitude towards injustice, since they feel upset about seeing images or movies about vulnerable people or animals getting attacked or bullied. Another striking conclusion is the importance of good relationships with their peers. This was found in the preponderance of social media usage and in the strong reactions when one of the students' friends got cyberbullied. The frequent contact with strangers shows that these students are interested in expanding their social capital. Lastly, the personalities of the students are related to their disorders since most of them showed problematic and defensive personality features. As a result, online risks mostly triggered feelings of anger or even rage. Other main emotions were despondency and hurt. The results show that the (emotional) well-being after getting into contact with an online risk has an influence on the coping strategies they used since their emotional -or behavioral disorders make them rather impulsive. That impulsivity causes them to act upon their emotions right away. Therefore their reactions were either extremely active by getting verbally or physically aggressive or extremely passive by closing off from everything and everyone. Unfortunately, those types of coping strategies are somewhat destructive rather than constructive. When they did use constructive coping strategies it concerned technical coping like blocking an harasser or deleting public messages. In addition, most respondents would always try to handle the problem themselves before using a communicative coping strategy. Therefore, they will only involve counselors, parents or friends when the youngsters themselves lose control over the situation. Hence, intensive mediation and monitoring really is necessary to protect these students as much as possible.
Choose an application
Jongeren worden dagelijks blootgesteld aan online risico's. De sociale omgeving kan een rol spelen in de manier waarop zij daarmee omgaan. Deze studie onderzocht de invloed van de familieleden, anderen dan ouders, op de online weerbaarheid en coping-strategieën van jongeren tussen 10 en 16 jaar. Op basis van eerdere studies van enerzijds online weerbaarheid en coping-strategieën en anderzijds de rol van familieleden in het leven van jongeren, werden vier hypotheses opgesteld. Online weerbaarheid wordt in dit onderzoek beschouwd als het (niet) ervaren van negatieve gevoelens van online pestgedrag, schokkende beelden en misbruik van persoonlijke informatie. De dataverzameling gebeurde zowel kwantitatief, d.i. surveys, als kwalitatief, d.i. focusgroepen en interviews. De steekproef bestond uit 692 kinderen voor de survey en 58 personen (waaronder 38 kinderen en 20 volwassenen) voor de gesprekken. Geen enkele hypothese werd echter bevestigd door de kwantitatieve analyses. Vooreerst hebben oudere broers/zussen geen impact op de online weerbaarheid van jongere broers/zussen. Het hebben van meerdere broers/zussen heeft ook geen invloed op het al dan niet gebruiken van een communicatieve coping strategie. Vervolgens zijn oudere kinderen niet minder weerbaar door de tussenkomst van grootouders dan jongere kinderen. En tenslotte, heeft de (intense) relatie met familieleden geen impact op de online weerbaarheid van kinderen. Deze kwantitatieve resultaten gaan echter in tegenspraak met enkele kwalitatieve bevindingen. Sommige familieleden, waaronder oudere broers/zussen en grootouders, geven advies aan jonge kinderen op vlak van internet. Jongeren in dit onderzoek gaan ook vaker ten rade bij familieleden waarmee ze een goede band hebben. De tussenkomst van familieleden kan ervoor zorgen dat jongeren beter kunnen omgaan met online risico's, maar dit kan niet meteen worden bevestigd. De onderlinge relaties tussen familieleden is ook moeilijk te achterhalen. Door deze methodo...
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|