Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
De collectie Leuvense collegedictaten vormt een directe getuigenis van de constante veranderingen die zich doorheen 400 jaar voordeden in het Leuvense universitaire leven. De desbetreffende documenten zijn niet enkel interessant voor het onderzoek naar de samenstelling en evolutie in de colleges, ook het inzetten van visuele materialen kan via deze weg onderzocht worden. Deze praktijk deed zich eveneens voor in de periode van het verlichte curriculum aan de universiteit Leuven (1764-1797). De prenten uit deze periode ontstonden rond de figuur van Charles Becker. Hij bracht twaalf reeksen van natuurwetenschappelijke aard uit, waarin wetenschappelijke apparaten en proeven weergegeven worden. Deze voorstellingen, hoewel duidelijk geïnspireerd door Beckers voorgangers, verschillen zowel in inhoud als vormgeving van de prenten in voorgaande periodes. Ze passen in het verlichte ideaal, waarbij verschillende elementen gecombineerd worden, genummerd en voorzien van een titel in lijn met de traktaten. Op deze manier vloeien tekst en beeld op een unieke manier samen. De aanwezigheid van verschillende herdrukken zijn een teken van constante ontwikkeling van deze prenten, waarvoor een nauwe samenwerking tussen de drukker en universiteit nodig moet zijn geweest. Dit toont aan dat de prenten meer waren dan een decoratieve rustpauze in de soms lange notities van de studenten. Ze waren een praktisch instrument bij de nieuwe, wetenschappelijke manier van leren en begrijpen die kenmerkend zijn voor de verlichte periode.
Choose an application
Permeke, Constant --- Painting --- Latemse school --- Art --- Sculpture --- prints [visual works] --- sculpture [visual works] --- seascapes --- landscapes [environments] --- human figures [visual works] --- domesticity
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|