Narrow your search

Library

KU Leuven (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2023 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Wiskunde in iSTEM-onderwijs: Kwalitatief onderzoek naar moeilijkheden bij pre-service-leraren en ontwikkeling van een evaluatie-instrument
Authors: --- --- ---
Year: 2023 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het opleidingsonderdeel DIO van de educatieve master wetenschappen en technologie aan KU Leuven stellen multidisciplinaire teams van studenten een project op voor het secundair onderwijs waarin de vier STEM-disciplines geïntegreerd aan bod komen. In voorgaande academiejaren stelde het DIO-onderwijsteam vast dat de wiskundige component vaak minder goed vertegenwoordigd werd in deze DIO-projecten. Om te proberen de wiskundige component in de DIO-projecten te versterken, heeft het didactisch team van DIO dit academiejaar (2022-2023) een wiskundig proefproject (WPP) gelanceerd waaraan vier willekeurig geselecteerde DIO-teams hebben deelgenomen (de MDIO-teams). Deze MDIO-teams hebben de opdracht gekregen om verplicht een bepaald thema en een wiskundige eindterm te verwerken in hun project. Daarbij hebben ze ook bijkomende begeleiding gekregen van een zogenaamde wiskundige coach. Het doel van dit WPP is dat de MDIO-teams door deze maatregelen een sterkere wiskundige component in hun project zouden verwerken. Het is binnen deze context dat dit onderzoek plaatsvindt. Dit onderzoek stelt de volgende onderzoeksvragen: (1) wat zijn de moeilijkheden die de MDIO-teams ondervinden tijdens het uitwerken van hun project, (2) wat betekent het om wiskunde goed te verwerken in de projecten, (3) heeft het WPP een positief effect gehad op de wiskundige component in de MDIO-projecten en hoe kan het WPP verbeterd worden? De volgende onderzoeksactiviteiten werden uitgevoerd: twee focusgesprekken (FG’s) met de MDIO-teams, één FG met de begeleiders van de MDIO-teams, de ontwikkeling van een evaluatie-instrument. De onderzoeksresultaten van deze activiteiten worden in de volgende alinea’s gerapporteerd. Onderzoeksvraag 1. Er werden vijf moeilijkheden vastgesteld bij de MDIO-teams: (1) de MDIO-teams werken hun project geïsoleerd uit, (2) het is moeilijk om de wiskundige component te verwerken als een noodzakelijke bouwsteen, (3) er moeten te veel vakken verwerkt worden in het project, (4) het was te moeilijk (voor één team) om de gegeven eindterm te koppelen aan het gegeven thema en (5) doordat studenten doorheen het academiejaar stoppen met de opleiding, daalt de kwaliteit van het project. Onderzoeksvraag 2. Het ontwikkelde evaluatie-instrument definieert wat het betekent om wiskunde goed te verwerken in de MDIO-projecten. Onderzoeksvraag 3. De MDIO-teams drukken gemengde gevoelens uit over het WPP. De begeleiders van de teams geven aan dat het WPP een positief effect heeft gehad op de wiskundige component in de MDIO-projecten. De beoordeling op basis van het evaluatie-instrument toont dat de wiskundige component goed vertegenwoordigd is in de drie MDIO-projecten. Dit doet vermoeden dat het WPP een positief effect heeft gehad. Dit onderzoek heeft in kaart gebracht wat de problemen zijn waar de DIO-teams mee worstelen wanneer zij een goede wiskundige component in hun project proberen te verwerken. Daarnaast werd er in dit onderzoek een instrument ontwikkeld dat toelaat om te beoordelen hoe sterk de wiskundige component in een DIO-project is. Ten slotte kunnen we op basis van ons onderzoek vermoeden dat het WPP redelijk effectief is geweest, en doet het bovendien nog voorstellen om het WPP te verbeteren. De resultaten uit dit onderzoek kunnen verder gebruikt worden om de integratie van de wiskunde in het iSTEM-onderwijs te versterken.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by