Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Wanneer jongeren zich goed voelen in hun vel en in hun hoofd dan functioneren ze beter. Wanneer ze hinder ondervinden op vlak van hun lichamelijke gezondheid, dan gaan ze naar een dokter. Wanneer ze zich echter mentaal niet goed voelen dan is de stap heel groot om hulp te zoeken. Het onderwerp “mentale gezondheidszorg” is de dag van vandaag een veelbesproken onderwerp. Het is niet meer dan normaal dat we via het onderwijs ons steentje bijdragen om de jongeren wegwijs te maken doorheen dit thema. Bij de start van de onderzoeksopzet kwam al meteen één probleem boven water. In het vak mens en samenleving is er nog niet zoveel materiaal ontwikkeld. Dit komt omdat dit vak nog maar twee schooljaren bestaat. De leerkrachten die dit vak onderwijzen zijn nog volop bezig met de cursus naar hun hand te zetten. Daarom kwam dan de onderzoeksvraag: “Hoe kan een educatief product ontwikkeld worden om op een creatieve, actieve manier rond mentale gezondheid te werken voor leerlingen van de eerste graad A en B-stroom?” Om dit te kunnen onderzoeken werd gestart met het doornemen van het leerplan van mens & maatschappij. Al vrij snel viel op dat dit vak heel ruim is. Ook de verschillende werkboeken zoals die van uitgeverij ‘Pelckmans’, ‘die Keure’ en ‘Averbode’ werden doorgenomen. Het onderzoek dat zal uitgevoerd worden is een ontwerponderzoek. Dit is vooral gericht op het ontwikkelen en het onderzoeken van een nieuw project. Dit ontwerp zal het ontwikkelen zijn van didactisch materiaal nl. een educatief spel. Het onderzoek beperkt zich niet alleen tot het ontwerpen van materiaal maar bestaat steeds uit drie fasen; namelijk de onderzoeksfase, de ontwikkelingsfase en de evaluatiefase. Het resultaat is een escape game geworden. De leerlingen waren heel enthousiast bij het spelen van het spel. Ze vonden het aangenaam om leerstof te krijgen via een spel. Ze leerden ook heel wat bij over de verschillende organisaties door middel van de verschillende opdrachten, de samenvatting en casussen. Dit educatief spel kan gebruikt worden als inleiding om de les mee te starten en zo de leerlingen warm te maken voor dit onderwerp. Op deze manier gaan de leerlingen zelf op zoek naar de nodige informatie en gaan ze spelenderwijs op zoek naar antwoorden. Dit spel kan ook ingezet worden als afsluit van de lessen. Op deze manier kan als leerkracht ook afgetoetst worden hoeveel ze nog weten over de verschillende organisaties. Dit spel kan gespeeld worden met leerlingen van de 1ste graad A en B stroom. Het onderwerp ‘mentale welbevinden’ komt voor in verschillende vakken waardoor dit spel ook ruimer kan gebruikt worden dan enkel in het vak mens en samenleving. Het spel kan ook ingezet worden in de vakken maatschappij & welzijn en MAVO.
Choose an application
Het onderzoeksproject waar ik aan meewerk heeft als onderwerp: “interventies op schoolniveau uitwerken en uitvoeren rond het thema voedselverlies, gebruik makende van de bestaande kadermethodieken rond gezonde voeding op school en milieuzorg op school”. Het is een opdracht van de Vlaamse overheid, het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie dat dit onderzoek toegekend heeft aan VIVES. Binnen het expertisecentrum onderwijsinnovatie werd er meegewerkt aan het onderzoek in kader van deze bachelorproef. Van de zes pilootscholen die geselecteerd zijn zal ik mijn taak vervullen binnen het Sint-Jozefinstituut in Tielt omdat ik daar ook stage zal lopen in mei en juni 2017. Ik heb meegewerkt aan de analyse en het in kaart brengen van de huidige toestand met betrekking tot omgaan met voedsel en bewustzijn van gezonde voeding en voedselverliezen in het Sint-Jozefinstituut in Tielt en in Spermalie Brugge. Tijdens de needs assessment in Spermalie Brugge heb ik speelplaatsinterviews afgenomen en heb ik het verslag gemaakt van de denktank die op dezelfde dag plaatsvond. Tijdens de needs assessment in Tielt heb ik ook gezorgd voor een verslag van de denktank. Vervolgens heb ik ook geholpen aan het uitwerken van didactisch materiaal voor de tweede denktank in Tielt, daarbij heb ik op de dag zelf een verslag gemaakt van de denktank. Mijn bachelorproef bestaat uit een theoretisch en een praktisch gedeelte. In het theoretisch gedeelte ben ik op zoek gegaan naar reeds opgezette projecten in scholen. Daarbij heb ik gekeken naar de aanpak, de resultaten en de knelpunten. Daaruit kon ik besluiten welke elementen al toegepast worden in het sint-Jozefinstituut en welke elementen ik kan meenemen voor de interventies. Ik heb in het theoretische deel ook de startfoto van het Sint-Jozefinstituut samengevat en daarbij geformuleerd wat de doelstellingen zijn. Naast het theoretische deel heb ik ook een praktisch deel verwezenlijkt. De verwezenlijking hiervan in het Sint-Jozefinstituut vond vooral plaats tijdens mijn stage in mei. Hierbij heb ik ingespeeld op de doelstellingen van de school. Concreet zijn dit de interventies die uitgewerkt zijn binnen het Sint-Jozefinstituut.
Choose an application
In de moderne samenleving worden we gebombardeerd met trends over speciale voedingsmiddelen en speciale diëten. Maar vergeten we niet dat gezonde en gevarieerde voeding het belangrijkste is van heel onze levensstijl? Ouderen laten zich vaak meesleuren door de reclamespots. Ze kopen dan voedingsmiddelen omdat ze op de televisie zagen dat het goed voor hen is. Het is niet zo dat ouderen anders moeten gaan eten dan volwassenen. Het is wel zo dat ze meer eiwitten, vitaminen en mineralen moeten opnemen. In het eerste deel van mijn bachelorproef heb ik het over het gevaar op ondervoeding. 1 op 3 senioren maakt kans om ondervoed te geraken. Daarom is het net belangrijk dat we de symptomen kunnen herkennen en weten hoe we het moeten voorkomen. Dit kan je doen door gevarieerde gezonde voeding te eten en voldoende te bewegen. Net hiervoor hebben wij ons ingezet door didactische pakketten op te maken voor de leerlingen van het zevende jaar Thuis- en Bejaardenzorg. De eerste conclusie die we uit ons eindwerk hebben getrokken is dat studenten van het zevende jaar Thuis- en Bejaardenzorg zeer praktisch ingestelde leerlingen zijn die van eenvoudige taal en duidelijke instructies houden. Onze tweede conclusie is dat ouderen zich meestal niet bewust zijn van hun aangepaste noden op vlak van voeding. Met onze bachelorproef hebben we proberen in te spelen op beide conclusies door didactische en activerende werkvormen voor de leerlingen van het zevende jaar thuis- en bejaardenzorg op te stellen. We willen hiermee op een makkelijke manier de leerlingen een betere achtergrondkennis bieden over gezonde voeding en ondervoeding bij ouderen. De onderliggende gedachte is dat zij de ouderen verder kunnen informeren en zo een groter publiek kunnen bereiken. Ouderen zijn zeker geïnteresseerd in gezonde voeding maar weten vaak niet hoe ze dit moeten aanpakken. Daarom organiseerden we een workshop voor 65-plussers. De ouderen waren hierover zeer enthousiast.
Choose an application
Sinds september 2017 werd de nieuwe voedingsdriehoek geïntroduceerd. De grootste verandering in de voedingsdriehoek is toch wel vlees. Het onderdeel bewerkt vlees is namelijk verplaatst naar de rode zone. Veel vleessoorten ondergaan een bewerking. Op het eerste zicht lijkt het niet altijd dat dit een bewerkt voedingsmiddel is. Door de vele toevoegingen van additieven verbeteren ze smaak, geur, kleur, etc. Omdat iedereen, zowel leerlingen als het volledige schoolteam, baat heeft bij gezonde voeding heb ik dit ook zo willen integreren. Er is dan ook een volledig schooljaar gewerkt rond bewerkt vlees in verschillende vakken. We zijn gestart met een marktonderzoek rond vers en bewerkt vlees bij de leerlingen van de tweede graad. De derde graad vergeleken de voedingswaarde van vlees uit de lichtgroene zone met die uit de rode zone. Daarop aansluitend maakten de verschillende klassen en gezond weekmenu alsook een aangepaste versie voor senioren. De verpakking van bewerkt vlees werd in een theorie les besproken en we integreerde een fantasiebroodje in een kleuterklas. Het grootste project was het organiseren van een broodjesverkoop.
Choose an application
Het belang van gezond gedrag kan niet onderschat worden. Ook de school speelt hierin een belangrijk rol via haar gezondheidsbeleid. Dit beleid is afgestemd op het niveau van de leerling, de klas, de school en de schoolomgeving. Ik wilde onderzoeken in welke mate bepaalde werkvormen een bijdrage leveren aan een beter gezondheidsgedrag van leerlingen, met name op hun slaapgedrag, een evenwichtig ontbijt en de aspecten van de geluksdriehoek. Om deze vragen te beantwoorden deed ik een ontwerponderzoek. Uit het onderzoek van ‘Jongeren en Gezondheid’ van de UGent in 2018 blijkt dat zowel de mate waarin jongeren de tijd nemen om het ontbijt te nuttigen daalt met het ouder worden. Ook de kwaliteit van hun nachtrust en hun mentaal welbevinden neemt af naarmate jongeren ouder worden. Deze vaststelling geldt ongeacht het geslacht en het opleidingsniveau van de jongeren. Deze resultaten heb ik ook zelf afgetoetst met mijn eigen doelgroep van leerlingen in het Rhizo College in Zwevegem aan de hand van een enquête en de conclusies komen overeen met die van onderzoek van ‘Jongeren en Gezondheid’. Via bronnenonderzoek verkreeg ik meer informatie over de componenten van een goed ontbijt, het belang van een goede nachtrust en de geluksdriehoek. Via een focusgesprek met mijn doelgroep kon ik in kaart brengen waarom ze onvoldoende aandacht besteden aan deze gezondheidsthema’s. Op basis daarvan kon ik mijn projectles voorbereiden. Die werd georganiseerd op het Rhizo College in Zwevegem met leerlingen van de tweede graad. Hiertoe ontwierp ik de bundel ‘The Healthy Influencer’ met als onderdelen ‘De Ontbijtkampioen’, ‘Slaap Wel’ en ‘De Geluksexpert’. ‘De Ontbijtkampioen’ focust op lesmateriaal rond het belang van een goed ontbijt en de componenten ervan. Daarnaast werd ook gezamenlijk een ontbijt klaargemaakt en samen genuttigd om aan te tonen dat hier veel lekkere variaties mogelijk zijn en dit alles niet noodzakelijk lang hoeft te duren. Met ‘Slaap Wel’ leren de leerlingen aan de hand van een quiz diverse tips voor een goede nachtrust en wordt één van die tips praktisch uitgewerkt. Via een proef rond schermtijd wordt het belang aangetoond om voor het slapengaan niet meer op schermen te kijken. ‘De Geluksexpert’ benadert het onderwerp met een klasgesprek en een stellingenspel. Voorafgaand aan de projectles kregen de leerlingen een toets om te peilen naar hun (beperkte) kennis rond deze onderwerpen. Een week na de projectles kregen de leerlingen opnieuw hierrond een toets en bleek hun kennis over de theorie enorm toegenomen. Via een focusgesprek met een deel van een doelgroep nadien bleek dat ook zij de aangereikte theorie en tips in de praktijk intussen toepasten en dat de onlosmakelijke link tussen de onderwerpen begrepen werd. Tegelijkertijd kreeg ik zeer positieve feedback van de leerlingen, mijn mentor, mijn vakcollega’s en kwam het onderzoek zelfs in de lokale media aan bod. Mijn aanbeveling rond deze projectles luidt om nog meer aandacht te besteden aan het ruime begrip ‘gezondheid’. Waar ik me nu beperkt heb tot slaapgedrag, het belang van een goed ontbijt en mentaal welbevinden, zijn er nog meerdere thema’s die behandeld kunnen worden (e.g. rond drugs, pesten, het belang van fruit, e.d.m.). Idealiter wordt een projectles rond gezondheid uitgebreid naar een volledige dag, of zelfs een volledige week en binnen kleinere groepjes uitgewerkt.
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|