Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Probleemstelling: In de eerste weken van mijn stage heb ik de kinderen uit mijn voorziening intensief geobserveerd op het vlak van ‘bewegen’. Hierbij stelde ik verschillende zaken vast. Samengevat merkte ik op dat men vooral de nadruk legt op therapeutisch bewegen (via individuele herhalingsoefeningen). Vanuit deze vaststelling ben ik tot volgende probleemstelling gekomen: ‘Hoe kan ik via bewegingssessies het lichaamsbewustzijn bevorderen bij Nepalese kinderen met een fysieke beperking?’ Ik ben op een procesmatige manier rond deze probleemstelling gaan werken. Samen met twee opvoedsters heb ik negen bewegingssessies uitgewerkt. We hadden hierbij een aantal doelstellingen voor ogen zoals: het bewust worden en kunnen benoemen van diverse lichaamsdelen, zwaartekracht en eigen kracht leren ervaren. Als nevendoelen beoogden we zelfbeeld, zelfvertrouwen, sociale relaties en samenwerking te bevorderen. Een andere nevendoelstelling was het overbrengen van vaardigheden bij opvoedsters om deze bewegingssessies ook autonoom te kunnen geven. Conclusies: Het opzet van mijn bachelorproef is een verhaal van groei en ontwikkeling. Er is veel ‘in beweging’ gekomen. Voornoemde doelstellingen zijn relatief goed bereikt. De kinderen, de opvoedsters en de voorziening gaven blijk van een positieve evaluatie van de resultaten.De opvoedsters zelf zijn door de samenwerking met dit voor de voorziening vernieuwende opzet in beweging gekomen. Ze zijn bijvoorbeeld enthousiast geworden om nieuwe dingen uit te proberen.De bachelorproef en de stage vormden voor mijzelf een motivatie voor persoonlijke groei. Ik heb veel nieuwe inzichten verworven. Een minpunt was wel dat de stage iets te kort duurde om in de context van de voorziening de zaken helemaal in beweging te zetten. Toch heb ik, samen met de opvoedsters, enkele blijvende resultaten neergezet.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|