Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Kleutervolgsysteem. --- zorgverbreding --- Didactic evaluation --- observeren --- kleuters --- Kindergarten --- kleuterdidactiek --- #KVHB:Kinderen; emotionele stoornissen --- #KVHB:Kleuters --- #KVHB:Leerlingvolgsysteem --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Orthopedagogie --- kindvolgsysteem --- kleuteronderwijs --- observatie --- 454 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- leerlingvolgsystemen --- 471.4 --- 474.23 --- 474.4 --- Betrokkenheid --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Kindvolgsystemen(Leerlingvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Kleuteronderwijs --- Observatie --- Orthodidactiek --- Welbevinden --- Zorgverbreding --- 465 --- 467 --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerlingvolgsystemen --- Pms-centra --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 471.49 ) * RELATIONELE OPVOEDING - K.O --- Handboek/cursus --- Kleutervolgsystemen --- Leerlingvolgsystemen ; kleuteronderwijs --- Kindvolgsysteem --- Kleuteronderwijs: didactiek --- Didactiek; algemeen --- Didactische principes --- Evaluatie --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Toetsenborden --- Didactics of Kindergarten
Choose an application
Choose an application
Kleuteronderwijs --- Didactiek. --- sociale ontwikkeling --- kleuters --- kleuteronderwijs --- Kindergarten --- ervaringsleren --- Affective and dynamic functions --- emotionele ontwikkeling --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2003 --- #PEDA *P 4.06 --- Academic collection --- emotionele opvoeding --- sociaal-emotionele problemen --- sociale opvoeding --- 467 --- 471.44 --- didactiek --- kinderen --- orthopedagogiek --- psychosociale problemen --- sociaal-emotionele opvoeding --- 471.4 --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Kleuters --- Onderwijs --- Opvoeding --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale problemen(kinderen met sociale problemen) --- Zorgverbreding --- emotionele problemen --- ervaringsgericht onderwijs --- pedagogiek --- sociale problemen --- verhalen --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Handboek/cursus --- Kinderen met gevoelsproblemen --- Kinderen met psychosociale problemen --- 471.5 --- Sociaal-emotionele problemen --- kleuterschool: emotionele opvoeding --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- didactiek kleuteronderwijs - sociale en emotionele opvoeding --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Didactiek; algemeen --- Sociale en emotionele opvoeding --- Sociale opvoeding --- Sociale problemen --- Ervaringsgericht onderwijs --- Sociale problematiek --- Lager onderwijs
Choose an application
Deze publikatie bouwt voort op "Een procesgericht kindvolgsysteem voor kleuters". Het betreft een actieonderzoek waarbij in een samenwerkingsrelatie met schoolteams in de concrete praktijk oplossingen worden verkend en opgevolgd. Dit onderzoeksproject leverde onder meer 57 dossiers van risicokleuters op. Daaruit werden acht gevalsstudies geput die een brede waaier van problematieken omvatten : zelfsturing, taal, communicatie, psychomotoriek, ... Doorheen deze gevalstudies wordt geïllustreerd hoe men risicokleuters observeert, hoe men inzichten verwerft in wat er misloopt en op basis daarvan interventies opzet. Daarbij zal het eigene van de ervaringsgerichte benadering opvallen.
#PEDA *3.2 --- #PEDA *6.5 --- #PEDA *6.63 --- Academic collection --- 471.4 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs --- ontwikkelingsproblemen --- orthopedagogiek --- 042467.jpg --- Leerlingvolgsysteem kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Kleuteronderwijs --- didactiek. --- Didactiek. --- kleuters --- Didactics of Kindergarten --- ervaringsleren --- #KVHB:Kleuters --- ervaringsgericht werken --- 460.5 --- Pms-centra --- Risicokleuters --- Sociaal-emotionele problemen --- 471.49 ) * RELATIONELE OPVOEDING - K.O. --- Kinderen met gevoelsproblemen --- Kinderen met psychosociale problemen --- 471.9 --- Leerlingvolgsysteem ; kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Orthopedagogie --- ontwikkelingsstoornissen --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Orthopedagogie --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Handboek/cursus --- Didactiek --- Developmental psychology --- ontwikkeling van het kind --- ontwikkelingspsychologie --- socio-emotionele ontwikkeling
Choose an application
Dit boek wil een concreet hulpmiddel zijn bij het signaleren, diagnostiseren en begeleiden van sociaal-emotionele problemen bij kleuters. De theoretische basis ervan is breed, maar stoelt in de eerste plaats op inzichten vanuit de humanistische psychologie. De in dit boek geboden strategie is bedoeld voor kleuterleidsters. Het boek is opgebouwd volgens de stappen in deze strategie: het verzamelen van gegevens, het verwerken van gegevens en het doen van interventies. Bij deze stappen (fasen genoemd) is een serie instrumenten en formulieren ontwikkeld. Na het doorlopen van de drie stappen begint het proces opnieuw, doordat de eerste cyclus nieuwe vragen opriep die om een reactie vragen. De verschillende stappen en onderdelen daarvan worden gedetailleerd besproken, op basis van een uitgewerkt voorbeeld en vele korte situatiebeschrijvingen van gedragingen. Een centrale rol speelt daarin een screeningsinstrument, 'roos' genaamd, in de vorm van een in segmenten en binnencirkels verdeelde cirkel. De diverse symptomen krijgen een codering, waartoe een uitgebreid coderingssysteem wordt gepresenteerd. Het boek wordt afgesloten met een reeks begeleidingssuggesties en -voorbeelden.
Academic collection --- #KVHB:Emotionele stoornissen --- #KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Kleuters --- #KVHB:Orthopedagogie --- emotionele opvoeding --- kleuteronderwijs --- sociaal-emotionele problemen --- sociale opvoeding --- 467 --- 471.4 --- 471.44 --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Kleuteronderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale problemen(kinderen met sociale problemen) --- Zorgverbreding --- emotionele problemen --- kleuters --- pedagogiek --- sociale problemen --- Ervaringsreconstructie --- Intervenieren --- Inventariseren --- Screeningsinstrument --- Synthetiseren --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Didactiek algemeen --- Sociale en emotionele opvoeding --- didactiek --- didactiek. --- Didactiek. --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Socio-educatieve problemen --- Psychosociale en emotionele problemen --- Sociale opvoeding --- Didactiek; algemeen --- ervaringsgericht onderwijs --- socio-educatieve problemen --- 474.9 --- Handboek/cursus --- Kinderen met gevoelsproblemen --- Kinderen met psychosociale problemen --- 471.5 --- Kleuters --- Sociaal-emotionele problemen --- kleuterschool: sociaal-emotionele opvoeding --- leermoeilijkheden --- didactiek kleuteronderwijs --- #SBIB:316.334.1O440 --- #SBIB:316.334.1O340 --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Didactics of Kindergarten --- ervaringsleren --- socio-emotionele opvoeding --- Historische en vergelijkende pedagogiek.
Choose an application
Choose an application
Als leerkrachten in de praktijk geconfronteerd worden met kleuters die sociaal-emotionele problemen hebben, dan voelen ze zich vaak machteloos. Deze publicatie bewijst dat de kleuterklascontext enorme mogelijkheden biedt om gerichte interventies te doen. Onder een negental rubrieken worden praktijkillustraties gegeven van inteventies die de leerkracht kan uitvoeren: positieve aandacht en steun geven, werken met verhalen, structuur bieden, samenwerken met ouders, werken met motorische ontlading en impulsbeheersing, bevorderen van sociaal inzicht en sociale vaardigheden, expressie- en verwerkingsmogelijkheden creëren, informatie geven en samenwerken met gespecialiseerde diensten.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Procesgericht begeleiden van risicokleuters In deze praktijkgerichte publicatie - die voortbouwt op ?Een procesgericht kindvolgsysteem voor kleuters? - bespreken we risicokleuters: kleuters die in het gewone onderwijs thuishoren maar door bepaalde kenmerken onvoldoende weten te profiteren van de gangbare aanpak in de klas. Dat blijkt dan duidelijk uit een ontbrekende betrokkenheid in één of meerdere ontwikkelingsgebieden. Voor ons het signaal dat kinderen vastlopen. Deze publicatie bestaat uit acht gevalstudies die een brede waaier van problematieken omvatten: zelfsturing, taal, communicatie, psychomotoriek, ... Doorheen deze gevalstudies wordt geïllustreerd hoe men risicokleuters observeert, hoe men inzichten verwerft in wat er misloopt en op basis daarvan interventies opzet. In deze observaties en begeleidingsverhalen zal men kleuters uit de eigen praktijk herkennen en zich kunnen inspireren aan de beschreven interventies. Daarbij zal het eigene van de ervaringsgerichte benadering opvallen: het steeds opnieuw zoeken naar de krachten die in elk kind leven en deze ten volle aanspreken. Als bijlage is er een inlegblad met een overzicht van de beschreven interventies. (flaptekst)
Zorgverbreding --- Kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht onderwijs
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|