Listing 1 - 10 of 91 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In verzekerde bewaring vertelt de geschiedenis van de Belgische en Vlaamse kinderopvang, van de oprichting van de eerste crèche in 1845 tot de impact van het kwaliteitsdecreet in 2003. Deze grondige en systematische studie gaat uit van een aantal actuele vragen: Waarom werd er nooit een coherente sociale pedagogiek ontwikkeld in deze sector? Waarom wordt kinderopvang nog steeds beschouwd als een noodzakelijk kwaad? Door de kinderopvang in zijn maatschappelijke context te plaatsen, maakt de auteur duidelijk hoe politieke, economische en andere veranderingen een invloed hebben op hoe we denken over kinderen, moeders en opvang.
kinderopvang --- sociale pedagogiek --- sociale geschiedenis --- History of Belgium and Luxembourg --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy and particular groups --- anno 1900-1999 --- anno 1800-1899 --- Flanders --- kindertijd --- België --- #PBIB:2004.4 --- #A0412A --- 664.3 Kinderopvang --- Kinderrechten --- 186.1 Kinderrechten en Welzijn - Algemeen --- 362.7 --- Peuters --- Kleuters --- Kinderopvang --- Kinderdagverblijven --- Sociale agogiek --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Belgium --- Provincie West-Vlaanderen --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- #gsdbP --- Peuter --- Kleuter --- Kinderdagverblijf --- kinderopvoeding --- History --- Childcare --- Upbringing --- Professionnalisation --- Legislation --- Policy --- Book --- Educational sciences --- kinderdagverblijf --- België.
Choose an application
Dit handboek richt zich op de opleiding van professionele opvoeders van jonge kinderen: peuter- en kleuterleidsters, kinderverzorgsters, maatschappelijk werkers, pedagogen en psychologen.Het verkent de complexe omgeving waarin kinderen morgen opgroeien en stelt enkele duidelijke doelstellingen vast voor deze reis. Aan hand van inzichten uit de Nederlandstalige, Franstalige en Engelstalige literatuur ter zake, gaat het boek in op de vraag hoe we kinderen in deze gefragmenteerde wereld kunnen helpen een zelfbewuste (meervoudige) identiteit te bouwen, zonder hun verbondenheid met de 'ander' te verliezen.Zo worden krijtlijnen uitgezet voor een sociaal en pedagogisch project voor het kinderdagverblijf of de kleuterschool, op de drempel van de eenentwintigste eeuw. De opvoedingsinstellingen kunnen op die manier echte doorgangsgebieden worden tussen het private domein van het gezin en het publieke domein van de samenleving. Dat vraagt van de opvoeders inzicht in zowel de gezinnen als in de samenleving èn de vaardigheden die nodig zijn om kinderen te begeleiden bij deze delicate overgang.Dat belangrijke aspect van 'opvoeden' en 'samenleven' wordt in dit boek op heldere wijze met vele voorbeelden uit de praktijk uiteengezet.https://www.swpbook.com/boeken/57/pedagogiek/193/de-blik-van-de-yeti
Teacher education. Teacher's profession --- kinderopvang --- ontwikkelingspsychologie --- emotionele opvoeding --- interculturaliteit --- kleuters --- Personality development --- peuters --- Montessori --- 441 --- opvoeden (ler) --- Opvoeding en spiritualiteit --- Kinderen --- Opvoeding en onderwijs --- Kinderopvang --- Opvoeders --- Opleidingen --- Samenleving --- Identiteitsontwikkeling --- Verbondenheid --- Zelfbewustzijn --- Kind --- Opvoeding --- Opvoeder --- Opleiding --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- Arbeidsmarkt
Choose an application
Kuifje onderneemt een reis om zijn vriend Tchang te zoeken in het Tibetaanse hooggebergte. Wat begint als een zoektocht naar het Bekende, eindigt in een ontmoeting met het Vreemde en de ontdekking van 'de kostbaarste zeldzaamheid', de blik van de Yeti. Dit handboek richt zich op de opleiding van professionele opvoeders van jonge kinderen: peuter- en kleuterleidsters, kinderverzorgsters, maatschappelijk werkers, pedagogen en psychologen. Het verkent de complexe omgeving waarin kinderen morgen opgroeien en stelt enkele duidelijke doelstellingen vast voor deze reis. Aan hand van inzichten uit de Nederlandstalige, Franstalige en Engelstalige literatuur ter zake, gaat het boek in op de vraag hoe we kinderen in deze gefragmenteerde wereld kunnen helpen een zelfbewuste (meervoudige) identiteit te bouwen, zonder hun verbondenheid met de 'ander' te verliezen. Zo worden krijtlijnen uitgezet voor een sociaal en pedagogisch project voor het kinderdagverblijf of de kleuterschool, op de drempel van de eenentwintigste eeuw. De opvoedingsinstellingen kunnen op die manier echte doorgangsgebieden worden tussen het private domein van het gezin en het publieke domein van de samenleving. Dat vraagt van de opvoeders inzicht in zowel de gezinnen als in de samenleving èn de vaardigheden die nodig zijn om kinderen te begeleiden bij deze delicate overgang. Dat belangrijke aspect van 'opvoeden' en 'samenleven' wordt in dit boek op heldere wijze met vele voorbeelden uit de praktijk uiteengezet. Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789066653283/de-blik-van-de-yeti-m-vandenbroeck
Opvoeding. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Peuters. --- Fundamentele pedagogiek. --- pedagogiek --- verbondenheid --- 37.032 --- 185.5 Opvoeding en ouderlijk gezag --- Gezin --- Interculturele vaardigheden --- Kinderen --- Opvoeding --- Persoonlijkheid --- Samenleving --- Sociale vaardigheden --- Taal --- #SBIB:316.8H30 --- #SBIB:316.356.2H2230 --- 441 --- 442 --- Identiteit --- Ik en de anderen --- Intercultureel onderwijs --- Kleuters --- Ontwikkelingspsychologie --- Taalontwikkeling --- Zelfbeeld --- 441 ) * OPVOEDING VAN JONGE KINDEREN --- jonge kinderen --- opvoeden --- zelfbeeld --- zelfbewustzijn --- 432.1 --- Kinderdagverblijven --- Verbondenheid --- Zelfbewustzijn --- 001337.jpg --- kinderdagverblijven --- kinderopvoeding --- kleuterschool: pedagogiek --- pedagogie --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Gezinssociologie: socialisatie, gezin als pedagogisch milieu --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- Lagere schoolleeftijd --- (zie ook: Anders zijn) --- (zie ook: Mondiale vorming) --- 37 --- Opvoeding en onderwijs --- Peuters --- Kinderopvang --- Opvoeders --- Opleidingen --- 370 --- Peuter --- Kleuter --- Onderwijs
Choose an application
Educational psychology --- Behavioral assessment of children --- Multicultural education --- Psychopédagogie --- Analyse comportementale des enfants --- Education interculturelle --- Pedagogiek en onderwijskunde --- fundamentele pedagogiek --- fundamentele pedagogiek. --- Psychopédagogie --- Educational psychology.
Choose an application
In verzekerde bewaring vertelt de geschiedenis van de Belgische en Vlaamse kinderopvang, van de oprichting van de eerste crèche in 1845 tot de impact van het kwaliteitsdecreet in 2003. Deze grondige en systematische studie gaat uit van een aantal actuele vragen: Waarom werd er nooit een coherente sociale pedagogiek ontwikkeld in deze sector? Waarom wordt kinderopvang nog steeds beschouwd als een noodzakelijk kwaad? Door de kinderopvang in zijn maatschappelijke context te plaatsen, maakt de auteur duidelijk hoe politieke, economische en andere veranderingen een invloed hebben op hoe we denken over kinderen, moeders en opvang. Dit boek kan gelezen worden als een kritische analyse van de pedagogiek, of liever van het ontbreken ervan. Bovendien geeft het een idee van hoe een dergelijke pedagogiek in de toekomst ontwikkeld kan worden. Aangewezen lectuur dus voor studenten en docenten pedagogiek. In verzekerde bewaring is onmisbaar voor wie in de kinderopvang werkt en wil weten waar hij of zij vandaan komt. Want wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd om ze te herhalen. Inhoudsopgave : 1/ Het begin van de twintigste eeuw 2/ De twee wereldoorlogen 3/ De jaren vijftig en zestig 4/ De jaren zeventig 5/ Het einde van de eeuw 6/ De historie wordt afgesloten
Kinderopvang --- Pedagogie. --- Sociale agogiek --- België --- Geschiedenis. --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Educational sciences --- kinderopvang --- Geschiedenis --- Pedagogiek --- Kinderopvang 649 --- Maatschappelijke ontwikkeling 304 --- 322.4 --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Jeunes enfants --- Opvoedkunde --- Peuters en kleuters --- Pédagogie --- Sociale agogiek --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening.
Choose an application
Kindercentra managen vraagt speciale talenten. Het aansturen van de organisatie en haar medewerkers moet gecombineerd worden met een visie op de inhoud van het werk, zowel vandaag als in de toekomst. Daarnaast brengen de wet- en regelgeving in Nederland en Vlaanderen nieuwe verantwoordelijkheden mee. Bovendien vallen nogal wat zekerheden weg doordat onze maatschappij meer divers en complex wordt. Er zijn meer meningen dan ooit over wat goed is voor kinderen en hun ouders. Het debat over de kinderopvang ligt open.Het handboek Pedagogisch management in de kinderopvang wil een leidraad bieden voor het debat over eigentijdse kinderopvang. Het boek bestaat uit drie delen.Het eerste deel geeft inspiratie voor een pedagogische reflectie en bevat teksten die de blik verruimen en de kinderopvang in internationaal, sociaal en politiek perspectief plaatsen.Het tweede deel rapporteert over inspirerende praktijken uit buiten- en binnenland. Bekende modellen als van het Emmi Pikler-instituut of de Reggio-benadering worden kritisch tegen het licht gehouden, maar ook bij ons mogelijk minder bekende uitwerkingen als de Zweedse förskola, de Britse Integrated Centres en de Franse crèches parentales komen aan bod. Het derde deel reikt een basis aan voor een effectief management in de kinderopvang. Met een visie alleen beheer en ontwikkel je immers nog geen organisaties. Veel aandacht gaat uit naar het bevorderen van motivatie en zelfsturing van teams.Een brede groep deskundigen uit Vlaanderen, Nederland en Groot-Brittannië werkte mee aan dit handboek. Zij staan garant voor een veelzijdige discussie. Deze uitgave is dan ook een naslagwerk voor managers zowel als do-centen en beleidsmakers.
Kinderopvang. --- Sociale agogiek --- Jeugdwerk- en beleid. --- opvoedingsstijlen --- pedagogisch klimaat --- Educational sciences --- kinderopvang --- Social policy and particular groups --- 338.901.2 --- 362.71 --- 37.013 --- 65.012.4.001.3 --- 658.3 --- 658.3.054.8 --- 664.3 Kinderopvang --- #KVHB:Kinderdagverblijven --- #KVHB:Kinderopvang --- 322.4 --- management --- opvoeding --- Diversiteit --- Frankrijk --- Hongarije --- Kinderdagverblijf --- Kinderopvang (kinderdagverblijf) --- Kinderopvang --- Kwaliteitszorg --- Management --- Nederland --- Organisatie en management: algemeen (management) --- Participatie --- Reggio Emilia-pedagogiek --- Verenigd Koninkrijk --- Vlaanderen --- Zweden --- non-profit sector - quartaire sector - collectieve sector - openbare sector (zie ook 331.626.133.2) --- kinderopvang - kinderkribben - zuigelingenzorg --- pedagogie --- managementsystemen --- sociaal beleid in het bedrijf - personeelsbeleid - personeelwerk - human resource management (zie ook 361.411) --- humanisering van de arbeid - kwaliteit van de arbeid (zie ook 331.022) --- Kinderdagverblijven --- Pedagogiek --- Professionalisering --- Maatschappelijke ontwikkelingen --- Maatschappelijk belang --- Kwaliteitsbeleid --- Kwaliteitscontroles --- Diversiteitsbeleid --- Praktijkleren --- Praktijkvoorbeeld --- Cursus bachelor in de Pedagogie van het jonge kind --- Maatschappelijke ontwikkeling --- Kwaliteitscontrole --- Praktijkles --- Taal --- Sociology of education --- Primary education --- Secondary education --- Bachelor in de pedagogie van het jonge kind
Choose an application
Early childhood education --- Critical pedagogy. --- Philosophy. --- Freire, Paulo, --- Pedagogia do oprimido (Freire, Paulo). --- Educational sciences --- kinderen --- sociale pedagogiek --- Freire, Paulo
Choose an application
Tussen 2020 en 2023 werd Vlaanderen opgeschrikt door dramatische gebeurtenissen in de kinderopvang: ongelukken en crisissen volgden elkaar op. Eindelijk kwam er het besef dat kwaliteit belangrijk is en dat de norm van acht à negen kinderen per begeleider echt te veel is. Zo ontstond er de campagne #negenisteveel.Het is dan ook niet verwonderlijk dat ouders beginnen twijfelen aan zichzelf. Is kinderopvang goed of slecht? Hoe herken je een betrouwbare opvang? Wat mag ik wel/niet verwachten van een crèche of kleuterschool? Dit boek gaat voor één keer niet over wat jij als ouder moet doen, maar gaat over wat je zélf mag verwachten dat anderen voor je doen. Over wat jouw rechten als ouder zijn, en de verantwoordelijkheid die de overheid draagt om te verzekeren dat elke Vlaamse kinderopvang goed en veilig is. In #negenisteveel geeft pedagoog Michel Vandenbroeck een antwoord op de vele vragen die ouders vandaag hebben over kinderopvang en kleuterschool. Je ontdekt welke soorten opvang er bestaan, hoe kwalitatieve opvang eruitziet, wat je kunt doen bij klachten of twijfels, welke vragen je het best kunt stellen tijdens een oudercontact in de kleuterschool of een eerste kennismaking met de crèche? en nog veel meer.Bron: https://www.borgerhoff-lamberigts.be/shop/boeken/negenisteveel
664.3 Kinderopvang --- Kinderopvang --- Kleuteronderwijs --- Social policy and particular groups --- Kinderopvangbeleid.
Choose an application
Sociale agogiek --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw.
Listing 1 - 10 of 91 | << page >> |
Sort by
|