Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Deze scriptie voert een discoursanalyse uit op de Spaanstalige pagina van de officiële toeristische websites van Gent en Sevilla. In het eerste deel van ons onderzoek, proberen we de verschillende genres binnen de toeristische websites in te delen en te beschrijven. Hiervoor gebruiken we de indeling van Calvi (2010). Bovendien proberen we ook het hybride karakter van de toeristische genres aan te tonen. In het tweede deel van deze scriptie onderzoeken we het effect van de culturele dimensies van Hofstede (1991) op de inhoud en structuur van beide toeristische websites. We vergelijken onze resultaten met de gelijkaardige studie van Syen Kang et al. (2008). Hierbij trachten we ook te onderzoeken of de website de eigen cultuur weerspiegelt, of bewust is aangepast aan een multicultureel publiek. Middelen of methode: Eerst wordt een algemeen beeld geschetst van het (kunststeden)toerisme in België en Spanje. Hierbij wordt er dieper ingegaan op het toerisme van Gent en Sevilla, en het belang van het internet als informatiebron. Om ons onderzoek te kunnen voeren, maakten we een corpus aan van 106 PDFs van de websites van Gent en Sevilla. Voor de genreanalyse gebruiken we de indeling van Calvi (2010) om een hiërarchisch overzicht te geven van de verschillende genres binnen beide toeristische websites. Om het effect van de culturele dimensies van Hofstede op de websites te onderzoeken (1991), vergelijken we onze onderzoeksresultaten met die uit de studie van Syen Kang et al. (2008). Resultaten: In de eerste plaats hebben we kunnen vaststellen dat een officiële toeristische website tot verschillende genresfamilies behoort, en zich vertakt in een groot aantal genres en subgenres. Deze vertakkingen hebben we geanalyseerd in de vorm van een boomstructuur. Bovendien konden we ook het hybride karakter van de toeristische websites aantonen. In de tweede plaats heeft dit onderzoek ook aangetoond dat de culturele dimensies van Hofstede (1991) invloed hebben op de structuur en inhoud van de websites. De twee dimensies met de meeste invloed op onze onderzoeksresultaten, waren machtsafstand en individualisme.
Culturele dimensies. --- Discoursanalyse. --- Genre-theorie. --- Gent. --- Hofstede. --- Internet. --- Kunststeden. --- Sevilla. --- Toerisme. --- Toeristische websites.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|