Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Bij de implementatie van elektromotoren in de luchtvaart komt heel wat wetgeving kijken. De motor moet aan alle eisen voldoen om zo alle certificaten te bemachtigen, zodat deze commercieel gebruikt mag worden in vliegtuigen, helikopters,.. Aangezien elektromotoren alleen nog maar op experimentele basis gebruikt worden, zijn hier nog geen specifieke richtlijnen voor bepaald. Hierdoor ligt nog niet vast aan welke eisen de motor en aansturing moet voldoen en welke omstandigheden deze moeten kunnen doorstaan. Het doel van dit onderzoek is een zo goed mogelijke weergave te geven van welke testen er relevant zijn voor de certificatie van de elektromotor en dit allemaal aan te tonen met behulp van een teststand. Deze teststand geeft ook weer hoe het principe van een elektrische aandrijflijn in zijn werk gaat en tot wat deze in staat is. In het eerste deel wordt de toekomst van elektrische en hybride vliegtuigen en de mogelijkheden hiervan besproken. Dit aan de hand van enkele voorbeelden en een overzicht van de belangrijkste projecten, die op het moment van schrijven lopende zijn. In deel twee komen de testen, die relevant zijn voor de certificatie van elektromotoren in de luchtvaart, aan bod. Hierbij hebben we ons gebaseerd op de Certification Specifications for Engines (CS-E) van zuigermotoren, aangezien deze het dichtst in de buurt liggen van elektrische motoren. Faalanalyse, koppelmeting, vibratietest, kalibratietest, starttest, lage temperatuurtest, duurzaamheidstest, acceleratietest, over-speedtest en watersproeitest worden in dit hoofdstuk besproken. Verder is er ook onderzoek gebeurd naar toepasbaarheid van de testen uit de MIL-M-8909B, die opgesteld zijn voor een 28V DC motor. Het derde deel is gewijd aan de praktische uitwerking van de teststand met een bespreking van alle componenten en waarom deze geschikt zijn voor implementatie. Ook worden alle productietechnieken aangehaald die van toepassing zijn op de geproduceerde stukken. De Axi 5330/18 wordt gebruikt als motor, omdat deze qua opbouw exact dezelfde is als de gebruikte motoren op de general aviation toestellen. In vergelijking met de motoren met grote vermogens in general aviation heeft deze slechts een vermogen van 2870W. Voor het bekomen van alle meetresulaten wordt er gebruik gemaakt van de miniPRO dyno, die steunt op het principe van een inertiële dynamometer. In het laatste deel wordt de veiligheid rond de teststand besproken. Aangezien de test- en demonstratiestand voor educatieve doeleinden gebruikt zal worden, moet hier extra aandacht aan geschonken worden.
Choose an application
Het bedrijf Duco is gespecialiseerd in verschillende ventilatie- en zonneweringinstallaties. Om de werking van de volledig vraaggestuurde en geautomatiseerde ventilatiesystemen te testen, is er binnen de R&D-afdeling van Duco nood aan een nieuwe testopstelling. Deze opstelling moet enerzijds in staat zijn alle variabelen van verschillende ventilatiesystemen na te bootsen en anderzijds alle gegenereerde drukvallen en debieten vast te leggen. Verder moet ook het afvoerkanaalsysteem volledig automatisch kunnen nagebootst worden. De huidige opstelling waarover men in Duco beschikt, is te weinig geautomatiseerd en niet conform de huidige richtlijnen. Op basis van de huidige opstelling en de wensen van het bedrijf zelf, heb ik eerst drie verschillende concepten uitgewerkt. Vervolgens werd het beste concept gekozen en verder uitgetekend tot een volwaardig plan. Hierbij heb ik extra onderzoek uitgevoerd naar de verschillende wijzen om luchtdebieten op te meten. Het gekozen concept werd uitgewerkt op basis van de opmerkingen van andere medewerkers en het gevoerde onderzoek. Vanuit dit concept is dan een eerste testopstelling gebouwd die alle te testen principes van de gehele opstelling bevat. Zo is onder andere bewezen dat Kv-waardes kunnen gesimuleerd worden met elektrische kleppen, drukvallen over de meters kunnen weggewerkt worden met behulp van een PID-regelaar en ventilator en dat de debietmetingen met de gekozen sensoren accuraat zijn. Dankzij de nieuwe opstelling zal Duco in staat zijn de volledige werking van hun ventilatiesystemen te registreren. Bovendien zal de reproduceerbaarheid van de testen ten opzichte van de vorige opstelling aanzienlijk verhogen. Verder zullen alle waarden volledig geautomatiseerd worden verzameld waardoor er niet iemand permanent aanwezig moet zijn bij de metingen. Gevolg hiervan is ook dat de testen veel langer en uitgebreider kunnen worden uitgevoerd en dat alle debieten simultaan kunnen vastgelegd worden. Na het testen van de allerlaatste principes op het prototype, kan het uiteindelijke bouwplan van de testopstelling afgewerkt worden. Ondertussen is binnen Duco beslist om, op basis van deze plannen van de opstelling , wel degelijk de volledige testopstelling te bouwen.
Choose an application
Elke koelinstallatie maakt gebruik van een koelmiddel. De zogenoemde traditionele koelmiddelen, zoals bijvoorbeeld R404A, hebben een grote impact op het milieu. Vandaar dat de wetgeving op het gebruik van deze koelmiddelen steeds strenger wordt. Hierdoor is de markt voor koelsystemen met natuurlijke koudemiddelen zoals ammoniak (R717), propaan (R290) en CO2 (R744) de laatste jaren sterkt gegroeid. Deze koelmiddelen hebben verschillende voordelen. Bij een CO2-koelinstallatie komt veel warmte vrij die men kan recupereren om de winkel te verwarmen. Zo heeft men geen gasketel meer nodig. Aan de hand van een simulatieprogramma van Dorin, een compressorfabrikant, werden meetwaarden gegenereerd voor verschillende situaties. Hiermee werden de verschillende methodes van warmterecuperatie gesimuleerd. Men kan warmte genereren door de compressoren te laten werken op een verhoogde druk. De ideale werkdruk werd theoretisch bepaald voor verschillende warmtedebieten en bij verschillende buitentemperaturen. Op deze druk kan men goedkoper warmte genereren dan met een gasketel. Wanneer men nog meer warmte wil genereren creëert men een zomerconditie aan de hand van een bypass in de koelcyclus. Deze methode is niet goedkoper vanwege het gebruik van een extra compressor. Het energieverbruik van een CO2-installatie stijgt bij hoge buitentemperaturen. Met behulp van verschillende optimalisaties in de koelcyclus kan men het energieverbruik verlagen. Op jaarbasis verbruikt een CO2-installatie, afhankelijk van het klimaat, makkelijk 10 % minder dan een installatie met R404A als koelmiddel. De aankoop van een CO2-installatie is duurder dan een installatie met R404A. Om bedrijven te motiveren om over te stappen naar een milieuvriendelijke koelinstallatie kan men recht krijgen op een subsidie van de overheid. Een CO2-installatie kan hier een economisch, energetisch en ecologisch verantwoorde oplossing bieden. Naast een goed rendement als koelmiddel, is er ook nog de mogelijkheid van de recuperatie van gratis warmte. Voor supermarkten is CO2-koeling zeker het overwegen waard aangezien de koelinstallatie hun grootste verbruiker is. Trefwoorden: CO2-koelinstallatie, R744, koelcyclus, warmterecuperatie, supermarkt
Choose an application
De laatste jaren is er een nieuwe doorbraak gekomen om onkruid te vernietigen aan de hand van hoogspanning. Men gebruikt een generator die aangedreven wordt door een tractor 130 pk. Aan het fronthefsysteem vooraan de tractor is het systeem gemonteerd bestaande uit lamellen om het onkruid te elektrocuteren. Door een plus-lamelrij en een min-lamelrij over de grond te slepen, maak je via het onkruid en de grond een elektrische kring waardoor de stroom door de plant vloeit en door de grond naar de min-lamelrij. Door het grote vermogen dat door de plant wordt gestuurd, wordt de plant vanbinnen gekookt en gaat deze dood. Mijn mentor van het bedrijf is op dit idee gekomen door deze machine in werking te zien op de Werktuigendagen in Oudenaarde 2019. Omdat deze machine vooral in de landbouw wordt gebruikt, wou hij een machine ontwerpen dat veel compacter is en door particulieren en de groendienst kan gebruikt worden. In deze bachelorproef is een High voltage weed killer ontworpen die zelfrijdend is. De volledige machine werkt op Lithium-ion batterijen. Door batterijen te gebruiken, heb je geen geluid en heb je geen brandstof nodig. Op de batterijen is een elektronisch systeem met spoelen die in een auto gebruikt worden, aangesloten om de vonk te creëren die dan zorgt voor de verbranding van het mengsel in de cilinder. De recentste testen op het onkruid wezen erop dat de spoelen met een vermogen van 100 Watt niet voldoende zijn om het onkruid te vernietigen. Het systeem dat we nodig hebben moet zo’n 3000 Watt (in DC) genereren om genoeg vermogen op te wekken om de plantencellen te vernietigen.
Choose an application
Het bedrijf Jo Beau te Brugge is de pionier in het bouwen van compacte en professionele tuinbouwmachines. Alle machines worden binnen het bedrijf ontworpen en geassembleerd. Het doel van dit eindwerk is om het type M500 hakselaar met verbrandingsmotor om te bouwen naar een volledig elektrisch werkende machine. Doordat Jo Beau innovatief wil blijven, is men genoodzaakt gebruik te maken van alternatieve energiebronnen. De omschakeling om een aandrijving met brandstof om te bouwen naar een aandrijving op batterijen, is geen gegeven die in een enkele stap gerealiseerd kan worden. Er dienen heel wat componenten vervangen en herbekeken te worden. In België heeft, tot op heden, nog geen enkel bedrijf een hakselaar die aangedreven wordt door batterijen op de markt. Hierdoor is het een heuse uitdaging om de meest geschikte methode voor deze ombouw te achterhalen. Er zijn meerdere mogelijkheden om deze ombouw te realiseren. Ik heb ervoor gekozen om te werken met een inductiemotor die aangestuurd wordt aan de hand van een bijpassende motor controller. Deze controller zorgt er ook voor dat de gelijkspanning van de batterijen omgevormd wordt naar een bruikbare driefasenspanning. Om een goede werking van de batterijen te kunnen garanderen, werd een bijhorend batterij managementsysteem (BMS) geselecteerd. Het resultaat van de bachelorproef is een deels gerealiseerde testopstelling en er werd al een eerste ontwerp met aanpassingen aan het frame ontwikkeld. Alvorens er kan gekeken worden naar een effectief design van een nieuwe elektrische machine, dient de testopstelling uitvoerig getest te worden. Er is nog heel wat ruimte voor verfijning, verbetering en verdere ontwikkeling alvorens het product op de markt kan komen.
Choose an application
Het doel van dit eindwerk bestaat erin om de huidige bestukkingsmethode in de lakkerij van het bedrijf voestalpine Sadef, gevestigd te Gits, te herzien. Het huidig systeem voor het ondersteunen van te lakken profielen, waarbij sprangen – een soort van ophangelementen – worden gebruikt in plaats van haken, is relatief uniek. Het zoeken naar innovatieve oplossingen en hierbij proberen te voldoen aan alle vooraf opgelegde eisen, gaf ons de mogelijkheid om op een uitdagende en educatieve werkwijze deze opdracht uit te werken. Om het eindwerk tot een goed einde te kunnen brengen is deze opgedeeld in deelopdrachten. Vooreerst was het belangrijk om de huidige bestukkingsmethode volledig te begrijpen. Dit hield een grondige studie in van de deelprocessen in de lakkerij, de wetgeving rond dergelijke systemen, en de voor- en nadelen van het huidige bestukkingssysteem. Dit resulteerde in een herziening van de sprangprofielen en haken, een uitwerking van mogelijk draag- en klemelementen, een uitwerking van het haaksysteem en sprangkop, het ontwerpen van nieuwe opbergrekken en bijkomend aan de hoofdopdracht, een trackingsysteem voor de hefbalken binnen dit project. Elk van deze deelopdrachten is in de mate van het mogelijke uitgewerkt. Voor het sprangprofiel zijn al de nodige stappen genomen om enkele prototypes te maken, die geïntegreerd en getest kunnen worden in de huidige lakkerij. Echter, door omstandigheden zoals de Covid 19-uitbraak, was het jammer genoeg niet meer mogelijk om alle elementen zorgvuldig in de praktijk uit te testen, en daarbij de nodige aanpassingen te doen. We zien dit eindwerk dan ook als een voorstudie en eerste uitwerking van een nieuwe bestukkingsmethode, in aanloop naar de nieuwe lakkerij.
Choose an application
We leven vandaag in een tijd waar computers en servers steeds belangrijker worden binnen de bedrijfswereld. Deze servers en computers bewaren niet alleen alle gebruiker accounts, maar ook gevoelige bedrijfsgegevens (bv: dossiers van patiënten) of projecten waarmee het bedrijf zich bezig houdt. Servers en computers hebben ook een cruciale functie om het bedrijf zoals een vlotte machine te laten draaien. Dit eindwerk onderzoekt hoe servers het beste beveiligd kunnen worden om kwaadwillige gebruikers weg te houden van gevoelige informatie en om te zorgen dat deze gebruikers de werking van het bedrijf niet beïnvloeden door een basisbeveiligingsniveau op te stellen voor deze servers. Er wordt ook onderzocht hoe deze beveiliging zo actueel mogelijk kan gehouden worden en ook hoe deze kan gecontroleerd worden. De basisbeveiliging werd opgesteld door enkele beveiligingsstandaarden toe te passen (CIS en STIG) met behulp van scanningsoftware die ook gebruikt wordt om de beveiligingsstandaard zo actueel mogelijk te houden. Als resultaat is een basis beveiligingsniveau opgesteld, die via group policy doorgevoerd wordt over het hele computernetwerk. Wanneer deze group policies toegepast worden zal de beveiliging binnen het stagebedrijf op serverniveau veel groter zijn dan ervoor. Dit is een grote aanwinst voor het stagebedrijf, omdat deze veel vertrouwelijke gegevens in hun databanken hebben die gebruikt kunnen worden door kwaadwillige gebruikers. De verhoogde beveiliging maakt het voor deze gebruikers ook moeilijker om de werking van het stagebedrijf te beïnvloeden.
Choose an application
Oesterbank is een maatwerkbedrijf te Oostende. Zij hebben verschillende formaten noppenfolie nodig voor het verpakken van hun producten. Het snijden van de noppenfolie gebeurt nu manueel. Omdat dit veel tijd in beslag neemt en een zeer eentonig werk is, wil men dit automatiseren. Deze bachelorproef bestaat uit drie delen, het mechanisch uittekenen van de installatie, een elektrisch schema maken en het programmeren van de PLC, met aandacht voor de veiligheid en het gebruiksgemak.
Choose an application
Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|