Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Abstract van bachelorproef, ingediend op 21 augustus 2019: Interactief museumbezoek voor de derde graad van het lager onderwijs Jacobs Loike en Vancoetsem Geertrui, bachelor lager onderwijs, Odisee hogeschool Brussel Dit abstract heeft als doel een overzicht te bieden over de inhoud van onze bachelorproef. In het kader van deze bachelorproef gingen we aan de slag in het Museum voor Natuurwetenschappen te Brussel. Ons vertrekpunt was een bestaand museumbezoek, bestaande uit een rondleiding in de toonzaal, een atelier en een activiteit voor de derde graad. Deze hebben we aangepast naar een interactieve vorm aan de hand van zelf opgestelde criteria. Onze passie voor het thema prehistorie, onze vraagstelling hoe dit fascinerende tijdperk best over te brengen is aan leerlingen van de lagere school en de wil om iets blijvends te creëren dat effectief in de praktijk omgezet kan worden, zijn bepalend geweest in de afbakening van het thema van onze bachelorproef. Alles is vertrokken vanuit onze onderzoeksvraag: “Aan welke kenmerken moet een museumbezoek voor de derde graad van het lager onderwijs voldoen om te worden beschouwd als een goed interactief museumbezoek?” Onze werkwijze betrof in eerste instantie het verzamelen van informatie over een ideaal interactief museumbezoek, om vervolgens hieruit elf criteria te selecteren waaraan een interactief bezoek moet voldoen. Na observatie hebben we het bestaande museumbezoek aan deze vooropgestelde criteria aangepast. Het vernieuwde museumbezoek hebben we nadien uitgetest in de praktijk. Deze test genereerde de nodige bijsturing die vermeld is in de reflectie. Dit hele onderzoek vond plaats in nauwe samenwerking met het Museum voor Natuurwetenschappen. Ons eindwerk is opgebouwd uit twee grote delen: enerzijds het theoretische kader met het vooronderzoek en de bestaande rondleiding, atelier en activiteit in het museum; anderzijds een praktijkgedeelte waarin het vernieuwde museumbezoek getoetst wordt aan zowel de vooropgestelde criteria als aan de realiteit van de praktijktest. We sluiten af door de nodige aanpassingen in de reflectie op te nemen. Op basis van ons onderzoek besluiten we dat er geen eenduidig antwoord bestaat op onze onderzoeksvraag. Een interactieve rondleiding kan opgesteld worden aan de hand van veel verschillende aspecten. Een kritische, maar tevens realistische blik bleek bij het selecteren van de criteria noodzakelijk. In ieder geval wordt geconcludeerd dat we resoluut afscheid van een museumbezoek moeten nemen dat bestaat uit het klassikaal kijken en luisteren alsook van klassikale groeperingsvorm. Indien u geïnteresseerd bent om onze hele bachelorproef te lezen, kan u deze binnenkort terugvinden in de bibliotheek van Odisee hogeschool te Brussel.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|