Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
This artist’s book is published on the occasion of Koen van den Broek’s solo exhibition Through Romance, curated by Luk Lambrecht at Lempertz Brussels, September 2021
Painting --- easel paintings [paintings by form] --- Broeck, van den, Koen --- van den Broek, Koen --- Broek, van den, Koen
Choose an application
On the occasion of a big solo exhibition of Danielle van Zadelhoff, her photographs were collected in a luxurious art book published by Stockmans. The book is filled with 127 full colour pictures in a black background to make the images pop out even more, printed in Staccato screening. The reproduction process on luxury paper, the use of intense black and the fragility of the photos necessitate the use of gloves, which are included with the book. They protect the images and simultaneously create a sort of ritual for experiencing the artist’s work. About the artist: Danielle van Zadelhoff started with contemporary photography in 2013 and from the very beginning her work leaves a profound impression. She catches the light, has a great eye for detail and works with intimate poses. During shoots she discusses the poses with the models, but mostly leaves them free to decide how to position themselves. This has a disarming effect but most importantly, it makes the poses feel real and the emotions appear natural. Her work is often compared to that of the old masters from the renaissance, yet despite van Zadelhoff’s use of the chiaroscuro effect, her images have a distinct contemporary feel to them. She captures the Zeitgeist with contemporary images that have a sense of stillness and are devoid of noise. They invite you to have a moment of deep inner reflection.
commercial portraiture --- Photography --- chiaroscuro --- Zadelhoff, Van, Danielle --- 761.2 fotografen afzonderlijk. --- Van Zadelhoff, Danielle --- portretfotografie. --- 766.2. --- portretfotografie - kinderfotografie, naaktfotografie --- Exhibitions --- fotografie --- Vlaamse Primitieven --- oude meesters --- 761.2 fotografen afzonderlijk --- portretfotografie --- 766.2 --- Vlaamse primitieven --- Vlaamse primitieven. --- oude meesters. --- Van Zadelhoff, Danielle.
Choose an application
75.07 --- Schilderkunst ; 1ste helft 21e eeuw ; Karen Hanssen --- Vrouwelijke kunstenaars --- Kunst ; van vrouwen --- Belgische kunstenaars --- Hanssen, Karin °1960 (°Antwerpen, België) --- Onderzoek in de kunsten ; Koninklijke Academie voor Schone kunsten Antwerpen --- Schilderkunst ; schilders --- Hanssen, Karin --- Painting
Choose an application
The Van Hoe Collection - Grammar of Textiles' toont een selectie van circa 80 studies en tekeningen van einde 19de eeuw tot midden 20ste eeuw uit de collectie van ontwerper, textilien en kunstenaar Marc Van Hoe. Een kleine selectie van de collectie wordt in 2020 tentoongesteld in Brussel (Horta Museum) en Riga (Litouwen). Met deze collectie probeer ik duidelijk te maken dat dit niet alleen ontwerpen zijn voor textiel, er is meer aan de hand: verbanden leggen naar ontwikkelingen op het gebied van kunst, cultuur, politiek is logisch en minstens even belangrijk. Mijn collectie wil vooral nieuwsgierigheid aanwakkeren bij het (leren) lezen van beeld. Marc Van Hoe... De man, of liever de kunstenaar, achter deze rijke collectie bestaande uit fragmenten, schetsen, tekeningen, uitvergrotingen voor stoffen en behangpapier, houdt zijn verzameling absoluut niet achter slot en grendel. Soms hangen de tekeningen gewoon met magneten aan de muur, zonder lijst en zonder glas. Hun huid komt in aanraking met de lucht en het licht, ze leven. Ze liggen niet geordend in laden. Enthousiast laat Van Hoe ze ontluiken, een term waarover het woordenboek zegt: de kelk openen, zich ontsluiten. Want deze collectie gaat het gesprek aan. Marc Van Hoe, ontwerper van motieven en stoffen, treedt voortdurend in dialoog met de tekeningen die hij van een gewisse dood redde. Soms wordt de verzamelaar ook ontwerper. En laat hij zijn ontwerpen ontluiken, van de distel tot de dahlia. Achter de collectie, een tuin waarin motieven weelderig bloeien, vinden we de kunstenaars en ambachtslieden met wie Marc Van Hoe in gesprek gaat. Hij stileert en tekent planten niet langer, maar scant ze letterlijk in vooraleer hij ze gaat bewerken. Van calqueren naar scannen, van pixel naar pigment. Stilering heeft geen belang, als er maar passie in het spel is.
746.074 --- 746.07 --- Van Hoe, Marc °1945 (°Zulte, België) --- Textiel ; weefkunst --- Textielontwep --- Textielkunst ; verzamelen ; verzamelingen --- Textielkunst ; textielkunstenaars --- Applied arts. Arts and crafts --- gouaches [paintings] --- designs [artistic concepts] --- private collections --- digitale vormgeving --- textieldesign --- Hoe, Van, Marc --- anno 1800-1999 --- Belgium --- private collections [object groupings] --- Textile design --- Weaving
Choose an application
Ik heb geen talent voor nostalgie. Dat neemt niet weg dat mijn jeugd een paradijs was. Zo simpel is het. Geen enkel andere omschrijving dekt de lading. Ik was omgeven door jongens en meisjes met een ware obsessie voor goede, tegendraadse gitaarklanken. Iedereen die ik kende was met muziek bezig. En we konden elkaar allemaal ontmoeten in Het Lintfabriek. Gekust door de goden waren we. En we wisten het niet. Tenminste: we konden zelf niet helemaal inschatten hoe gekust door de goden we echt waren. ‘Youth is wasted on the young’, schreef Oscar Wilde ooit. Dat is niet helemaal waar. Als ik terugblik hebben we weinig gemorst met onze jeugd, maar een mens vergeet uiteraard veel van de verveling, de dode momenten, de voorspelbaarheid van een leven op school. De magie van Het Lintfabriek was de magie van mijn jeugd. Excerpt uit tekst van Jeroen Olyslaegers, Het Lintfabriek --- Een verhaal over een broeihaard van jong talent aan de rand van de stad. Een ruimte waar talent zich kon ontwikkelen en tonen. Een oude fabriek waar jongeren de ruimte kregen om in alle vrijheid en op eigen kracht een eigen(wijze) werking op te zetten. Wat Jean-Pierre Vets in de jaren tachtig in Kontich lanceerde, blijft tot op heden nazinderen. Zijn aanmoedigingen om je als jongere te tonen in alle vrijheid én tegendraadsheid, heeft velen voor het leven gevormd. Je voelt in dit boek de kracht van zijn visie door alle interventies en verhalen heen. Voor Jeroen Olyslaegers betekende het de start van zijn artistieke en professionele loopbaan. Kurt Overbergh beschouwde Het Lintfabriek als zijn lief (maar trouwde later als artistiek directeur met de Ancienne Belgique). Ook in het werk van de talrijke artiesten en in het dagelijks leven van bezoekers kiemt nog steeds het zaadje dat Jean-Pierre in 1982 plantte. Eric Bouwens, Peter Daems en Katrijn Sermeus vonden elkaar in de ambitie om dit bijzondere verhaal van Het Lintfabriek neer te schrijven en te delen. Sinds 2019 zijn ze aan de slag met het ordenen van het archief, verzamelden ze informatie en anekdotes en stelden ze de historiek scherp. Die zoektocht verliep overigens geheel in overeenstemming met de wetmatigheden van een vrijplaats: ietwat stuurloos met een veelheid aan meningen en discussies, soms emotioneel maar vooral met veel begrip, liefde en passie. Let wel: dit boek is (spoiler) niet het definitieve verhaal. Excerpt uit tekst van Dieter Sermeus (Muziekcentrum Trix), Josine De Roover (Het Bos), Nico Dockx (Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen), Het Lintfabriek
Age group sociology --- Sociology of cultural policy --- Music --- local history [discipline] --- youth centers --- jongerencultuur --- Kontich
Choose an application
Choose an application
Opera out of the box, 2009-2019, The Cahn Years at Opera Vlaanderen De baanbrekende Cahn jaren bij Opera Vlaanderen, nu in boekvorm. Antwerpen 2008, de Vlaamse Opera. Aviel Cahn wordt aangesteld als de opvolger van Marc Clémeur. Hij is met zijn 33 jaar bij de jongste opera-intendanten van Europa. Aanvankelijk is er enige argwaan rond zijn leeftijd, maar die wordt algauw gecounterd door het gerucht dat hij een magneet zou zijn voor internationaal fris talent en niet terugdeinst om zijn duidelijke visie door te drukken. Het monumentale boek dat in een kunstige box huist – waarbij de lezer de keuze heeft tussen werk van Koen van den Broek, Kati Heck of Maurizio Cattelan (ToiletPaper) – neemt je mee langs een 70-tal operaproducties. De exclusieve fotokatern is een ware lust voor het oog. Maar toch is Opera Out of the Box meer dan een retrospectieve. Het geeft een inkijk in de keuken van het operahuis. Het laat zien hoe belangrijk de neus van de intendant is bij castings, hoe vruchtbaar de kruisbestuiving met andere kunstdisciplines kan zijn, én hoe gewaagd het is om met first timers als regisseur te werken. Het denken in cycli, of hoe geëngageerd opera wel kan zijn en hoe het operahuis communiceert vervolledigen het plaatje. De lezer krijgt een uniek perspectief op het treffen van Aviel Cahn met Vlaanderen, als een bijzondere regio op zich, waar de kunstscene uit zijn voegen barst van het talent en het eigen karakter steeds bovendrijft. Kortom, een boek dat niet louter de operaliefhebber kan plezieren, maar ook boeiend is voor iedereen die avontuurlijk genoeg is om een bijzonder universum te verkennen. Aan het boek werkten 16 auteurs en 10 interviewees mee, uit binnen- en buitenland, waaronder recensenten, artistieke leiders, dramaturgen, kerkelijke leiders, theatermakers, librettisten, componisten en regisseurs. De rode draad doorheen het boek wordt gevormd door Aviel Cahns persoonlijk en openhartig verhaal van zijn ‘Vlaams decennium’.
Music --- opera's --- muziekgeschiedenis --- Vlaamse Opera --- anno 2000-2009 --- anno 2010-2019 --- Flanders --- Cultuurbeleid --- Muziekesthetica --- Opera Vlaanderen --- België --- 21e eeuw
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|