Listing 1 - 10 of 85 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Tijdens de opvoeding van jeugdigen kunnen zich problemen voordoen waarbij ingrijpen nodig is. Soms zijn die groot, soms klein. Het kan gaan om psychische problemen, maar ook om gedragsproblemen. Het is belangrijk om ze tijdig te onderkennen.Dit kleine handboek behandelt ruim 30 problemen die bij het opvoeden van jeugdigen tussen 6 en 18 jaar kunnen voorkomen. Op systematische wijze wordt elk probleem in kaart gebracht. Er zijn beschrijvingen van het probleem, de mate waarin het voorkomt en de mogelijke oorzaken en gevolgen. Aan de hand van vragen kunnen opvoeders vervolgens snel achterhalen of er sprake is van een probleem en zo ja, wat er in eerste instantie aan te doen is.Het zijn vooral de ouders die met de problemen te maken krijgen. Maar opvoeden vindt niet alleen plaats in het gezin. Ook op school en in vrijetijdsverenigingen kunnen zich situaties voordoen die van de leiding opvoedkundig handelen vergen. Dat geldt eveneens voor de jeugdzorg waar de werkers zich toeleggen op de begeleiding van jeugdigen en hun gezinnen. Klein handboek voor opvoeders is dan ook bestemd voor ouders, leerkrachten en professionals. Vlotte vraagbaak voor thuis en op school voor hulp bij opvoedingsproblemen
Opvoeding --- opvoeding --- 433 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- 37 --- Opvoeding in de praktijk --- PXL-Social Work 2017 --- kinderen --- gedragsproblemen --- onderwijs --- jeugdzorg --- Gedragsproblemen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Opvoeding ; praktijk --- Onderwijs --- Educational sciences
Choose an application
jeugdhulpverlening --- psychosociale hulpverlening --- telecommunicatieve hulpverlening --- integrale hulpverlening --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- welzijnswerk, methoden --- welzijnswerk, samenwerking --- jeugdgezondheidszorg --- sociale problemen --- geestelijke gezondheidszorg --- sociale zorg --- 321.3 --- 364.04 --- Hulpverlening : methodiek --- 362.7 --- 361.1 --- maatschappelijk werk en sociale zorg - methodiek --- welzijnswerk --- jeugdzorg --- #SBIB:316.8H30 --- maatschappelijk werk --- hulpverlening --- methodiek --- 361.03 --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- online hulpverlening
Choose an application
Dit boek beschrijft de sociale ontwikkeling van kinderen van 4 tot 12 jaar. Het laat zien hoe de sociale ontwikkeling verloopt en hoe opvoeders die kunnen beïvloeden. Het boek is geschreven voor iedereen die werkt met schoolgaande kinderen, zoals leerkrachten, interne begeleiders, remedial teachers, schoolpsyhologien en professionals in de jeugdzorg. Ook is het geschikt voor iedereen die nog in opleiding is voor zulk werk, en natuurlijk voor ouders die geïnteresseerd zijn in de sociale ontwikkeling van hun schoolgaand kind.
Developmental psychology --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics of social education --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- sociale ontwikkeling --- 433.4 --- sociale vaardigheden --- kinderen --- Sociale ontwikkeling --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling
Choose an application
Eenzame jeugdigen verkeren in een kwetsbare positie met veel schadelijke gevolgen. Bij aanhoudende eenzaamheid raken zij steeds meer geïsoleerd en treden serieuze sociale, psychische en fysieke problemen op.Niet alleen de overheid, ouders en leerkrachten onderschatten de ernst van eenzaamheid, ook onder professionele hulpverleners is nog te weinig oog voor eenzame jongens en meisjes. Hulpverleners zijn vooral gefocust op problemen die in psychiatrische en psychologische handboeken worden vermeld. Eenzaamheid komt daar alleen als symptoom van andere problemen voor, terwijl eenzaamheid wel degelijk als een psychische stoornis is te beschouwen.
Psychology --- jeugd --- ontwikkelingspsychologie --- eenzaamheid --- jeugdigen --- jongeren --- 159.94
Choose an application
Verhandeling over de invloed van vriendschappen op de sociale en emotionele ontwikkeling van jongeren.BookarangEen informatief boek over vriendschap als beïnvloedende factor op de ontwikkeling en het welzijn van jongeren. Vriendschappen helpen bij het ontwikkelen van sociale en emotionele vaardigheden en kunnen leerprestaties en welzijn verbeteren. Het boek gaat in op hoe jongeren vrienden maken. Voor jongeren die moeite hebben met deelname aan het sociale verkeer is het soms lastig om vriendschappen te vormen. Deze jongeren missen de benodigde sociale en communicatieve kwaliteiten. Dat kan het gevolg zijn van bijvoorbeeld autisme, ADHD of een leerbeperking, maar ook van verwaarlozing of armoede.Het boek is logisch en gestructureerd van opbouw. Nuchter en helder geschreven. Voor een brede tot geoefende lezersgroep.Jan Dirk van der Ploeg (1927) is emeritus hoogleraar orthopedagogiek Universiteit Leiden. Hij is auteur van meerdere boeken zoals 'Eenzaamheid bij jeugdigen', 'Stress bij kinderen', ?Grensjongeren', 'Het zelfbeeld als sociaal vaccin' en 'Pioniers in de jeugdzorg'. Hij schreef meer dan zestig boeken.© NBD Biblion
empathie --- eenzaamheid --- armoede --- Vriendschap --- Jongere --- Jeugdcultuur --- Sociale ontwikkeling --- Emotionele ontwikkeling --- Sociale media
Choose an application
Veerkracht is een veelzijdig woord. Dat blijkt ook uit de Merriam-Webster Dictionary waarin 25 synoniemen van veerkracht worden vermeld. In de Van Dale Thesaurus zijn het er veel minder, maar toch nog 10.Die veelzijdigheid is ook terug te vinden als het gaat om het beschrijven van het begrip veerkracht. Ook daar raken we gemakkelijk verdwaald in een waaier van definities en theorieën. Anders dan de populariteit van de term veerkracht doet vermoeden, is er nog veel te verduidelijken.Jan van der Ploeg beoogt die duidelijkheid te verschaffen via een viertal delen in dit boek die achtereenvolgens ingaan op:- Wat houdt veerkracht in en hoe ontstaat deze?- Hoe verhoudt veerkracht zich tot intelligentie, kwetsbaarheid en trauma?- Wat is de rol van veerkracht in bedreigende situaties zoals tijdens corona?- Hoe is veerkracht vast te stellen en vooral: hoe is deze te versterken?https://www.standaardboekhandel.be/p/veerkracht-een-rekbaar-begrip-9789085602897
Veerkracht (weerbaarheid) --- Coping --- Kwetsbaarheid --- Emotionele intelligentie --- Psychotrauma --- Kindermishandeling --- Coronacrisis --- Zelfmoord --- Jeugdzorg --- Pleegkind --- Hulpverlening --- Psychology --- psychische kwetsbaarheid --- veerkracht --- psychotrauma's
Choose an application
Stress komt niet alleen voor bij volwassenen, maar ook bij kinderen. Jarenlang is stress bij jeugdigen onderschat. Kinderen en jongeren maken wel degelijk stress mee; soms incidenteel, soms dagelijks. Dit boek laat zien wat stress betekent voor jeugdigen. Aan de orde komen onder meer een nadere typering van het begrip stress, mogelijke bronnen van stress, het omgaan met stress en de gevolgen van stress. Ook geeft het boek antwoord op de vraag wat professionals, leerkrachten en ouders kunnen doen als kinderen en jongeren gebukt aan onder te veel stress. Ook kinderen en jongeren maken stress mee; soms incidenteel, soms dagelijks. Wat betekent stress voor jeugdigen? Dit boek geeft hierop een antwoord. Aan de orde komen onder meer een nadere typering van het begrip stress, mogelijke bronnen van stress, het omgaan met stress en de gevolgen van stress. Het boek geeft ook aan wat leerkrachten en ouders kunnen doen als kinderen en jongeren gebukt gaan onder te veel stress.
Choose an application
De auteur, emeritus hoogleraar orthopedagogiek, beschrijft in twintig hoofdstukken het verschijnsel agressie bij kinderen van begin tot eind. Hoe ontstaat het, welke ontwikkelingen maken agressieve kinderen door en welke oplossingen zijn er? Het boek wordt onderbouwd met zeer recent wetenschappelijk onderzoek. Dertien bijlagen maken samen met een literatuurlijst en een register het geheel tot een waardevol boek voor (aankomende) orthopedagogen, psychologen en leerkrachten. © NBD Biblion Agressie is een probleem waarmee ouders, leerkrachten en hulpverleners dikwijls geen raad weten. In de verschillende hoofdstukken van dit boek belicht de auteur het verschijnsel agressie van begin tot eind. Het is een helder geschreven overzichtswerk waarin beschreven wordt hoe agressie ontstaat, welke ontwikkelingen agressieve kinderen kunnen doormaken en welke oplossingen er zijn om agressie te voorkomen of in te perken. 'Agressie bij kinderen' is bedoeld voor (aankomende) orthopedagogen, psychologen, sociaal-pedagogische hulpverleners, leerkrachten en andere professionals die met agressieve kinderen te maken hebben of krijgen.
Developmental psychology --- Age group sociology --- kinderpsychiatrie --- cyberpesten --- kinderpsychotherapie --- agressie --- pesten
Choose an application
Dit boek laat zien hoe eenzaamheid ontstaat, wat het doet met jeugdigen en wat er aan te doen is. Het is een helder geschreven boek dat beoogt (aankomende) orthopedagogen, psychologen, psychiaters, sociaal-pedagogische hulpverleners, leerkrachten en beleidsmakers er van te doordringen dat eenzaamheid bij jeugdigen veel schade aanricht en daarom meer aandacht verdient. Eenzaamheid onder jeugdigen wordt vaak niet opgemerkt als probleem. De aandacht gaat ten onrechte alleen uit naar ouderen. Maar ook jeugdigen kunnen eenzaam zijn en daar onder lijden. Eenzaamheid is een sluipend gevaar. Het vormt voor de ontwikkeling een ernstige bedreiging. Eenzame jeugdigen verkeren in een kwetsbare positie met veel schadelijke gevolgen. Bij aanhoudende eenzaamheid raken zij steeds meer geïsoleerd en treden serieuze sociale, psychische en fysieke problemen op. Niet alleen de overheid, ouders en leerkrachten onderschatten de ernst van eenzaamheid, ook onder professionele hulpverleners is nog te weinig oog voor eenzame jongens en meisjes. Hulpverleners zijn vooral gefocust op problemen die in psychiatrische en psychologische handboeken worden vermeld. Eenzaamheid komt daar alleen als symptoom van andere problemen voor, terwijl eenzaamheid wel degelijk als een psychische stoornis is te beschouwen.
Psychology --- jeugd --- ontwikkelingspsychologie --- eenzaamheid
Choose an application
Dit boek beschrijft de sociale ontwikkeling van kinderen van 4 tot 12 jaar. Voor deze groep kinderen is de sociale ontwikkeling minstens zo belangrijk is als de cognitieve ontwikkeling. Als de sociale ontwikkeling namelijk niet van de grond komt, blijft veel van wat kinderen op school leren onbenut en dat belemmert het latere functioneren in de samenleving. Een onmisbare uitgave voor diegenen die werkzaam zijn met het schoolgaande kind: leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers, schoolpsychologen. Maar ook voor ouders zelf.
Child psychology. --- School psychology. --- Developmental psychology. --- Child and School Psychology. --- Developmental Psychology.
Listing 1 - 10 of 85 | << page >> |
Sort by
|