Listing 1 - 10 of 46 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
groepsgedrag --- sociaal gedrag --- Educational psychology --- Social psychology --- Social groups. --- Social isolation. --- Sociometry. --- Youth --- Institutional care --- Social groups --- Social isolation --- Sociometry --- Young people --- Young persons --- Youngsters --- Youths --- Age groups --- Life cycle, Human --- Educational tests and measurements --- Mathematical sociology --- Social interaction --- Exclusion, Social --- Isolation, Social --- Social exclusion --- Alienation (Social psychology) --- Social distance --- Association --- Group dynamics --- Groups, Social --- Associations, institutions, etc. --- Social participation --- Theses --- angst --- Age group sociology --- Psychiatry --- bouw --- agressie
Choose an application
#KVHB:Diagnostiek --- #KVHB:Jeugdbescherming --- #KVHB:Orthopedagogie --- 323 --- Jeugdzorg --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Social policy and particular groups --- orthopedagogiek --- jeugdzorg --- psychodiagnostiek --- Diagnostiek. --- Nederland.
Choose an application
'Wanneer is het gedrag van een jongere te beschouwen als een probleem?' Met deze vraag begint prof. dr. J.D. van der Ploeg zijn Ortho-klassieker Gedragsproblemen, waarvan nu een nieuwe editie verschijnt. Ouders, leerkrachten en andere opvoeders bepalen allen vanuit de voor hen geldende normen wanneer er sprake is van probleemgedrag. In die zin is probleemgedrag een subjectief en normatief begrip. Waar de een zich ernstig zorgen maakt over het agressieve gedrag van de jeugdige, zal de ander spreken van een gezonde opstandigheid. Bescheidenheid kan ook worden ervaren als sterk teruggetrokken gedrag. De auteur onderscheidt vier typen kinderen met gedragsproblemen: het sociaal angstige kind, het depressieve kind, het hyperactieve kind en het agressieve kind. Het meervoudig risicomodel staat daarbij centraal. Vanuit dit model wordt begrijpelijk gemaakt hoe gedragsproblemen ontstaan en welke factoren daarbij een rol spelen. Behalve een definiëring van het begrip probleemgedrag komen in dit verband ook omgeving en persoonlijkheidsaspecten aan de orde. Gedragsproblemen is het eerste boek in het Nederlands dat op grondige wijze, zowel wetenschappelijk als praktijkgericht, dit onderwerp behandelt. Voor deze nieuwe, uitgebreide en volledig herziene editie is intensief gewerkt aan het up-to-date maken van de tekst. De laatste wetenschappelijke ontwikkelingen zijn in ogenschouw genomen, met als resultaat dat deze editie aansluit bij de huidige stand van zaken in de verschillende disciplines. Inhoudsopgave Deel 1 PROBLEEMGEDRAG 1 Wat is probleemgedrag? 2 Eerste typeringen uit de psychiatrie 3 Classificaties van probleemgedrag 4 Modellen en interventies Deel 2 DE OMGEVING 5 Het gezin 6 De school 7 Vrije tijd 8 Traumatische gebeurtenissen 9 Sociale steun Deel 3 PERSOONLIJKHEIDSFACTOREN : DE VIER Z-CONCEPTEN 10 Zelfbeeld 11 Zelfbeschikking 12 Zelfhandhaving 13 Zelfcontrole Deel 4 CONCREET PROBLEEMGEDRAG 14 Het agressieve kind 15 Het hyperactieve kind 16 Het sociaal angstige kind 17 Het depressieve kind 18 Het meervoudig risico-model in de praktijk
Gedragsstoornissen --- Kinderen. --- Orthopedagogie --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Gedragsstoornis --- kinderen --- gedragsproblemen --- probleemgedrag --- zelfbeeld --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Zelfbeeld (zelfontplooiing, zelfvertrouwen, zelfwaardering) --- Agressie (geweld, woede) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Angst --- Depressie bij kinderen/jongeren --- Probleemgedrag --- 376.4 --- ADHD --- Agressie --- Classificatie --- Depressies --- Gezin --- Omgevingsfactoren --- Psychiatrie --- Sociale voorzieningen --- Zelfbeeld --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Angsten --- Depressie --- Hyperkinetische kinderen --- Gedragsprobleem --- Kind --- Hyperkinesie --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
#SBIB:15G --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Gedragsstoornis --- 467 --- gedrag : problemen (ler) --- Psychologie --- gedragsstoornissen --- Educational psychology --- Personality development --- 376 --- #GSDBP --- #GBIB:IDGP --- gedragsproblemen --- psychosociale problemen --- orthopedagogiek --- 376.58 --- Gedragsstoornissen (probleemgedrag) --- Orthopedagogiek --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Kinderen met gedragsproblemen --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Orthopedagogics --- Social problems --- Gedrags- en emotionele stoornissen. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs
Choose an application
Wanneer is gedrag van kinderen en jongeren te beschouwen als een probleeem? Hoe ontstaan gedragsproblemen? Welke problemen zijn er te onderscheiden? Op systematische wijze brengt Jan van der Ploeg de verschillende gedragsproblemen in kaart en laat hij zien hoe deze problemen zich ontwikkelen. Van der Ploeg schetst hoe gezin, school en vrienden de ontwikkeling van kinderen en jongeren beïnvloeden. Hij gaat ook in op de persoonlijkheidskenmerken en biologische factoren die een rol spelen bij het ontstaan van probleemgedrag. Hij behandelt in het bijzonder vier veelkomende typen kinderen met problemen: het sociaal angstige, depressieve, hyperactieve en agressieve kind.
Gedragsprobleem --- Probleemgedrag --- Kind --- Jeugd --- Omgevingsfactor --- Agressie --- Angst --- Depressie --- ADHD --- Jongere --- Gedragsstoornissen
Choose an application
Dit boek beschrijft in zestien hoofdstukken verschillende aspecten van de ontwikkeling van kinderen in de basisschoolleeftijd. In drie delen (invloeden, relaties en gedrag) bespreekt de auteur de relaties tussen de omgeving, de school en het kind. Eerst komen de invloeden van de directe omgeving, het gezin en de school en de biologische eigenschappen aan bod. Er is ook aandacht voor de invloed van internet, computergames en televisie. In het tweede deel staan de sociale relaties van kinderen onderling centraal. Er worden hier zes typen kinderen onderscheiden: de populaire, de hoogbegaafde, de leidinggevende, de afgewezen, de eenzame en de gepeste kinderen. Telkens worden mogelijke oorzaken en gevolgen tegen elkaar afgezet. In het derde en laatste deel wordt ingegaan op pro- en antisociaal gedrag als twee polen van sociale competentie. In het laatste hoofdstuk worden adviezen voor ouders en leerkrachten gegeven. Het boek is geschreven voor diegenen die (gaan) werken met schoolgaande kinderen: (zorg)leerkrachten, remedial teachers, schoolpsychologen, professionelen uit de jeugdzorg, studenten pedagogiek en psychologie. Bovendien is het boek geschikt voor ouders die geïnteresseerd zijn in de sociale ontwikkeling van hun schoolgaande kinderen.
Developmental psychology --- Teacher education. Teacher's profession --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- sociale ontwikkeling
Choose an application
probleemkinderen --- jeugdhulpverlening --- residentiële hulp --- Social stratification --- Developmental psychology --- opvoeding --- jeugdzorg --- Sociology of social care --- Social policy and particular groups --- opvoeders in de inrichting --- psychotherapie --- moeilijk opvoedbare jongeren --- residentiële jeugdzorg --- 343.9 --- #GSDBP --- 343.88 <492> --- 376 --- 615.8 --- 362.74 --- Criminologie --(algemeen) --- Juvenile delinquents --- Social work with juvenile delinquents --- Social work with youth --- Youth --- Orthopedagogiek --- Services for --- orthodidactiek --- orthodidactiek. --- 343.9 Criminologie --(algemeen) --- Assistance sociale --- Jeugd --- Jeunesse --- Maatschappelijk werk
Choose an application
Kinderpsychologie --- Opvoedkunde --- Psychologie de l'enfant --- Pédagogie
Choose an application
Problem children --- -Deviant behavior --- Juvenile delinquency --- -Youth --- -Problem children --- -#GBIB:IDGP --- #KVHB:Drugs --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Probleemgedrag --- #KVHB:Verslaving --- 397.13 --- 433 --- 465 --- 467 --- 614.72 --- 614.73 --- alcoholisme --- druggebruik --- drugs --- gedragsstoornissen --- jeugddelinquentie --- jeugdigen --- lastposten --- maatschappelijk werk --- orthopedagogiek --- ouder-kind relatie --- pedagogiek --- probleemgedrag --- vandalisme --- verslaving --- weglopen --- zwervers --- Druggebruik bij jongeren --- Jeugdmisdadigheid (delinquente jeugd, jeugdcriminaliteit, jeugddelinquentie) --- Probleemgedrag --- Psychosociale jeugdhulpverlening --- Vandalisme --- Weglopers --- 376.42 --- Alcohol --- Diefstal --- Drugs --- Gedragsstoornissen --- Puberteit --- Weglopen --- Young people --- Young persons --- Youngsters --- Youths --- Age groups --- Life cycle, Human --- Difficult children --- Maladjusted children --- Children --- Behavior disorders in children --- Delinquency, Juvenile --- Juvenile crime --- Conduct disorders in children --- Crime --- Juvenile corrections --- Reformatories --- Deviancy --- Social deviance --- Human behavior --- Conformity --- Social adjustment --- Drug use --- Services for --- -Drug use --- -Jeugdrecht --- Opvoeding in de praktijk --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Alcoholisme - Drankmisbruik --- Drugs - Bestrijding van druggebruik --- Deviant behavior --- Youth --- #GBIB:IDGP --- Jeugdrecht
Choose an application
Agressief gedrag. --- Angst. --- Residentiële hulpverlening. --- Sociaal isolement. --- Social groups. --- Social isolation. --- Sociometry. --- Youth --- Institutional care --- Institutional care. --- Netherlands.
Listing 1 - 10 of 46 | << page >> |
Sort by
|