Narrow your search

Library

UGent (21)

Arteveldehogeschool (3)

KBR (3)

SL (3)

ULiège (3)

EHC (2)

KDG (2)

AP (1)

CaGeWeB (1)

DocAtlas (1)

More...

Resource type

dissertation (22)

book (6)


Language

Dutch (16)

Undetermined (8)

English (2)

Swedish (2)


Year
From To Submit

2024 (2)

2023 (1)

2022 (2)

2019 (1)

2017 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 28 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Brought into the limelight: canonisation processes at work in Astrid Lindgren's oevre in Flanders and the Netherlands 1952-2012. Proefschrift
Author:
Year: 2015 Publisher: Place of publication unknown publisher unknown

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Het project vertrouwensleerlingen : de vertrouwensleerling als intermediair sleutelfiguur tussen de leerlingengroep en de hulpverlenende instanties
Author:
Year: 2001 Publisher: Gent Arteveldehogeschool, Opleiding Sociaal Werk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Brought into the limelight : canonisation processes at work in Astrid Lindgren's oeuvre in Flanders and The Netherlands 1952-2012
Authors: ---
Year: 2015

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Oneindige verhalen : hoe canonwerken voortleven in de jeugdliteratuur
Authors: ---
ISBN: 9789038218755 Year: 2011 Volume: *9 Publisher: Gent Academia Press


Book
Never-ending stories : adaptation, canonisation and ideology in children's literature
Authors: ---
ISBN: 9789038222547 9038222548 Year: 2014 Publisher: Gent : Academia press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"The roots of children?s literature are commonly known to lie in adaptation. The texts most frequently adapted for a child audience are either canonised literary works for adults or children?s books which have acquired a high status of their own. In both cases, the stories are adapted to fit the needs of new readers in other contexts. This volume frames adaptation in children?s literature against a broader socio-cultural background, focussing on the ideological implications of the process. Emphasising both diversity and evolution, it deals with oppositional forces and recent trends informing adaptation. At its core are issues of transmediality and new reader roles, adaptations? orientation towards the ideology associated with the pre-text, and canonisation of the pre-text and of the adaptation itself. The volume is characterised by a broad international and diachronic spread, with topics ranging from traditional Western fairy tale adaptations to retellings of South African oral stories and Persian myths. The evolution discernible in the cases presented neatly illustrates how the process of adaptation allows canonical texts to develop into never-ending stories." -- Publisher's description.


Book
Jeugdliteratuur door de lens van etnisch-culturele diversiteit
Authors: ---
ISBN: 9789463012867 Year: 2019 Publisher: Stichting Lezen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Toin DuijxOnderzoek naar hoe jeugdboeken gebruikt kunnen worden om over diversiteit en inclusiviteit na te denken - ook in de wereld buiten het boek. De meeste Nederlandse kinder- en jeugdboeken stellen de beleving en ervaring van witte personages centraal. Bij het streven naar diversiteit en inclusiviteit moet echter ook de lezer meegenomen worden, aangezien zij geen passieve ontvangers zijn. Literatuur kan gebruikt worden om reflectie op ethische en sociale kwesties uit te lokken. Na een theoretisch hoofdstuk, bespreken de auteurs in hoeverre sprake is van een witte normativiteit in het Nederlandse jeugdliteraire veld. Vervolgens staat een leeswijzer centraal naar ?culturele geletterdheid?, met als doel aan de hand van voorbeelden (?De duik? van Sjoerd Kuyper) het inzichtelijk maken en kritisch bevragen van (impliciete) culturele denkbeelden in jeugdboeken. Uitermate actueel onderwerp op een indrukwekkende, gedegen wijze uitgewerkt. Deel 32 uit de 'Publicatiereeks Stichting Lezen', deel 31 was 'Lezen doe je samen : hoe kan leeshonger gestimuleerd worden?'* (2019). Docenten van pabo?s of lerarenopleidingen kunnen met studenten met de leeswijzer aan de slag, maar verder ook voor o.a. jeugdbibliothecarissen en andere leesbevorderaars bijzonder interessant.© NBD Biblion


Book
Nooit het Noorden kwijt : Liber Amicorum voor Godelieve Laureys
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789073626218 Year: 2016 Publisher: Gent Universiteit Gent. Vakgroep Scandinavistiek en Noord-Europakunde

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Tekstgenetische deeleditie van 'Heineke Vos en zijn biograaf' van Richard Minne
Authors: --- ---
Year: 2009

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Knäckebröd of crisp-bread? Een vergelijkend onderzoek naar de Nederlandse en Engelse vertaling van cultuurspecifieke elementen uit de Zweedse roman 'Musikanternas Uttag' van Per Olov Enquist

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
De sprookjes van Hans Christian Andersen: inhoudelijke en vormelijke bewerking van de verhalen voor Nederlandstalige kinderen. Casestudy: een vergelijkend onderzoek van verschillende Nederlandstalige kinderversies van De nachtegaal ten opzichte van het

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 10 of 28 << page
of 3
>>
Sort by