Listing 1 - 10 of 28 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Children's literature. Juvenile literature --- literaire canon --- jeugdliteratuur --- Lindgren, Astrid
Choose an application
Onderwijs --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Leerling --- MW --- CLB, Gent
Choose an application
Choose an application
6 p.
Children's literature. Juvenile literature --- Sociology of literature --- literaire canon --- jeugdliteratuur --- Jeugdliteratuur --- Canons (letterkunde) --- Literatuuronderzoek --- Wetenschappelijk onderzoek --- Engelse literatuur --- Nederlandse literatuur --- Cadnum, Michael, --- Chambers, Aidan, --- Canon (letterkunde) --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap) --- Littérature pour la jeunesse --- Canons littéraires --- Influence
Choose an application
"The roots of children?s literature are commonly known to lie in adaptation. The texts most frequently adapted for a child audience are either canonised literary works for adults or children?s books which have acquired a high status of their own. In both cases, the stories are adapted to fit the needs of new readers in other contexts. This volume frames adaptation in children?s literature against a broader socio-cultural background, focussing on the ideological implications of the process. Emphasising both diversity and evolution, it deals with oppositional forces and recent trends informing adaptation. At its core are issues of transmediality and new reader roles, adaptations? orientation towards the ideology associated with the pre-text, and canonisation of the pre-text and of the adaptation itself. The volume is characterised by a broad international and diachronic spread, with topics ranging from traditional Western fairy tale adaptations to retellings of South African oral stories and Persian myths. The evolution discernible in the cases presented neatly illustrates how the process of adaptation allows canonical texts to develop into never-ending stories." -- Publisher's description.
Children's literature. Juvenile literature --- Comparative literature --- Sociology of literature --- literaire adaptatie --- ideologie --- jeugdliteratuur
Choose an application
Toin DuijxOnderzoek naar hoe jeugdboeken gebruikt kunnen worden om over diversiteit en inclusiviteit na te denken - ook in de wereld buiten het boek. De meeste Nederlandse kinder- en jeugdboeken stellen de beleving en ervaring van witte personages centraal. Bij het streven naar diversiteit en inclusiviteit moet echter ook de lezer meegenomen worden, aangezien zij geen passieve ontvangers zijn. Literatuur kan gebruikt worden om reflectie op ethische en sociale kwesties uit te lokken. Na een theoretisch hoofdstuk, bespreken de auteurs in hoeverre sprake is van een witte normativiteit in het Nederlandse jeugdliteraire veld. Vervolgens staat een leeswijzer centraal naar ?culturele geletterdheid?, met als doel aan de hand van voorbeelden (?De duik? van Sjoerd Kuyper) het inzichtelijk maken en kritisch bevragen van (impliciete) culturele denkbeelden in jeugdboeken. Uitermate actueel onderwerp op een indrukwekkende, gedegen wijze uitgewerkt. Deel 32 uit de 'Publicatiereeks Stichting Lezen', deel 31 was 'Lezen doe je samen : hoe kan leeshonger gestimuleerd worden?'* (2019). Docenten van pabo?s of lerarenopleidingen kunnen met studenten met de leeswijzer aan de slag, maar verder ook voor o.a. jeugdbibliothecarissen en andere leesbevorderaars bijzonder interessant.© NBD Biblion
Diversiteit --- Jeugdliteratuur --- Wereldbeeld --- Culturele identiteit --- Culturele vorming --- Young adultliteratuur --- Inclusie --- Maatwerk --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Sociology of culture --- Didactics of social education --- Didactics of Dutch --- lezen
Choose an application
Scandinavian languages --- Laureys, Godelieve --- Festschriften
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 28 | << page >> |
Sort by
|