Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (6)

KBR (6)

UGent (6)

KU Leuven (5)

Odisee (4)

UAntwerpen (4)

UCLL (3)

Thomas More Mechelen (2)

VIVES (2)

VUB (2)

More...

Resource type

book (9)

object (1)


Language

Dutch (9)

English (1)


Year
From To Submit

2003 (1)

2000 (1)

1995 (2)

1994 (1)

1993 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Beslist geïnformeerd ... ? : Opnamebesluitvorming in internaten voor jeugdverlening
Authors: ---
ISBN: 9053500847 Year: 1991 Publisher: Leuven Apeldoorn Garant


Book
Hulpverlenen bij opvoeden : profiel van een handelingsgerichte orthopedagogiek
Authors: --- ---
ISBN: 9053504036 Year: 1995 Volume: 11 Publisher: Leuven Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

-5350-403-6


Object
Lijst met Aandachtsvelden voor Gedrag van het Kind volgens de Ouder / Opvoeder
Authors: ---
ISBN: 9066655267 Year: 2003 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Besluitvorming en jeugdhulpverlening
Authors: --- ---
ISBN: 9033416409 Year: 1987 Volume: vol 15 Publisher: Leuven Acco


Book
Orthopedagogische theorie empirisch onderzoek in jeugdhulpverlening
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9053502149 Year: 1993 Publisher: Leuven Apeldoorn Garant


Book
Inleiding in de theoretische orthopedagogiek : hulpverlenen bij opvoeden
Authors: --- ---
ISBN: 9053509119 9789053509111 Year: 2000 Publisher: Leuven/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt de lezer een recent overzicht van verschillende opvattingen in de theoretische orthopedagogiek en hun consequenties voor de praktijk. Het geeft studenten een beeld van de identiteit van de orthopedagogiek als discipline. Een historisch overzicht van ontwikkelingen in Nederland en Vlaanderen maakt duidelijk welke opvattingen, ook uit andere disciplines, hun stempel hebben gedrukt op theorie en praktijk in orthopedagogische werkvelden. De rol van theorien voor de praktijk, zowel in klinisch werk als in wetenschappelijk onderzoek, wordt besproken. Naast aandacht voor polarisatie in een methodenstrijd worden de huidige pogingen tot integratie besproken. Door het hele boek heen wordt de lezer uitgenodigd om kritisch na te denken over de keuze van standpunten en over de wetenschappelijke verantwoording van het scala van theorien, modellen en strategien. Het boek is een grondige bewerking van het in 1995 verschenen "Hulpverlenen bij opvoeden". De eigen keuze van de auteurs voor Een handelingsgerichte orthopedagogiek wordt uitgewerkt. Uiteindelijk gaat het om kennis die dienstbaar moet zijn aan opvoeders en kinderen. In het orthopedagogisch onderzoek is er, naast het zoeken van verklarende kennis, aandacht voor het evaluatie-onderzoek van behandelingsmethoden in de praktijk. Steeds komt de aandacht voor het debat over wetenschappelijke en ethische kwesties op een heel praktische manier terug. De lezer wordt attent gemaakt op de infrastructuur van de discipline in redacties, commissies, studiedagen en congressen. Daar wordt in feite de discussie over de verantwoording van onderzoeksresultaten en over kwaliteit van het hulpaanbod gevoerd Inhoudsopgave : Hoofdstuk 1: De orthopedagogiek binnen de sociale wetenschappen 1.1 Een discipline als tak van wetenschap 1.2 De eigen aard van de orthopedagogiek 1.3 Ontstaan door reflectie op de praktijk 1.4 Twee wortels van de orthopedagogiek 1.5 Definities van de orthopedagogiek 1.6 Kennis, kunde en hulp bij keuzen ter ondersteuning Van het opvoedingsproces 1.7 Theorie en meta-theorie in de orthopedagogiek 1.8 Theoretische reflectie op praktische problemen: enkele voorbeelden Hoofdstuk 2: Ontwikkeling van de orthopedagogiek in Nederland en Vlaanderen 2.1 Ontwikkeling in de 19de eeuw 2.2 De zorg voor het kind in de 20ste eeuw 2.3 Pedagogiek als een beginnende studierichting aan de universiteit 2.4 Algemene orthopedagogiek in Nederland en Vlaanderen Hoofdstuk 3: Verwetenschappelijking van de orthopedagogiek: systematisering, theorievorming en methodologie 3.1 Systematisering van de kennis 3.2 Theorie en model 3.3 Methodologie en theorievorming 3.4 Theorieniveaus 3.5 De samenhang van hermeneutiek en nomologie 3.6 Theorien van verschillende domeinen Hoofdstuk 4: Keuze voor de orthopedagogiek als een praktische wetenschap 4.1 Onzekerheid van opvoeders over het juiste optreden 4.2 Het begrip 'handelen' 4.3 Verbeteren van het handelen 4.4 Handelingstheorie en wetenschappelijk onderzoek Hoofdstuk 5: Modellen van orthopedagogische Hulpverlening 5.1 De ontwikkeling van praktijkparadigma's 5.2 Diagnostiek, classificatie en indicatiestelling 5.3 Classificatie 5.4 Diagnostiek 5.5 Planmatig handelen 5.6 Behandeling 5.7 Preventie Hoofdstuk 6: Wetenschappelijk onderzoek in de orthopedagogiek 6.1 Taak van het wetenschappelijk onderzoek binnen de discipline 6.2 Het object en het doel van wetenschappelijk onderzoek 6.3 Stromingen in het orthopedagogisch onderzoek 6.4 Het onderzoeksprogramma van de orthopedagogiek Hoofdstuk 7: Het forum van de orthopedagogiek 7.1 Orthopedagogiek in een veranderde samenleving 7.2 Beroepsethiek en bewaking door het forum 7.3 Nadere plaatsbepaling van het forum 7.4 De infrastructuur van het vakgebied van de orthopedagogiek 7.5 Tot slot


Book
Incestslachtoffers en politie: een onderzoek naar het optreden van de politie bij aangifte van incest
Authors: --- ---
ISBN: 9054140402 Year: 1995 Publisher: Den Haag Ministerie van Binnenlandse Zaken

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Belevingsonderzoek incestslachtoffers: een onderzoek naar het handelen van de politie bij aangifte van incest
Authors: --- ---
ISBN: 9080150134 Year: 1994 Publisher: Leiden Rijksuniversiteit Leiden. Vakgroep Orthopedagogiek

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vulnerable youth in residential care . Part II : Clients, staff and the system
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9053501681 9053500871 Year: 1992 Publisher: Leuven Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In this book attention is paid to theoretical concepts which can have and to some extent already have a guiding function in the practice of child and youth care, and which offer leads to improve the quality of care. These concepts are: social competence, social support, and social climate. Stimulating social competence is considered one of the main objectives during the residential treatment process. Therefore, this volume gives starting-points on how to enlarge the social skills of children and young people in care. Individuals can generally cope with difficult situations or personal problems when they get enough support from their social environment. In this book special attention is paid to two aspects of social support: the external social network of juveniles and the social climate in the residential care setting itself.

Listing 1 - 10 of 10
Sort by