Narrow your search

Library

KU Leuven (2)

VIVES (1)


Resource type

dissertation (3)


Language

Dutch (2)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2017 (1)

2005 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Dissertation
Motiveren muziek en verhaal type 2-leerlingen tot motorisch bewegen?
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor het grootste deel van de bevolking is het een hele opdracht om aan voldoende beweging te komen. Dat is voor leerlingen van het buitengewoon onderwijs niet anders: ook zij moeten veel bewegen. Het hoofddoel van ons project is dan ook het motiveren van leerlingen met een mentale beperking tot meer beweging. We willen de leerlingen echter niet zomaar verplichten om te bewegen door het geven van simpele opdrachten zonder meer, want ervaring leert dat dit niet werkt. We gingen dus op zoek naar een middel waardoor leerlingen van het type 2 buitengewoon onderwijs gemakkelijker tot beweging gebracht zouden kunnen worden. Al snel kwamen we uit bij het gebruik van muziek en verhaal om op die manier tot een plezant geheel te komen waarbij de leerlingen gaan bewegen zonder dat ze het als het ware zelf beseffen. Concreet stellen wij ons dus de vraag in hoeverre leerlingen van het type 2 meer te motiveren zijn tot bewegen als verhaal en muziek gebruikt worden als extra stimuli. We baseerden hierbij ons op een reeds bestaand concept, nl. schrijfdans. We hebben dit volledig aangepast aan ons publiek door het toevoegen van beeldmateriaal en het aanpassen van de muziek.

Keywords


Dissertation
De status van de kunstenaar en het publiek in de events in de Fluxus beweging van 1962 tot 1966.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Japon (N Bouvier) : une critique de l'Occident

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze thesis is een interpretatie van het Franstalige boek ‘Japon’, geschreven door de Zwitserse auteur Nicolas Bouvier. Het boek bestaat uit een combinatie van foto’s (waarvan de fotograaf eveneens Bouvier is) en tekst. Bouvier heeft met ‘Japon’ echter niet enkel een geïllustreerde beschrijving van Japan willen maken. Het volledige werk kan eveneens gelezen worden als een scherpe kritiek op het Westen, op de westerling, en op diens vaak superieure houding ten opzichte van het Oosten. Het is net die kritiek die de rode draad is van deze thesis. De studie bestaat uit een eerste deel die het werk in zijn context plaatst. Hierbij wordt vooral gesproken over de auteur en de biografische kenmerken die pertinent zijn voor de verdere analyse, over het genre (dat zich niet in één zin laat definiëren, maar een synthese is van verschillende genres. Specifiek hebben we het daarbij over drie genres : het ‘portrait de pays’, het reisverslag en de kroniek. Het bestudeerde boek put uit elk van deze drie genres enkele kenmerken), over de verschillende edities van het werk (twee edities kunnen op verschillende punten tegenover elkaar geplaatst worden, wat heel wat interessante hypotheses teweeg brengt) en over een korte en vrij algemene schets van de problematische relatie tussen Oost en West, waarin Japan een erg ambigue rol speelt.In een tweede deel wordt het boek zelf minutieus onder de loep genomen. In dit deel worden zowel tekst als fotografie geanalyseerd. De nadruk ligt daarbij op het filteren van elke vorm van kritiek die Bouvier – impliciet of expliciet – in zijn boek verwerkt heeft. De uiting van kritiek kan worden opgedeeld in twee grote onderdelen. Ten eerste schetst Bouvier een erg negatief beeld van ‘de westerling’ (en het daarmee samenhangende Westen), die hij als een onwetend en erg categoriserend (die alles volgens eigen principes en eigen categorieën klasseert) wezen afbeeldt. Daartegenover wordt de Japanner afgebeeld, als een eerder sl

Keywords

Listing 1 - 3 of 3
Sort by