Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Wie hogere studies aanvat, moet vroeg of laat op een "wetenschappelijke manier" schrijven. In scripties, bachelorpapers en masterproeven wordt van de student verwacht dat hij de kunst van het academisch schrijven beheerst. Dit boek wil tegemoet komen aan de steeds terugkerende vraag van veel studenten naar een concrete en praktische handleiding om beter academisch te leren schrijven. Het boek is volledig op de praktijk gericht, met authentieke voorbeelden en relevante oefeningen. Vooral de meest voorkomende fouten en problemen worden uitgebreid toegelicht en becommentarieerd. Onder meer de formulering van de onderzoeksvraag, de beschrijving van materiaal en methode, de wetenschappelijke stijl in al zijn aspecten komen uitgebreid aan bod. De voorbeelden en oefeningen zijn afkomstig uit verschillende vakdomeinen, van sociologie over politieke wetenschappen, linguïstiek, biochemie en biotechnologie
Academisch Nederlands. --- Eindwerken. --- Nederlandse taal --- Scripties. --- Thesissen. --- Wetenschappelijke teksten --- Schrijfvaardigheid. --- Stijl. --- Nederlandse taal. --- Linguistics --- School management --- Teaching --- theses --- Science --- eindwerken schrijven --- schrijfvaardigheid --- Didactics of higher education --- Stilistics --- 800.6 --- 655 --- 001.818 --- #SBIB:303H0 --- #SBIB:309H519 --- Academic collection --- 001 --- 001.8 --- 003 --- 007 --- 808 --- Scripties ; thesissen ; handleidingen ; gidsen --- Taal ; het schrijven --- onderzoek --- papers --- scripties --- verhandelingen --- 800.51 --- Nederlands, rapporteren --- 844.4 --- portfolio (ler) --- rapporteren --- academisch rapporteren --- communicatie, schriftelijk --- E090403.jpg --- Scripties --- schriftelijke communicatie --- 001.818 Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- 800.6 Taalzuiverheid. Taalbeheersing --- Taalzuiverheid. Taalbeheersing --- Grafische industrie. Drukkerij. Uitgeverij. Boekhandel-- algemeen --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Praktische handleidingen i.v.m. schrijven en spreken --- Wetenschappelijk onderzoek --- Wetenschappelijk werk --- Onderzoeksmethodologie --- Schrijven --- Communicatie --- Taalwetenschappen ; het maken van scripties, thesissen, handleidingen, gidsen --- 007.2 --- Technical writing --- Handbooks, manuals, etc. --- departement Algemeen 08 --- wetenschappelijk werk --- schriftelijke vaardigheden --- paper --- Schriftelijke communicatie --- Taaladvies --- Taalgebruik --- Scriptie --- Writers' workshops. --- Dutch language --- Study and teaching.
Choose an application
Wie hogere studies aanvat, moet vroeg of laat op een "wetenschappelijke manier" schrijven. In scripties, bachelorpapers en masterproeven wordt van de student verwacht dat hij de kunst van het academisch schrijven beheerst. Dit boek wil tegemoet komen aan de steeds terugkerende vraag van veel studenten naar een concrete en praktische handleiding om beter academisch te leren schrijven. Het boek is volledig op de praktijk gericht, met authentieke voorbeelden en relevante oefeningen. Vooral de meest voorkomende fouten en problemen worden uitgebreid toegelicht en becommentarieerd. Onder meer de formulering van de onderzoeksvraag, de beschrijving van materiaal en methode, de wetenschappelijke stijl in al zijn aspecten komen uitgebreid aan bod. De voorbeelden en oefeningen zijn afkomstig uit verschillende vakdomeinen, van sociologie over politieke wetenschappen, linguïstiek, biochemie en biotechnologie
Eindwerken. --- Academisch Nederlands. --- Nederlandse taal --- Wetenschappelijke teksten --- Schrijfvaardigheid. --- Stijl. --- Nederlandse taal. --- schrijfvaardigheid --- Science --- Stilistics --- Scripties --- schriftelijke communicatie --- 800.6 --- 655 --- 303 --- #SBIB:303H0 --- #SBIB:309H519 --- Academic collection --- 808 --- Scripties ; thesissen ; handleidingen ; gidsen --- Taal ; het schrijven --- Wetenschappelijk schrijven ; papers ; scripties ; essays --- 001.81 --- rapporteren --- stilistiek (stijlleer) --- wetenschappelijk onderzoek --- 844.6 --- Nederlands 844.6 --- Nederlands --- Rapporteren --- Schriftelijke communicatie --- Schrijven --- Stilistiek --- Wetenschappelijk onderzoek --- academisch rapporteren --- 001.818 --- Wetenschappelijke tekst : schrijven --- E110048.jpg --- 303 Methoden bij sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Methoden bij sociaalwetenschappelijk onderzoek --- 800.6 Taalzuiverheid. Taalbeheersing --- Taalzuiverheid. Taalbeheersing --- 007.2 --- Grafische industrie. Drukkerij. Uitgeverij. Boekhandel-- algemeen --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Praktische handleidingen i.v.m. schrijven en spreken --- Taalwetenschappen ; het maken van scripties, thesissen, handleidingen, gidsen --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Taalgebruik - Taalbeheersing - Taalzuivering --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- * 844.6 --- taalgebruik --- eindwerken --- scripties --- schrijven --- masterproeven --- schrijftechnieken --- Taalzuiverheid --- Taalbeheersing --- Schrijftechnieken --- Professionalisering --- Professionele communicatie --- 001.818 Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Nederlands - taalgebruik, taalbeheersing, taalzuivering, correctie van verkeerd woordgebruik, informatie over synoniemen --- Technical writing --- Handbooks, manuals, etc. --- Taaladvies --- Taalgebruik --- Academic writing --- Academic writing. --- English language --- Science. --- Stilistics. --- schrijfvaardigheid. --- Study and teaching (Higher). --- Rhetoric --- Scriptie
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Wie hogere studies aanvat, moet vroeg of laat op een wetenschappelijke manier schrijven. In scripties, bachelorpapers en masterproeven wordt van de student verwacht dat hij de kunst van het academisch schrijven beheerst. Dit boek wil tegemoetkomen aan de steeds terugkerende vraag van veel studenten naar een concrete en praktische handleiding om beter wetenschappelijk te leren schrijven.Het boek is volledig op de praktijk gericht, met authentieke voorbeelden en relevante oefeningen. Vooral de meest voorkomende fouten en problemen worden uitgebreid toegelicht en becommentarieerd. Onder meer de formulering van de onderzoeksvraag, de beschrijving van materiaal en methode en de wetenschappelijke stijl in al zijn aspecten komen uitgebreid aan bod.De handige tips en oefeningen met oplossing maken het boek geschikt als zelfstudiemateriaal of als leerboek in een lessituatie. De voorbeelden en oefeningen zijn afkomstig uit verschillende vakdomeinen, van sociologie over politieke wetenschappen, geschiedenis, linguïstiek, bedrijfscommunicatie en culturele studies, biochemie en biotechnologie.
Social Sciences and Humanities. Communication Studies --- Publishing. --- #SBIB:303H0 --- #SBIB:309H519 --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Praktische handleidingen i.v.m. schrijven en spreken --- Science --- teksten schrijven --- wetenschappelijk taalgebruik --- schrijfvaardigheid --- eindwerken schrijven --- Stilistics --- Scripties --- Technical writing --- Handbooks, manuals, etc. --- # BIBC : Academic collection --- 499.5 --- 844.6 --- Paper --- Abstract --- recensie --- 844.4 --- Rapporteren --- Schrijven --- schrijven --- communicatie --- wetenschappelijk schrijven --- Academic collection --- 800.6 --- 001.818 --- #KVHA:Taalkunde; Nederlands --- #KVHA:Schrijfvaardigheid; Nederlands --- #KVHA:Academisch schrijven --- 001.818 Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- 800.6 Taalzuiverheid. Taalbeheersing --- Taalzuiverheid. Taalbeheersing --- Schriftelijke communicatie --- Taalgebruik - Taalbeheersing - Taalzuivering --- schriftelijke vaardigheden --- academisch schrijven --- MAD-faculty 15 --- PXL-Handboeken --- Papers --- Wetenschappelijk schrijven --- Wetenschappelijk onderzoek --- Onderzoek --- Writing --- Literacy --- Scriptie --- Natuurwetenschappen --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- taalvaardigheid --- wetenschappelijke schrijfstijl --- schriftelijke communicatie --- Adult education. Lifelong learning --- Dutch language --- Onderzoek (wetenschap) --- Didactics of higher education
Choose an application
Choose an application
Academic collection --- 576.3 --- 576.3 General cytology. The cell as a biological system. General plan, chemical composition, physicochemical and molecular properties --- General cytology. The cell as a biological system. General plan, chemical composition, physicochemical and molecular properties
Choose an application
In de snel evoluerende wereld van wetenschappelijk onderzoek heeft kunstmatige intelligentie (AI) een invloed op de manier waarop we denken én schrijven. Dit leerboek is ontworpen om studenten te begeleiden bij hun navigatie door dat veranderende landschap. Het doel blijft om wetenschappelijk te leren schrijven, maar dan wel in een context waarin AI en geavanceerde taalmodellen een rol spelen. Dit leerboek verkent de relatie tussen AI en wetenschappelijk schrijven, en laat zien hoe die combinatie nieuwe mogelijkheden biedt, maar ook uitdagingen met zich meebrengt. De verschillende hoofdstukken in het boek focussen onder meer op de conventies van een wetenschappelijke paper en van een wetenschappelijke structuur en stijl. Daarbij staan de rol van kritisch denken en de overwegingen bij het (al dan niet) gebruiken van AI tijdens het schrijfproces centraal. Wetenschappelijk schrijven in tijden van AI toont in elk hoofdstuk voorbeelden van wetenschappelijke teksten van studenten en laat op een praktische manier zien hoe AI-technologieën kunnen worden ingezet voor, tijdens en na het schrijfproces. Tegelijkertijd laat het ook een aantal valkuilen zien van kritiekloze integratie van AI-output in wetenschappelijke teksten.
Science --- Stilistics --- schrijfvaardigheid --- schrijfopdracht --- schriftelijke communicatie --- schrijfstijl --- AI (artificiële intelligentie) --- Wetenschappelijk schrijven --- Tekstschrijven --- Artificiële intelligentie --- Methodologie --- Taalgebruik --- Scriptie --- Plagiaat --- Refereren --- Prompt (AI) --- AI. --- Wetenschappelijk schrijven. --- Higher education --- Artificial intelligence. Robotics. Simulation. Graphics --- Intelligence artificielle. --- eindwerken schrijven
Choose an application
In order to stimulate flexible lifelong learning, the educational system of Flanders provides alternative ways to enter a Master's programme, next to the traditional academic Bachelor's programme. Students who obtained a professional Bachelor's degree can enrol in an academic Master's programme provided that they successfully complete a transfer programme. In general, these transfer students enter university for the first time, just like traditional first-year students. Transfer students at the Faculty of Engineering Technology (FET) experience similar adaptation problems as the first-year students at FET. However, transfer students feel significantly less prepared. Nevertheless, their outcome variables (i.e. academic achievement and dropout rate) after one year of enrolment are similar. Approximately 50% of the transfer students drop out. This high dropout rate is the principal rationale for this research. It is of paramount importance to improve the guidance of students in their educational choice before enrolment as well as to provide them with the required support once they are enrolled. In order to achieve this, the following steps are performed: (1) development of a validated diagnostic test and (2) development and implementation of effective interventions (i.e. a student support programme).The diagnostic test is voluntary, non-binding (i.e. if students do not pass the test, they can still enrol in the programme), and preferably organised before enrolment in the transfer programme. The objectives of the test are (1) to provide students with feedback about their skills and capacities thus to stimulate them to make a well-considered educational choice; and (2) to encourage students to participate in interventions before or during their transfer programme in order to overcome stumbling blocks. The development of the diagnostic test was an iterative process over multiple years, of which the first version was based on (1) an analysis of a diagnostic test for the regular first-year students and (2) students' stumbling blocks, mathematics and study strategies, which were defined during focus group discussions. It is important that the test includes both cognitive and non-cognitive tests, since students need to realise that both are important for study success at university.Given that the aim is to properly inform students before enrolment and support them after enrolment, two types of advisory models, based on pre-entry characteristics, are distinguished. The first model, a students' background model, only includes fixed variables (i.e. prior schooling). This model explains a substantial part of variation in students' grades, but since these variables are fixed, the students' background model is primarily useful before enrolment. The second model, a diagnostic model, only includes malleable variables (i.e. skills and abilities) that are measured in the diagnostic test. Although this model does not explain the same amount of variance in students' grades as the students' background model, the diagnostic model is useful both before and after enrolment. When students receive actionable feedback about their test results and are given the opportunity to participate in interventions, they can enhance their skills and abilities, which in turn can improve students' academic achievement.Eight interventions were developed in this dissertation and combined into a student support programme. This student support programme starts in the third year of the professional Bachelor's programme and ends after the transfer programme. The student support programme aims to (1) attract the right students, (2) decrease the feeling of unpreparedness at the beginning of the academic year, and (3) support students after enrolment. Both the effectiveness and efficiency of the eight interventions are examined. The results are combined into an effectiveness/efficiency matrix. This study shows that the most effective interventions are not always the most efficient and vice versa. For two interventions that focus on the students' stumbling blocks, mathematics and study strategies, a more in-depth analysis of the effectiveness is performed. In this study there was significant evidence for the effectiveness of the mathematics MOOC.
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|