Narrow your search
Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by

Multi
A large-scale longitudinal survey of consonant development in toddlers' spontaneous speech : proefschrift
Author:
ISBN: 9789057283598 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Universiteit Antwerpen, Faculteit Letteren en Wijsbegeerte, Departement Taalkunde

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Kaatje Klank
Authors: ---
ISBN: 9789491170270 Year: 2016 Publisher: s.l. Vlaamse Vereniging voor Logopedisten

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De wetenschappelijk onderbouwde taalmethodiek Kaatje Klank is ontworpen met als doel het klankbewustzijn, de luister- en de spreekvaardigheden van vierjarige kleuters te stimuleren in functie van het voorbereidend lezen (ontluikende geletterdheid). Deze vaardigheden zijn van cruciaal belang voor de ontwikkeling van het technisch lezen in het lager onderwijs. De methode omvat een handleiding en 60 activiteiten waarin de handpop Kaatje Klank samen met de kleuters spelenderwijs enkele Nederlandse klanken zal ontdekken: Hoe klinkt een klank? Hoe maak je die klank? In welke woorden hoor je die klank? Het gebruik van de handpop en ondersteunende prenten zorgen voor een muzische toets en een hoge betrokkenheid bij de kinderen. De doelgroep van deze methode zijn álle Nederlandstalige kleuters uit de tweede kleuterklas (groep 1). Anderstalige kleuters met een moedertaal die andere klanken omvat dan het Nederlands, krijgen bovendien de gelegenheid om de voor-hen-vreemde Nederlandse klanken met verschillende zintuigen te exploreren. Dankzij de systematische opbouw van de klankpakketten en het inzetten van pre-teaching is deze methode een meerwaarde voor kansarmere kinderen. Kaatje Klank spitst zich toe toe op de vaardigheden die het cruciaalst zijn voor latere lees- en schrijfvaardigheden. De methode Kaatje Klank heeft dus niet de ambitie om een allesomvattende methode voor de ontluikende geletterdheid van kleuters te zijn. Ze biedt dankzij zijn unieke focus op de auditieve en articulatorische vaardigheden, een waardevolle aanvulling op de bestaande taaldidactiek en taalmethodes. Op die wijze is dit pakket zeker bruikbaar voor logopedisten die geregeld te maken krijgen met deze doelgroep. De methode is als volgt opgebouwd: eerst komt de handleiding, gevolgd door 12 klankpakketten. Elk klankpakket bevat 5 tot 6 activiteitenfiches met bijhorende prenten. Per klankpakket is er een Eerst-Hulp-Bij-Kaatje-Klank (EHBK)-fiche die ondersteunende info geeft over de articulatie van de klank en de gehanteerde werkvormen. In de bijlage volgt dan weer een opsomming van de relevante ontwikkelingsdoelen en de leerplandoelen voor elk onderwijsnet in Vlaanderen.


Multi
Kaatje klank: 3e kleuterklas : Klank klaar voor de leesstart! Bijlagen deel 1
Authors: ---
ISBN: 9789491170416 9789491170430 Year: 2022 Publisher: Vlaamse Vereniging van Logopedisten Onderwijscentrum Brussel Odisee Hogeschool

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kaatje Klank is een methode om aan het voorbereidend technisch lezen en schrijven van kleuters te werken. Dit is de editie voor de derde kleuterklas. Dit deel kan ingezet worden in het eerste semester. De methode is ontwikkeld binnen de onderzoeksprojecten 'Spreken verfijnen in de kleuterklas' (Odisee, KULeuven) en 'Klank klaar voor de leesstart' (Odisee, VUB, OCB). De methode is gestoeld op de meest recente wetenschappelijke inzichten en uitgetest in diverse Vlaamse en Brusselse scholen.Handpop Kaatje staat centraal: zij is dol op klanken en letters. Drie jaar lang proeven de kleuters samen met Kaatje van geconcentreerd luisteren, van klanken, letters, klankletterkoppeling en doe-alsof schrijven. Al spelend worden ze stapsgewijs voorbereid op het aanvankelijk technisch lezen en schrijven in het eerste leerjaar.Kaatje Klank biedt brede basiszorg, maar ook verhoogde zorg. In het programma is systematisch tijd en ruimte voorzien voor de begeleiding van kleuters die - om welke reden dan ook - een risico lopen op een vertraagde leesstart (en schrijfstart).Kaatjes avonturen staan los van klasthema's of taalmethodes: Kaatje kan dus in elke kleuterklas worden ingezet.Dit pakket bevat tevens een bijlagenmap met de algemene fiches en de pictogrammen die je in elk activiteitenpakket nodig hebt. Daarnaast vind je per activiteitenpakket de bijhorende bijlagen.Deze publicatie wordt aangeboden in een box en bevat volgende onderdelen:- handleiding- ringmap met klankpakketten- ringmap met bijlagen- handpop Kaatje Klank


Object
Kaatje Klank 3e kleuterklas : klank klaar voor de leesstart
Authors: ---
Year: 2022 Publisher: Brussel Vlaamse Vereniging voor Logopedisten

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De taaldidactiek Kaatje Klank werd uitgebreid. In Kaatje Klank 2.0 werden nieuwe inzichten omtrent voorbereidend (technisch) lezen en spellen geïntegreerd en er wordt een leerlijn ontwikkeld vanaf de eerste kleuterklas tot en met de overgang naar het eerste leerjaar. De methodiek heeft bijzondere aandacht voor ondersteuning van kinderen met een verhoogd risico op leesproblemen (en schrijfproblemen). Handpop Kaatje staat centraal: zij is dol op klanken en letters. Drie jaar lang proeven de kleuters samen met Kaatje van geconcentreerd luisteren, van klanken, letters, klankletterkoppeling en doe-alsof schrijven. Al spelend worden ze stapsgewijs voorbereid op het aanvankelijk technisch lezen en schrijven in het eerste leerjaar. Kaatjes avonturen staan los van klasthema's of taalmethodes: Kaatje kan dus in elke kleuterklas worden ingezet. Dit is de editie voor de derde kleuterklas. Het bestaat uit twee handleidingen, twee mappen met bijlagen en de handpop Kaatje. Deel I kan ingezet worden in het eerste semester, deel II in het tweede semester. Pakket 8 van de deel II bijlagen is een online pakket. Op de methodewebsite vind je bij didactisch materiaal verschillende filmpjes om je op weg te zetten met de methode zoals hoe je een klank precies uitspreekt en hoe je klankbewustzijnstaken begeleidt (scaffolding). Binnenkort vind je er ook de leerplandoelen en boekentips per klank/letter.


Object
Kaatje Klank 1e kleuterklas : klank klaar voor de leesstart
Authors: ---
Year: 2023 Publisher: Brussel Vlaamse Vereniging voor Logopedisten

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kaatje Klank is een methode om aan het voorbereidend technisch lezen en schrijven van kleuters te werken. Dit is de editie voor de eerste kleuterklas. Deze omvat een ringmap met handleiding, 8 oefenpakketten en bijlagen, A3 praatplaten en de handpop Kaatje Klank. Handpop Kaatje is dol op klanken en letters. Het hele schooljaar lang proeven de kleuters samen met Kaatje van geconcentreerd luisteren, van klanken, letters, geschreven taal en doe-alsof schrijven. Al spelend worden ze stapsgewijs voorbereid op het voorbereidend lezen en schrijven in de tweede en de derde kleuterklas. Kaatje Klank biedt brede basiszorg, maar ook verhoogde zorg. Het programma voorziet extra begeleiding voor kleuters die – om welke reden dan ook – een risico lopen op een vertraagde lees- en schrijfstart. Kaatjes avonturen staan los van klasthema’s of taalmethodes: Kaatje kan dus in elke kleuterklas worden ingezet.


Dissertation
Bachelorproef : De vertelcyclus en taalspelletjes.
Authors: ---
Year: 2013 Publisher: Aalst KaHo Sint-Lieven. Campus Dirk Martens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Kleuterdichter. : Muzisch omgaan met taalzwakke kleuters.
Authors: ---
Year: 2017 Publisher: Aalst Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Fonemisch bewustzijn : Hoe de klank /p/ en de klank /b/ stimuleren bij vierjarige kleuters?
Authors: ---
Year: 2015 Publisher: Aalst Odisee Campus Dirk Martens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Fonemisch bewustzijn bij kleuters: Kaatje klank : Heeft pre-teaching bij de methode Kaatje Klank meer effect op de vooruitgang van het klankbewustzijn van de kleuters (vier jaar) waarvan de moeder laag opgeleid is?
Authors: ---
Year: 2016 Publisher: Aalst Odisee Campus Dirk Martens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Kaatje klank : een wetenschappelijk onderbouwde methode om klankbewustzijn en articulatie speels te stimuleren in de tweede kleuterklas / Groep 1

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De wetenschappelijk onderbouwde taalmethodiek ?Kaatje Klank? is ontworpen met als doel het klankbewustzijn, de luister- en de spreekvaardigheden van vierjarige kleuters te stimuleren in functie van het voorbereidend lezen (ontluikende geletterdheid). Deze vaardigheden zijn van cruciaal belang voor de ontwikkeling van het technisch lezen in het lager onderwijs.De methode omvat een handleiding en 60 activiteiten waarin de handpop ?Kaatje Klank? samen met de kleuters spelenderwijs enkele Nederlandse klanken zal ontdekken: Hoe klinkt een klank? Hoe maak je die klank? In welke woorden hoor je die klank? Het gebruik van de handpop en ondersteunende prenten zorgen voor een muzische toets en een hoge betrokkenheid bij de kinderen.Onderaan deze pagina staan twee PDF's met voorbeelden. De doelgroep van deze methode zijn álle Nederlandstalige kleuters uit de tweede kleuterklas of groep 1. Anderstalige kleuters met een moedertaal die andere klanken omvat dan het Nederlands, krijgen bovendien de gelegenheid om de voor-hen-vreemde Nederlandse klanken met verschillende zintuigen te exploreren. Dankzij de systematische opbouw van de klankpakketten en het inzetten van preteaching is deze methode een meerwaarde voor kansarmere kinderen.?Kaatje Klank? spitst zich toe toe op de vaardigheden die het cruciaalst zijn voor latere lees- en schrijfvaardigheden. De methode ?Kaatje Klank? heeft dus niet de ambitie om een allesomvattende methode voor de ontluikende geletterdheid van kleuters te zijn. Ze biedt dankzij zijn unieke focus op de auditieve en articulatorische vaardigheden, een waardevolle aanvulling op de bestaande taaldidactiek en taalmethodes. Op die wijze is dit pakket ook bijzonder bruikbaar voor logopedisten die geregeld te maken krijgen met deze doelgroep.Nog een belangrijke troef van de methode is dat ze een stevige wetenschappelijke onderbouwing heeft. De methode is gebaseerd op wetenschappelijke literatuur. Bovendien werd de effectiviteit in de klaspraktijk via een wetenschappelijke studie onderzocht.De methode is als volgt opgebouwd: eerst komt de handleiding, gevolgd door 12 klankpakketten. Elk klankpakket bevat 5 tot 6 activiteitenfiches met bijhorende prenten. Per klankpakket is er een Eerst-Hulp-Bij-Kaatje-Klank (EHBK)-fiche die ondersteunende info geeft over de articulatie van de klank en de gehanteerde werkvormen. In de bijlage volgt dan weer een opsomming van de relevante ontwikkelingsdoelen en de leerplandoelen voor elk onderwijsnet in Vlaanderen.Deze publicatie wordt aangeboden in een box en bevat volgende onderdelen:- handleiding- ringmap met klankpakketten (255 blz)- ringmap met prentenmateriaal (480 blz)- schermspel- handpop Kaatje Klank

Keywords

Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by