Narrow your search

Library

KU Leuven (11)

UCLL (1)


Resource type

dissertation (11)

book (1)


Language

English (6)

Dutch (5)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2010 (10)

2008 (1)

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Dissertation
Dealing with missed opportunities : the causes and boundary conditions of inaction inertia.
Authors: ---
ISBN: 9789053351475 Year: 2008

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
De invloed van het cancellation effect op tevredenheid
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een consument vindt het vaak moeilijk om een product te kiezen als hij voor een brede keuze alternatieven staat. Het “cancellation effect” kan hem bij het nemen van een beslissing helpen maar zou echter een belangrijke invloed kunnen hebben op zijn tevredenheid. In mijn verhandeling ga ik theoretisch in op het “cancellation effect”. Daarna bestudeer ik wat de marketingimplicaties van dit effect zijn. Uiteindelijk pas ik de theoretische kennis in een praktijksituatie toe: de lancering van een whitening tandpasta op basis van natuurlijke ingrediënten.

Keywords


Dissertation
Money talks selfishly : the influence of monetary rewards and norms in friendly relationships
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De introductie van geld in vriendschappelijke relaties kan de manier waarop mensen zich gedragen op beduidende manier veranderen. Deze thesis onderzoekt of de introductie van geldbeloningen, en van normen die bepaalde gedragingen voorschrijven, het gedrag van mensen verandert in vriendschappelijke relaties.

Keywords


Dissertation
De invloed van het cancellation effect op consumententevredenheid
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het cancellation effect impliceert dat de gemeenschappelijke kenmerken van de keuzealternatieven geëlimineerd worden in het keuzeproces, waardoor de unieke kenmerken van de alternatieven overblijven als relevante factoren bij het maken van de keuze. Deze unieke kenmerken kunnen zowel positief als negatief zijn en dit hangt af van het feit of de alternatieven samen een ‘unique good pair’ of een ‘unique bad pair’ vormen. Uit onderzoek blijkt dat mensen onmiddellijk na de keuze meer tevreden zijn met alternatieven die tot een ‘unique good pair’ behoorden dan met alternatieven die deel uitmaakten van een ‘unique bad pair’. In deze masterproef beargumenteer ik dat deze relatie echter niet geldig is wanneer het gaat over consumententevredenheid op langere termijn. Ik ontwikkel en verdedig hierbij de hypothese dat eenmaal de consumptie is aangebroken, alternatieven gekozen uit een ‘unique bad pair’ meer tevredenheid met zich mee zullen brengen dan alternatieven gekozen uit een ‘unique good pair’ en dit alles door de werking van het cancellation effect.

Keywords


Dissertation
Money and social norms : drivers of human behavior?
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met deze thesis werd nagegaan of het gedrag van mensen beinvloed wordt door geld en door sociale normen. Er werd ondermeer ook gekeken of sociale normen een invloed hebben op de houding van mensen ten opzichte van geld, en in het bijzonder geldbeloningen.

Keywords


Dissertation
A marketing perspective on the choice process.
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This article is basically a literature study that brings together some research about the choice process and the effects on consumers’ behaviour and their well-being. The rational theory always assumed that having a great choice was always better. More recent research, however, has shown that some people do not always prefer a greater choice and sometimes even experience adverse feelings. This paper takes the recent research as a starting point. Therefore the first part of this paper will look closely at some of these new theories: joint versus separate evaluation, the cancellation effect, the changeability effect, common versus unique features, maximizers versus satisficers, the decision-focus theory and the effect of a dominant alternative. The second part of this paper will have a marketing perspective on the theories referred to above.

Keywords


Dissertation
Stimulating pro-social behavior : social mindsets and reference information as alternatives for monetary incentives
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Using monetary incentives to stimulate pro-social behavior often backfires. Therefore, activating a social mindset and providing reference information are proposed as alternatives. Two experiments indicate that people do not always prefer to receive payment for their efforts, and that by activating a social mindset or by providing reference information (telling that most others contribute), pro-social behavior can be stimulated at very little cost and effort.

Keywords


Dissertation
Maakt geld asociaal? De effecten van beloningen op de motivatie van bloeddonoren
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mensen denken doorgaans dat een geldbeloning de motivatie voor een bepaalde opdracht altijd verhoogt. Onderzoek toont echter aan dat dit een foute opvatting is. Wanneer bloeddonoren geld wordt aangeboden als beloning voor de donatie, daalt het aantal donoren. De literatuur is het echter niet eens over deze schadelijke effecten van geldbeloningen. Er werden ook positieve effecten gevonden van geldbeloningen. Het doel van dit onderzoek is dan ook om na te gaan wanneer een beloning een motiverend of een demotiverend effect heeft op bloeddonoren en welke beloning zowel mensen met een sociale mindset als mensen met een economische mindset motiveert. De resultaten tonen aan dat er inderdaad verschillen zijn tussen mensen die zich in een sociale en een economische mindset bevinden. Er werd echter ook één type beloning gevonden dat voor beide groepen effectief is, namelijk de cadeaubon. Deze cadeaubon is immers een verhulde vorm van geld. Er staat een geldbedrag op de bon vermeld, maar het is geen cash geld. Door een cadeaubon aan te bieden aan bloeddonoren kan een overheid dus mogelijk de bloedvoorraad veilig stellen.

Keywords


Dissertation
Geld maakt egoïstisch. Waarom geld mensen minder behulpzaam maakt
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Does money make people selfish?
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

It is known that when a monetary reward for blood donations is introduced, it diminishes the amount of blood donors. At least, that is what one part of the literature claims. Others state that the amount of blood donors will not decrease when a monetary reward in introduced. In order to clear the ambiguities around this subject, this master paper presents two experiments about people’s cooperative or altruistic behavior. Further, I also looked for differences between participants who were either primed in the social or the economic direction. Next, I examined the influence of a postulated, social norm on participant’s cooperative behavior. Some remarkable gender differences regarding cooperative behavior are found as well. To conclude, the experiments indicated that a monetary reward does make people selfish and that it does reduce cooperation. These results confirm the dominant opinion present in the academic community.

Keywords

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by