Listing 1 - 10 of 57 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Boeing 787: electrical system Dit eindwerk over het electrical system van de Boeing 787 geeft ons de kans om zelf een cursus samen te stellen, die in het hoger onderwijs kan gebruikt worden. Wij bespreken in deze cursus onder andere het verhaal achter de Boeing 787, waarom deze zo vernieuwend is, de problemen die deze vernieuwing met zich meenam en vooral ook wat de toekomst inhoudt voor dit vernieuwende concept. Verder leggen wij uit hoe hij zijn energie opwekt, omzet en hoe hij deze verdeelt. Hierbij worden de power panels in het vliegtuig uitbundig besproken. de verschillende power modes, het Current Return Network (CRN) en het load management wordt als voorlaatste uitgelegd. Tot slot geven wij een voorbeeld van de Fault Isolation Manual (FIM) , en leggen wij kort uit hoe deze wordt gebruikt en toegepast.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Exploratief onderzoek inzake hydraulisch systeem Boeing737-NG Het doel van deze studie is het identificeren van parameters dewelke van belang zouden kunnen zijn bij de uitbouw van predictief onderhoud aan het hydraulisch systeem op Boeing737-NG. Dit is een domein waar relatief weinig onderzoek naar gedaan is, met groot potentieel voor optimalisatie. Het partnerbedrijf voorzag hiertoe in de gegevensstroom. Het aanduiden van op te volgen variabelen geschiedde door verschillende van deze stromen te vergelijken. Daarnaast belicht de studie waar mogelijk de opnamewijze van de parameter. Empirische methodiek liet toe verscheidene zulke parameters te noemen. Daarbij bleken ook kwalitatieve variabelen van belang. Onderkend zijn ook enige lacunes en werkpunten, blijkend uit de voorziene documentatie. Aanbevelingen hieromtrent zijn voorzien. Het belang van de succesvol aangeduide parameters is geduid binnen het kader van verdere onderzoeksactiviteiten. Ook de methodiek zelve kan aanzien worden als overgedragen resultaat. Het partnerbedrijf voerde reeds een actief opvolgingsbeleid. De bekomen resultaten zijn dan ook eerder ondersteunend van aard, doch terdege zinvol.
Choose an application
De luchtvaart draagt in belangrijke mate bij aan klimaatverandering. Uit gepubliceerde rapporten van IATA, ICAO en de VN, op basis van wetenschappelijke literatuur en steunend op persoonlijke contacten met bedrijven zoals NHV en Atlas Air Service AG werd er vastgesteld waar de luchtvaartindustrie heden op inzet om haar schadelijke emissies te verlagen en welke technologische ontwikkelingen de effectieve langetermijnoplossingen zijn voor een duurzame toekomst. Volgende resultaten werden geconcludeerd: dankzij het gebruik van elektrische grondafhandelingstoestellen kan de lokale CO2-uitstoot van luchthavens verlaagd worden; echter is de luchthavenindustrie verantwoordelijk voor slechts 2% van de totale CO2-uitstoot van de luchtvaartsector. Aan de hand van geoptimaliseerde navigatie kan de CO2-uitstoot verminderd worden met 10%, maar dit leidt ook tot een toename van het luchtverkeer. Koolstofcompensatie is slechts een indirecte manier om klimaatverandering aan te pakken vanuit de luchtvaart en mag niet worden beschouwd als een op zichzelf staande actie. Ingrepen zoals winglets, NEO, gewicht optimalisatie en weerstand-verminderende oppervlaktebehandelingen resulteren respectievelijk in een CO2-uitstoot vermindering van 4%, 16%, 25% en 1%. Duurzame luchtvaartbrandstof (SAF) kan de CO2-uitstoot tijdens de levenscyclus met wel 80% verminderen in vergelijking met conventionele brandstof. Mits de logistieke- en productiebeperkingen van SAF overwonnen worden, kunnen SAF bijdragen met 65% emissieverlaging in de Fly Net Zero 2050 doelstelling van de VN. Hybride waterstof vliegtuigen kunnen de luchtvaartindustrie volledig emissie-vrij maken – d.w.z. schadelijke emissies met 100% verlagen – zolang het waterstof en de elektriciteit op duurzame manieren opgewekt worden. Vooraleer deze voorstuwingstechnologie effectief gebruikt kan worden moet de energiedichtheid van batterijen en de opslagcapaciteiten van waterstof verbeteren. In conclusie kan de adoptie van SAF, in combinatie met de andere emissie-verlagende ingrepen, de ontwikkelingsfase in de waterstof-gebaseerde luchtvaart overbruggen en een aanzienlijk potentieel bieden om vooruitgang te boeken in de overschakeling naar een duurzamere klimaatvriendelijke toekomst.
Choose an application
Listing 1 - 10 of 57 | << page >> |
Sort by
|