Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Verbindende waarden geeft een handreiking aan basisscholen hoe zij het onderwijsklimaat beter kunnen afstemmen op de multiculturele samenleving, m.a.w. hoe de school leerlingen kan voorbereiden om te functioneren in een maatschappij waarin veel culturen vertegenwoordigd zijn. Het boek werd in eerste instantie geschreven voor scholen met leerlingen van tenminste tien verschillende nationaliteiten die gelegen zijn in sociaal-economisch zwakke wijken in de grote steden. Maar ook andere basisscholen met een gemengde leerlingpopulatie kunnen ideeën en suggesties uit het boek halen. De waardenaanpak is voor alle scholen toepasbaar. Het betekent dat de school gebruik maakt van dat wat mensen kan binden: waarden die sociale achtergrond, religie, politiek en maatschappelijke achtergrond overstijgen. In deel I van het boek wordt achtergrond gegeven over waar je als leerkracht op een gemengde basisschool mee te maken krijgt. Hoe je kinderen in een gezond pedagogisch schoolklimaat kunt begeleiden bij hun schoolcarrière en hoe je ouderparticipatie kunt vormgeven. Deel II beschrijft de Waardenaanpak: theorie, praktijkervaringen, suggesties en stappenplannen om direct met waarden aan de slag te gaan in de school. In deel III zijn aanbevelingen opgenomen voor de politiek en voor schoolbesturen. Verbindende waarden is speciaal geschreven voor leraren (in opleiding), zorgmedewerkers, schooldirecties en beleidsmakers. Het gedeelte over kinderen en ouders is ook geschikt voor medewerkers van zorg- en welzijnsinstellingen voor jeugd en gezin.
Diversiteit --- Multiculturele samenleving --- Basisonderwijs --- Waarden --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- intercultureel onderwijs
Choose an application
Dit boek wil je als leerkracht ondersteunen om een krachtige inspiratiebron te zijn voor de vluchtelingkinderen in je klas. Het bevat praktische tools, creatieve werkvormen en oefeningen voor traumasensitief lesgeven en het creëren van een warm pedagogisch klimaat. De auteur hanteert het 'Hero's Journey' model van Joseph Campbell. Deze storytelling-formule helpt je een beter inzicht te verwerven in jouw persoonlijk groei en de innerlijke reis van kinderen op de vlucht. Engelstalige publicatie, eenvoudig en toegankelijk taalgebruik. De links in het boek zijn online raadpleegbaar.
Vluchtelingen ; onderwijs --- Lesgeven --- onderwijzen --- Vluchtelingen --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Opvang van nieuwkomers in het basis- en voortgezet onderwijs. Praktisch handboek voor leraren over traumasensitief lesgeven aan nieuwkomers.In bijna elke klas zit een kind met een migratieachtergrond. Deze nieuwkomer kan een vluchtelingkind zijn, een kind van arbeidsmigranten of een expatkind. Ze hebben allemaal gemeen dat ze in een (voor hen) nieuw land opnieuw proberen te wortelen. Dat is een ware uitdaging voor iedere leerling en leraar. "Lesgeven aan nieuwkomers" biedt je handvaten en tools om op een traumasensitieve manier les te geven aan de nieuwkomers in jouw klas.
Didactics --- Primary education --- Secondary education --- intercultureel onderwijs --- didactische werkvormen
Choose an application
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|