Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Na een periode van individuele bevrijding van rigide maatschappelijke en religieuze normen, gaan mensen weer op zoek naar verbondenheid en gemeenschap. Het contextuele gedachtegoed helpt deze verbondenheid te definiëren en roept ook onmiddellijke herkenning op, zowel voor de hulpverlener als voor de cliënt. Contextueel werken in de hulpverlening is een integratief model, waarbij de relationele ethiek en loyaliteit worden aangewend als motiverende krachten bij deze dynamische verbondenheid, maar waarbij de openheid voor andere modellen en dimensies noodzakelijk blijft. Om cliënten te kunnen helpen bij hun individuatie in verbondenheid, is een langdurige training noodzakelijk: de hulpverlener moet immers een evenwicht kunnen vinden tussen verbinden en scheiden, mensen aanspreken op hun verantwoordelijkheden en op hun grenzen, hun belangen en die van de andere. In dit boek wordt vooreerst het begrippenkader van de contextuele theorie (zoals uiteengezet door psychiater en gezinstherapeut Ivan Boszormenyi-Nagy) verduidelijkt en uitgediept. In een tweede deel worden de consequenties voor de therapeutische praktijk van het contextueel werken uiteengezet in functie van meer algemene aspecten van het hulpverleningsproces: parentificatie, omgaan met emoties, werken met partners, betekenis van broers en zussen. In het derde deel ten slotte worden meer specifieke problematieken uitgewerkt: sociale angst en verlegenheid, seksueel misbruik, psychische stoornissen, migratie
Contextuele therapie. --- Hulpverlening --- Relatietherapie. --- Seksueel geweld --- Verlegenheid --- Verslaving --- Methodiek. --- Hulpverlening. --- Psychiatry --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- emoties --- partnerrelatietherapie --- verslaving --- broers en zussen --- Sociology of social care --- therapeutische stromingen --- contextuele hulpverlening --- seksueel misbruik --- psychiatrische patiënten --- hulpverlening --- intermenselijke relaties --- migrantenproblematiek --- systeemgericht welzijnswerk --- verlegenheid --- interculturele hulpverlening --- incest --- ouder-kind relatie --- Boszormenyi-Nagy --- gehechtheid --- #KVHB:Contextuele therapie --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Gezinstherapie --- #KVHB:Hulpverlening --- #KVHB:Seksueel misbruik. Zie ook: Geweld --- #KVHB:Verlegenheid --- #KVHB:Verslaving --- 607.43 --- brussen --- contextuele therapie --- loyaliteit --- migranten --- systeemdenken --- 361.1 --- 159.94 --- 613.8 --- 362.9 --- 343.62 --- 159.92 --- 159.987 --- Relatietherapie --- 364 --- #SBIB:316.8H30 --- #GBIB:IDGP --- 364.280 --- Gezinstherapie --- Systeemtherapie (contextuele hulpverlening) --- Emoties --- Familiebegeleiding (ouderbegeleiding) --- Ouder-kind relatie (moeder-kind relatie) --- Incest --- Psychiatrische patient (chronische psychiatrische patiënt) --- Sociale psychiatrie --- Moraal (ethiek) --- Alcoholisme --- Drugs --- Toxicomanie (verslaving) --- Assertiviteit --- Partnerrelatietherapie (huwelijkstherapie, echtpaartherapie) --- Transculturele psychiatrie --- Migrantenproblematiek --- 607.2 --- gezinstherapie (gez) --- psychiatrische verpleegkunde (gez) --- psychotherapie (gez) --- relaties (gez) --- 364.044 --- Contextuele hulpverlening --- Ethiek --- Gezin --- Loyaliteit --- Migranten --- Relaties --- Seksueel misbruik --- 364 Maatschappelijke hulpverlening --- Maatschappelijke hulpverlening --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- methodiek --- Psychiatrische verpleegkunde --- Seksuele mishandeling --- Therapie --- Psychiatrie --- Allochtonen --- 364.04 --- Relatie --- Emotie --- Allochtoon --- Gokken --- Internet --- Autochtoon --- Persoon met een migratieachtergrond --- Psychotherapie --- Psychologie
Choose an application
Inhoudsopgave 1 De dynamische driehoek: ouders - kind - school 2 Loyaliteit 3 Loyaliteit onder druk 4 Gespleten loyaliteit 5 Onzichtbare loyaliteit 6 Overbelaste loyaliteit 7 Aanspraak maken op erkenning 8 De leerling in zijn context 9 Contextuele leerlingbegeleiding in de praktijk: een geval van faalangst 10 Contextuele leerlingbegeleiding in de praktijk: een verhaal over pesten 11 Meerzijdige partijdigheid 12 Erkennen 13 De dialoog 14 Risico's bij gescheiden ouders 15 De bijzondere situatie van allochtonen 16 Contextueel verwijzen
Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactische principes. --- Contextuele therapie. --- Leerlingbegeleiding. --- Didactic strategies --- leerlingenbegeleiding --- Leerlingbegeleiding --- #A0202A --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- contextuele therapie --- loyaliteit --- psychosociale hulpverlening --- onderwijs aan allochtone groepen --- 454.23 --- D30096.jpg --- leerlingbegeleiding --- onderwijs --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- #PBIB:+105.10 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Algemeen --- Leerlingen --- Ouders --- Relaties --- School --- 484.23 --- Allochtone leerlingen (Anderstalige leerlingen) --- Allochtonen --- Echtscheiding --- Faalangst --- Gastarbeiders --- Kinderen --- Onderwijs --- Parentificatie --- Pesten --- Relatie leraar - leerling --- Relatie ouder - kind --- Relatie ouder - school --- Vluchteling --- Didactische principes --- (zie ook: teleonderwijs) --- opvoeding --- relaties --- Relatie leraar - ouder --- Relatie school - ouder
Choose an application
Na een periode van individuele bevrijding van rigide maatschappelijke en religieuze normen, gaan mensen weer op zoek naar verbondenheid en gemeenschap. Het contextuele gedachtegoed helpt deze verbondenheid te definiëren en roept ook onmiddellijke herkenning op, zowel voor de hulpverlener als voor de cliënt. Contextueel werken in de hulpverlening is een integratief model, waarbij de relationele ethiek en loyaliteit worden aangewend als motiverende krachten bij deze dynamische verbondenheid, maar waarbij de openheid voor andere modellen en dimensies noodzakelijk blijft. Om cliënten te kunnen helpen bij hun individuatie in verbondenheid, is een langdurige training noodzakelijk: de hulpverlener moet immers een evenwicht kunnen vinden tussen verbinden en scheiden, mensen aanspreken op hun verantwoordelijkheden en op hun grenzen, hun belangen en die van de andere. In dit boek wordt vooreerst het begrippenkader van de contextuele theorie (zoals uiteengezet door psychiater en gezinstherapeut Ivan Boszormenyi-Nagy) verduidelijkt en uitgediept. In een tweede deel worden de consequenties voor de therapeutische praktijk van het contextueel werken uiteengezet in functie van meer algemene aspecten van het hulpverleningsproces: parentificatie, omgaan met emoties, werken met partners, betekenis van broers en zussen. In het derde deel ten slotte worden meer specifieke problematieken uitgewerkt: sociale angst en verlegenheid, seksueel misbruik, psychische stoornissen, migratie
Psychiatrische verpleegkunde --- Relaties --- Gezinstherapie --- Emoties --- Migrantenproblematiek --- Seksuele mishandeling --- Contextuele hulpverlening --- Loyaliteit --- Therapie --- Relatietherapie --- Verslaving --- Psychiatrie --- Hulpverlening --- Allochtonen --- Relatie --- Emotie --- Allochtoon --- Gokken --- Internet --- Autochtoon --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Dit boek brengt leidinggevenden in het onderwijs in aanraking met de contextuele visie en geeft hun concrete handvatten om er in de dagelijkse praktijk mee om te gaan.
School management --- onderwijsmanagement --- 371.12 --- #PBIB:2003.4 --- 458.1 --- leidinggeven --- schoolmanagement --- Burn-out --- Functioneringsgesprekken --- Leiding geven --- Loyaliteit --- Onderwijs --- Schoolomgeving --- Schoolleiders --- 031974.jpg --- Onderwijs: leiding geven --- Onderwijzend personeel --(algemeen) --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- 371.12 Onderwijzend personeel --(algemeen) --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Leerlingbegeleiding neemt in het onderwijs een steeds belangrijker plaats in. De context van het kind, ouders - kind - school, staat daarbij centraal; met name zijn de relatie en de loyaliteit tussen ouders en kind van zeer grote invloed op de schoolloopbaan van het kind. In dit boek worden aspecten van deze omgevingsfactoren nader uitgewerkt. Daardoor wordt duidelijk wat de schrijvers verstaan onder het begrip contextuele leerlingbegeleiding. Zij geven daarbij veel herkenbare praktijkvoorbeelden en tot besluit een lijst van contextuele begrippen
Teacher education. Teacher's profession --- 454.23 --- 484.23 --- Allochtonen --- Echtscheiding --- Faalangst --- Gastarbeiders --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijs --- Parentificatie --- Pesten --- Vluchteling --- Didactische principes --- (zie ook: teleonderwijs) --- #KVHB:Handboeken TP --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- agressiviteit --- allochtonen --- coaching --- depressie --- dialoog --- erkenning --- faalangst --- gedragsstoornissen --- interactie --- leerlingenbegeleiding --- loyaliteit --- onderwijs --- ouder-kind relatie --- ouders van nu --- pesten --- schoolbegeleiding --- verwijsgedrag --- Contextuele therapie --- Begeleiding --- Studiebegeleiding --- Contextuele theorie --- onderwijsbegeleiding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Tussen thuis en school is hét basishandboek voor contextuele leerlingbegeleiding. Vanuit een contextuele kijk geeft het iedereen die jongeren begeleidt handvatten die leiden tot een meer verdiepende vorm van ondersteuning. Aan de basis hiervan staat het inzicht dat ook ouders, direct of indirect, bij het proces betrokken moeten worden. Iedere leerling heeft immers zijn eigen unieke netwerk van relaties, waarin de loyaliteitsband met de ouders centraal staat.De verbondenheid tussen ouders en kind kan nooit echt verbroken worden, omdat die is ontstaan door het geven en ontvangen van het leven zelf. Ook daarna blijft geven en ontvangen een belangrijk thema in de verbinding, die overigens altijd in beweging is. Deze dynamische loyaliteitsband heeft een sterke invloed op het schoolleven van de leerling. Als bijvoorbeeld de onderlinge relatie tussen ouders en kind uit balans is geraakt of stagneert, komt dat vaak op school tot uiting in ongewoon gedrag en zwakkere leerprestaties. Bij ernstigere problemen, bijvoorbeeld concentratiegebrek, faalangst, agressief en depressief gedrag, is er ?tussen thuis en school? vaak meer aan de hand dan we kunnen vermoeden. Wanneer een begeleider aandacht heeft voor de loyaliteitsband die tussen de leerling en zijn ouders bestaat en daarnaast oog heeft voor het evenwicht tussen geven en ontvangen, komt hij tot de kern van de situatie. Pas dan doet hij echt recht aan zowel de leerling, de ouders als hemzelf. Dit boek is een grondige bewerking en uitbreiding van de eerste uitgave in 2001. De voorbije twintig jaar is het onderwijs sterk veranderd en werd het dan ook tijd het boek te herzien en de nieuw opgedane kennis en ervaring erin te verwerken. Daarmee is het een echt contextueel handboek geworden.Bron: https://www.accouitgeverij.nl/winkel/tussen-thuis-en-school
Pupil counseling. Pupil guidance --- Teacher education. Teacher's profession --- kinderen --- leerlingenbegeleiding --- gedragsstoornissen --- contextuele hulpverlening --- onderwijspsychologie --- Leerlingbegeleiding --- Leerprobleem --- Gedragsprobleem --- Context
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|