Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Abstract Aanleiding onderzoek: Het Universitair Ziekenhuis Antwerpen te Edegem gebruikt LingWAVES voor de akoestische metingen en analyse van spraak en stem. Ze hebben nood aan een Vlaamse normering en deze bachelorproef draagt daar aan bij. Methodiek: Deze bachelorproef focuste op Vlaamse proefpersonen ouder dan 18 jaar zonder een gekende dysfonie en/of dysartrie. Via een sneeuwbalsteekproef werden deze personen geselecteerd. Het onderzoek is een cross-sectioneel kwantitatief onderzoek. De gegevens werden via het akoestische programma LingWAVES verzameld. Dit gebeurde via verschillende onderdelen die beschikbaar zijn in het programma, namelijk 1) Motor Speech Disorder Assessment, 2) Vospector, 3) Phonetogram en 4) VoiceProtocol. Daarnaast werd een taak uit VoiceProtocol ook gemeten met een chronometer. Iedere proefpersoon doorliep twee keer een eigen gerandomiseerde testvolgorde. Om de onderzoeksvragen over sequentiële diadochokinese, gemiddelde spreektoonhoogte en gemiddelde luidheid te beantwoorden werden de nodige descriptieve gegevens berekend en de statistische toetsen uitgevoerd met IBM SPSS software –versie 29. Resultaten: Uit het onderzoek bleek dat de sequentiële diadochokinese gemeten met LingWAVES significant verschilt met de normatieve data gehanteerd door de logopedisten in het UZA voor zowel mannen als vrouwen. Vrouwen hebben een significant hogere gemiddelde spreektoonhoogte dan mannen.De gemiddelde luidheid bleek een significant verband te hebben tussen de twee testmomenten. Conclusie: Nieuwe normen voor sequentiële diadochokinese zijn nodig. Voorzichtigheid is geboden bij oudere normen door de gemeten significante verlaging in vergelijking met deze normen. LingWAVES is betrouwbaar om te gebruiken bij het meten van de gemiddelde luidheid en de gemiddelde spreektoonhoogte.
Choose an application
Kitek Kiwe (letterlijk: bloeiende aarde) is een speels, vakoverschrijdend project voor het lager onderwijs. Jennifer, een meisje van twaalf, neemt jou en je leerlingen mee naar Colombia. Maak kennis met haar dorp en vriendjes en ontdek hoe ze voor haar rechten opkomt. Zal ze erin slagen om de grond waar ze leeft te beschermen? De handleiding voor de leerkracht bevat een spannend verhaal, kant-en-klare lessen met methodieken, gespreksvormen, stilvalmomentjes en weetjes. Bij het project hoort ook een werkboekje (één voor 1e en 2e graad, één voor 3e graad) met opdrachten voor de leerlingen en een themalied. Je kunt het themalied (gezongen en instrumentaal) en de partituur downloaden. De videoclip van bijhorend themalied Mucho vind je op de campagne-dvd. Op de dvd vind je ook een filmportret van Jennifer waarmee je eventueel de lessen in de 3e graad kan beginnen. (Bron: catalogus Docatlas, Antwerpen) In de lessenmap "Ongegrond" voor alle graden en types in het secundair onderwijs ontdekken leerlingen het belang van grond, de ongegronde en ongelijke verdeling ervan in Colombia en waarom de strijd voor grond actueler dan ooit is. Drie lessen bieden grondstof om dit thema op maat van je leerlingen aan te brengen: 'Wie is het?' is een speelse les over het leven van jongeren in Colombia; 'Met een leven speel je niet' is een les over het leven van Celia, Deyanira en Fanny die elk op hun manier hun grondgebied beschermen; de les 'Ongegrond' gaat over de strijd om grond wereldwijd. Bijlagen, werkbladen en een overzicht van de vakoverschrijdende eindtermen zijn per les opgenomen in de lesmap. Een aantal bijlagen zijn als aparte download beschikbaar op de website van Broederlijk Delen. (Bron: catalogus Docatlas, Antwerpen)
KHK --- ontwikkelingshulp
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|