Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Gezonde communicatie speelt steeds een belangrijkere rol in onze huidige maatschappij. In deze meesterproef wordt gezonde voeding in de reclame onderzocht. Er wordt een contrastieve multimodale analyse gemaakt tussen Duitse en Vlaamse voedingsadvertenties, meerbepaald van advertenties waarbij voeding als gezond wordt gepromoot. Het corpusonderzoek bevat een analyse op verschillende vlakken om zo te ontdekken welke overtuigingsstrategieën er worden gebruikt in de advertenties. Eerst worden de linguïstische aspecten onderzocht, zoals positieve woorden, negaties en dergelijke. Vervolgens worden ook de strategieën met betrokking tot de emotionele en rationele argumentatie. Daarna volgt een multimodale analyse waarbij wordt gekeken naar het kleurgebruik en het gebruik van afbeeldingen. Bij het kleurgebruik wordt geanalyseerd welke kleuren er domineren in de titel, de tekst, de slogan, de achtergrond en de afbeeldingen. Bij de afbeeldingen wordt gekeken naar wat er exact wordt afgebeeld en wat de verhouding tussen de tekst en het beeld is. Tot slot bevat het onderzoek nog een analyse op cultureel vlak. Deze analyse is gebaseerd op de theorieën van Hall en Hofstede. Uit de resultaten blijkt dat de Vlaamse en Duitse marketeers verschillende strategieën gebruiken en deze strategieën kunnen ook in combinatie voorkomen..
Choose an application
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|