Narrow your search

Library

KU Leuven (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2023 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Een experimentele studie naar attributionele ambiguïteit in feedback en invloed op zekerheid in het zelfconcept

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De samenleving waarin we vandaag leven wordt steeds meer divers, zo ook in het onderwijs en binnen organisaties. Om gelijke kansen voor iedereen te kunnen garanderen is duidelijke feedback cruciaal voor de professionele zelfontwikkeling. Echter laat onderzoek zien dat leden van negatief gestereotypeerde groepen onder bepaalde omstandigheden te maken kunnen hebben met mogelijke bevooroordeelde feedback. Deze masterproef onderzocht of feedback waarbij de kans bestaat dat negatieve stereotypering een rol heeft gespeeld in het beoordelingsproces kan maken dat er moeilijker van informatie geleerd kan worden, met consequenties voor de duidelijkheid van het zelfconcept in een stereotiep-gerelateerd prestatiedomein. Voor deze studie werd een experiment opgesteld. Hieraan namen 250 participanten deel. Alle participanten dienden mentale rotatietaken op te lossen. Hiervoor en na de manipulatie dienden ze hun eigen testprestatie en hun capaciteit voor de fictieve vaardigheid ‘inferentiële flexibiliteit’ in te schatten. De manipulatie hield in dat participanten negatieve feedback kregen die zogenaamd van een andere (mannelijke) participant kwam. In de controleconditie werd voor participanten het idee gewekt dat hun gender verborgen was voor de beoordelaar, terwijl in de experimentele conditie het idee werd gewekt dat hun gender zichtbaar was. Op de data werden analyses uitgevoerd om een zicht te krijgen op de effecten tussen de condities op de ambiguïteit van de feedback, het distantiëren van feedback, de zelf ingeschatte prestatie op test, de zelf ingeschatte vaardigheid, de zekerheid van de eigen inschattingen van het zelfconcept en de gevolgen van de intenties om te solliciteren op een hieraan gerelateerde studentenbaan waarbij de fictieve ‘inferentiële flexibiliteit’ vaardigheid nodig zouden zijn. De resultaten tonen niet aan dat participanten uit een negatief gestereotypeerde groep zich meer distantiëren van feedback, wanneer deze mogelijks beïnvloed werd door de sociale groep waartoe ze behoren. Ook werd geen evidentie gevonden dat zij een meer onzeker zelfconcept hebben. Daar er enige ruis en limitaties waren in het onderzoek, is vervolgonderzoek nodig die de relatie tussen mogelijke stereotypering in de feedback en zekerheid van het zelfconcept beter kan bekijken.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by