Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Pleegzorg is volop in beweging. Het aantal pleegzorgsituaties is in Vlaanderen en Nederland in de voorbije 10 jaar meer dan verdubbeld. De aandacht voor pleegzorg vanuit het beleid, vanuit de hulpverlening en vanuit de brede maatschappelijke context is vermoedelijk nooit zo groot geweest als nu. In Vlaanderen worden o.a. projecten ondersteund om pleegzorg inhoudelijk te versterken en wordt het pleegzorglandschap hertekend.Het boek bestaat uit 2 delen. Eerst wordt een algemeen kader geschetst met o.m. aandacht voor de geschiedenis van pleegzorg in Vlaanderen, het nieuwe Vlaamse pleegzorgdecreet, de oprichting van de provinciale samenwerkingsverbanden, het juridisch kader en de indicatiestelling voor pleegzorg. Vervolgens komen de verschillende soorten pleegzorg aan bod (gezinsondersteunende pleegzorg, pleegzorg voor volwassenen met een beperking, pleegzorg voor kinderen met een beperking, pleegzorg voor kinderen uit een problematische opvoedingssituatie, psychiatrische pleegzorg) en dit telkens vanuit het oogpunt van 'instroom', 'begeleiding/pleegzorgproces' en 'uitstroom'. Er wordt specifiek aandacht besteed aan onderwerpen zoals de selectie en voorbereiding van pleegouders, de beleving van de bij pleegzorg betrokken partijen en bijzondere ondersteunings- en begeleidingsmethodieken
Pleegzorg --- Vlaanderen. --- pleegzorg --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Age group sociology --- Social policy and particular groups --- Flanders --- GEDRAGSPROBLEMEN -- 159.920 --- PLEEGKINDEREN -- 159.920 --- #SBIB:316.8H22 --- #SBIB:316.356.2H5420 --- 664.1 Gezin --- #KVHB:Pleegzorg --- 323.5 --- 364.046 --- Gezinsproblemen --- Wetgeving --- Pleeggezinnen --- Pleegkinderen --- 364.4 --- pleegkinderen --- pleegouders --- pleeggezinnen --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Gezinssociologie: gezinsbescherming (jeugdbescherming) --- Adoptief-, pleeg- en voogdijkinderen --- 362.7 --- adoptief-, pleeg- en voogdijkinderen --- Foster home care --- Flanders (Belgium) --- Child welfare --- Gehandicapte kinderen --- Gedragsproblemen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Jeugdhulpverlening --- Orthopedagogiek --- #gsdbP --- Kind met een handicap --- Gedragsprobleem --- Pleeggezin
Choose an application
Wanneer kinderen door een problematische opvoedingssituatie niet meer in hun gezin kunnen verblijven, wordt pleegzorg vaak naar voren geschoven. Vele plaatsingen worden echter vroegtijdig beëindigd door conflicten tussen ouders en pleegouders. Samenwerking ondersteunen in pleegzorg wil ouders en pleegouders optimaal laten samenwerken. Deze handleiding, die uit zes modules bestaat, doet een beroep op bemiddeling en cognitieve gedragstherapie. De begeleider krijgt zeer concrete aanwijzingen over hoe hij moet handelen en waartoe dit moet leiden. De auteurs hopen dat deze methodiek de handelingsmogelijkheden van de pleegzorgbegeleiders kan vergroten en mee kan zorgen voor een gelukkiger verblijf van het pleegkind in het pleeggezin.
ouderbegeleiding --- ouders-kind relatie --- pleegzorg --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social welfare methods --- Foster parents --- Child welfare --- Belgium --- Pleegzorg --- Vlaanderen --- Methodiek --- Evidence based handelen --- Bemiddeling --- Cognitieve gedragstherapie --- Teamwerk --- Conflicthantering --- Evidence-based practice --- Emigratie
Choose an application
Doorheen de verschillende thema?s van het boek wordt er aandacht geschonken aan belangrijke onderwerpen en toepassingsgebieden in de ontwikkeling en implementatie van Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit. De auteurs gaan in op de theoretische onderbouwing van beide interventies, presenteren een literatuurstudie waarin wordt nagegaan of Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit effectieve interventies zijn en beschrijven als laatste een aantal toepassingen in de praktijk. Geweldloos verzet kan rekenen op een gevarieerde groep auteurs uit verschillende settings: hulpverlening aan multi-problem gezinnen, kinderpsychiatrie, residentiële zorg en thuisbegeleiding in de Bijzondere Jeugdbijstand, en het onderwijs. Zij vertellen hoe ze Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit in hun eigen voorziening hebben geïmplementeerd. Welke aanpassingen moesten ze doen aan de interventies om ze werkzaam te maken? Welke drempels moesten ze overwinnen om te komen tot een getrouwe implementatie? En wat is nodig om de interventies vast te houden en ervoor te zorgen dat ze niet vervagen? Bron: https://www.aspeditions.be/en-gb/book/geweldloos-verzet/16634.htm
Geweldloos verzet --- welzijnswerk, methoden --- 361.1 --- Opvoeding --- Gedragsproblemen --- Pedagogie --- Tucht --- Ouder-kindrelatie --- Onderwijs --- Gezinsbegeleiding --- Residentiële zorg --- Jeugdbescherming --- Multiculturele samenleving --- Relatie ouder - kind --- Gezinstherapie --- Probleemgezinnen --- Systeemtheorie (sociale wetenschappen) ; hulpverlening --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Geestelijke gezondheidszorg ; kinderen --- Gedragsprobleem --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Gezag
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Dit boek beschrijft de training die werd ontwikkeld door Keyaert en Klingels (medewerkers van Pleegzorg Vlaams-Brabant en Brussel) voor getraumatiseerde jonge kinderen en hun (pleeg) ouders. Aan de hand van stabiliserend, lichaamsgericht werk wordt getracht om kinderen die traumatische ervaringen hebben meegemaakt te leren niet meer overspoeld te worden door gewaarwordingen en emoties die geassocieerd zijn met het verleden. De aaneenschakeling van langdurige traumatische ervaringen hebben een impact op de ontwikkeling van de hersenen en laten een spoor na op de verdere ontplooiing van kinderen. Het ondersteunen van kinderen die trauma hebben meegemaakt begint door hen te helpen bij het ontwikkelen van een gevoel van veiligheid, plezierbeleving en het gevoel dat ze hun leven zelf meer in handen hebben. De kinderen worden gestimuleerd het huidige moment te ervaren, zelf keuzes te maken, zich meer bewust te worden van hun lichaam en sensaties te verbinden aan emoties. Via sensorische en motorische prikkels wordt getracht om hun primitieve brein te kalmeren. De relatie met de zorgfiguur die actief betrokken is, vormt mee de context voor hun exploratie. Tijdens de bijeenkomsten wordt getracht om kinderen samen met hun zorgfiguren de nodige stabilisatie te bieden voor eventuele verdere verwerkingstherapie.https://aspeditions.be/nl-be/book/sensomotorisch-werken-met-getraumatiseerde-kinderen/18424.htm
Psychotrauma --- Kind --- Psychomotoriek --- Psychomotorische therapie --- Sensomotoriek --- Pleegkind --- Pleegzorg --- Orthopedagogics --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- psychotherapie --- sensomotorische ontwikkeling --- psychotrauma's
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|