Narrow your search

Library

KU Leuven (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2022 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
The Effect of Promoting Physical Activity on Children’s Moderate-to-Vigorous Physical Activity in organized recess and physical education lessons

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door de sterke stijging van obesitas bij kinderen is het van groot belang dat kinderen voldoende bewegen en aangespoord worden in de ontwikkeling van een positief bewegingsgedrag. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) geeft aan dat elk kind tussen de leeftijd van vijf en 17 jaar elke dag minstens 60 minuten matige tot intensieve fysieke activiteit (MVPA) moet verrichten. Wereldwijd bereikt slechts 20% van de kinderen deze dagelijkse hoeveelheid beweging en in Vlaanderen komt het percentage niet boven de 10%. Doordat kinderen het grootste deel van hun dagelijkse tijd doorbrengen op school, kan de school worden beschouwd als een potentiële plaats waar fysieke activiteit gepromoot kan worden. Kinderen zijn tijdens een schooldag het meest actief tijdens de les lichamelijke opvoeding, de speeltijden en de naschoolse activiteiten. Het is van groot belang dat kinderen tijdens de les lichamelijke opvoeding voldoende fysieke activiteit verrichten alsook een positief bewegingsgedrag ontwikkelen waardoor ze ook in andere settingen (de speeltijden en de naschoolse activiteiten) meer gaan bewegen. In scholen zou een leerkracht lichamelijke opvoeding een invloed kunnen uitoefenen op de fysieke activiteit en het bewegingsgedrag van kinderen. In deze studie wordt aan de kinderen uit de lagere school tijdens de les lichamelijke opvoeding (50 minuten) de lessenreeks Parkour gegeven. Parkour is een obstakelloop doorheen de gymzaal waarbij het kind moet rennen, klimmen, slingeren en springen. De kinderen hebben de vrije keuze om deel te nemen aan Parkour tijdens de middagspeeltijd (30 minuten) waarbij de leerkracht lichamelijke opvoeding de veiligheid van de kinderen in het oog houdt en verdere instructies geeft in een correcte uitvoering. Dit wordt gezien als een ‘georganiseerde’ activiteit. In de studie gaat er gekeken worden naar de hoeveelheid fysieke activiteit die gepromoot wordt door een leerkracht lichamelijke opvoeding. Dit tijdens de les lichamelijke opvoeding als tijdens de georganiseerde middagsport. Verder onderzoekt deze studie of er een verband bestaat tussen het promoten van fysieke activiteit en het activiteits- of MVPA niveau van kinderen tijdens de les lichamelijke opvoeding als tijdens de georganiseerde middagsport. Tenslotte onderzoekt deze studie of er een verschil gevonden wordt in zowel de frequentie van promotie van fysieke activiteit als het MVPA niveau tussen de les lichamelijke opvoeding en de georganiseerde middagsport. De studie toont aan dat een leerkracht lichamelijke opvoeding slechts beperkte tijd besteed aan het promoten van fysieke activiteit. Tijdens de georganiseerde middagsport heeft de leerkracht lichamelijke opvoeding significant meer mogelijkheden om fysieke activiteit te promoten waardoor dit percentage ook hoger ligt. Verder kan niet aangetoond worden dat kinderen een hoger/lager MVPA niveau behalen bij een leerkracht die veel/weinig fysieke activiteit promoot. De studie brengt andere factoren aan het licht die de verschillende MVPA niveaus van kinderen kunnen verklaren. De studie toont aan dat kinderen een hoger MVPA niveau bereiken tijdens de georganiseerde middagsport. Dit kan te wijten zijn aan het feit dat kinderen minder tijd doormaken in management, het verwerken van nieuwe kennis als in het leren van nieuwe vaardigheden. Tenslotte suggereert de studie extra experimenteel onderzoek in het promoten van fysieke activiteit bij kinderen.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by