Narrow your search

Library

KU Leuven (10)


Resource type

dissertation (9)

book (1)


Language

English (7)

Dutch (3)


Year
From To Submit

2021 (2)

2020 (3)

2018 (3)

2017 (1)

2015 (1)

Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Effects of stereotypes on male engagement in communal roles : What factors limit and drive interest, intent andmotivation?
Authors: --- --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Male engagement in communal roles : Factors that limit and drive men's interest, motivation, and intent
Authors: --- --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Return of Fear after Extinction : Do Individual Differences Influence the Generalization of Fear?
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The ability to shift attention toward or away from a threatening stimulus is referred to as attentional control. Many highly anxious individuals have been found to have low attentional control. These individuals tend to focus on threatening stimuli and are often unable to take their attention away from them. If attention to feared stimuli differs for anxious people then this may have implications for exposure therapy, a common therapy used with anxious individuals. The current study investigated the relationship between individual differences in attentional control and the generalization and extinction of fear for stimuli in an experimental setting. More specifically, the study looked at whether individuals grouped in high vs. low self-reported attentional control groups experienced more or less generalization of extinction learning and return of fear. Upon completion of a self-report attentional control measure, participants (N = 48) completed an experiment in which they received aversive shocks. They went through an acquisition phase in which they learned to link a CS with a US. They were then lead through an extinction phase in which the previously learned CS-US association was extinguished by presenting a novel stimuli that resembled the CS in some ways. Fear was measured in terms of fear potentiated startle (FPS) and skin conductance response (SCR) and by a self-report US expectancy ratings. After the extinction phase the participants underwent a test phase in which they saw a second novel stimulus that resembled both the CS from acquisition and the stimulus from the extinction phase. Return of fear was measured at the beginning of the test phase by the same measures (FPS, SCR, and indirectly by rating expectancy). Findings indicated that individual differences do not influence generalization of fear and do not influence return of fear. Individual differences in attentional control were found suggesting acquisition of US expectancy. The findings of the study conclude that there are distinctive differences between attentional control in US expectancy, however there may also be additional processes other than attentional control at play during exposure.

Keywords


Dissertation
Wat Houdt de Ongelijke Verdeling van Huishoudelijke Taken in Stand? Over de Samenhang Tussen Gender, Traditionele Genderrollen en Betaald Werk in de Verdeling van de Huishoudelijke Taken in België.
Authors: --- --- --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De werkgelegenheidsgraad van vrouwen stijgt sinds enkele decennia. Hoewel vrouwen meer tijd buitenshuis spenderen aan hun betaalde job, en bijgevolg minder tijd hebben om huishoudelijke taken uit te voeren, blijven zij het grootste deel hiervan voor hun rekening nemen. Het aandeel van mannen in de huishoudelijke taken stijgt slechts langzaam en geleidelijk aan. Deze masterproef onderzocht welke mechanismen de ongelijke verdeling van huishoudelijke taken in stand houden aan de hand van de zelf-gerapporteerde toekomstverwachtingen van heteroseksuele jongvolwassenen. Er werd verwacht dat gender en het geloof in traditionele genderrollen samenhangen met de verwachte toekomstige verdeling van huishoudelijke taken: Deelnemers verwachten dat de vrouw in hun toekomstige relatie meer taken zal opnemen en wanneer ze meer geloven in traditionele genderrollen, zal de ongelijkheid in de verwachte toekomstige verdeling van huishoudelijke taken, in het nadeel van de vrouw en het voordeel van de man, nog groter zijn. Er werd ook gekeken of de samenhang tussen zowel gender als het geloof in traditionele genderrollen en de verwachte toekomstige verdeling van huishoudelijke taken verschilde tussen mannen en vrouwen. Verder werd er een samenhang verwacht tussen de verwachte toekomstige bijdrage in betaald werk en de verwachte toekomstige verdeling van huishoudelijke taken: Wanneer deelnemers verwachten dat de vrouwelijke partner in hun toekomstige relatie relatief meer zal werken dan de mannelijke partner, verwachten ze dat de verdeling van huishoudelijke taken meer gelijk zal zijn. Hierbij was een bijkomende verwachting dat de samenhang tussen de verwachte toekomstige bijdrage in betaald werk en de verwachte toekomstige verdeling van huishoudelijke taken sterker zou zijn bij vrouwen dan bij mannen. De resultaten van deze masterproef konden deze verwachtingen grotendeels bevestigen. In lijn met de verwachtingen hing gender samen met de verwachte toekomstige verdeling van huishoudelijke taken: Deelnemers verwachtten dat de vrouw in hun toekomstige relatie meer taken zou opnemen. Verder werd de samenhang tussen het geloof in traditionele genderrollen en de verdeling van huishoudelijke taken enkel bij mannen teruggevonden: Wanneer mannelijke deelnemers meer geloofden in traditionele genderrollen, was de ongelijkheid in de verwachtte verdeling van huishoudelijke taken, in het nadeel van de vrouw en het voordeel van de man, groter dan wanneer mannelijke deelnemers minder geloofden in traditionele genderrollen. Ten slotte werd de samenhang tussen de verwachte toekomstige bijdrage in betaald werk en de verwachte toekomstige bijdrage aan huishoudelijke taken enkel bij vrouwen teruggevonden: Wanneer vrouwelijke deelnemers verwachtten dat de man in hun toekomstige relatie meer zou werken, verwachtten zij dat zijzelf een groter deel van het huishoudelijke werk zouden opnemen, en wanneer vrouwelijke deelnemers verwachtten dat zijzelf in hun toekomstige relatie meer zouden werken, verwachtten zij dat de man een groter deel van het huishoudelijke werk zou opnemen.

Keywords


Dissertation
Who Will Do the Housework? A Cross-National Examination of the Role of Macro-Level Biological Essentialism in the Expected Distribution of Paid and Domestic Labor Between Partners
Authors: --- --- --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

While women have increased their participation in paid work over the years, they are still responsible for the majority of the unpaid domestic work as men have not made a corresponding shift in their contribution to housework. These observations suggest that the division of domestic labor between partners cannot be explained entirely by how much economic resources the partners each bring into the household, which is claimed by the economic bargaining account. Previous research has indeed indicated that gender plays an important role in the negotiation of who does how much housework, which is the main premise of the gender construction account. Besides individual factors, like the partners’ share of paid work and gender, previous cross-national research has also reported relations between the division of household chores and the characteristics of the couples’ country of residence, i.e., the macro-level. This thesis investigated the self-reported expectations of students between 17 and 30 years old across 47 countries toward their share of future paid work and future household chores, compared to their (future) partner. Multilevel regression analyses were used to answer two research questions: Are there gender differences in young adults’ expectations regarding their share of future paid work and future household chores relative to their (future) partner, across countries? And, how does young women and men’s expected share of paid work relate to their expected share of household chores, in countries with more versus less macro-level biological essentialist beliefs? The results showed that cross-nationally, young men and women still report gendered expectations toward their future contributions to paid and domestic work. In addition, the analyses provided evidence for both the economic bargaining account and the gender construction account. Moreover, the results suggested that country-level biological essentialism can diminish the relation between the expected division of housework and an individual factor otherwise estimated to be an important source of bargaining power, i.e., expected distribution of paid work between partners. Finally, the results indicated that there are gender differences in the extent to which men and women align their share of housework with their share of paid work, but were mixed with respect to which gender does this more than the other. Limitations and suggestions for future research are discussed, together with implications for interested parties.

Keywords


Dissertation
Subjective norms of masculinity and men's aspirations
Authors: --- --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In recent years, research has predominantly focused on women and their increasing engagement in traditionally male, agentic roles. However, unlike the higher representation of women in traditionally male fields, men remain underrepresented in traditionally female, communal roles, communal professions and in the domestic spheres. This may be due to the stereotypes that surround men: manhood has been found to be precarious, meaning that it is a social, elusive and tenuous state, and a state that needs validation. Men may thus behave according to a norm that reflects how they expect other people expect them to behave. When engaging in activities that do not fit to the stereotypical image of what activities men should engage in, they may experience backlash and threat to their masculinity when engaging in communal activities. The goal of the current study was to examine whether different subjective norms of masculinity influences the aspirations of men. A between-participant experimental study with 136 male students and three conditions was executed. The two experimental conditions received a fictional article about research conducted at the University of Leuven about what the norm of masculinity entails within the participants’ cohort. Specifically, the article either confirmed the traditional norm of masculinity, i.e., that men should be agentic, or challenged this norm by saying that men should be communal. The current study aimed to shed light on different norms of masculinity and how they influence the career and communal aspirations of men and their fear of future backlash or respect from others for engaging in communal activities. We hypothesized that participants in the more communal condition would report lower fear of future backlash than those in the other conditions, as well as participants in the communal condition would report less career aspirations and more communal aspirations. Results showed that, contrary to expectations, participants who were shown a more communal norm had more fear of future backlash than those in the control condition. Additionally, results did not find any differences between condition and how men reported their career and communal aspirations. However, results indicated that student identification moderated the relationship between condition and communal aspirations. Specifically, participants in the traditional norm condition who reported low student identification reported more communal aspirations than participants in the control condition who reported low student identification. Student identification also moderated the relationship between condition and respect from others for engaging in communal activities. Specifically, those in the traditional norm condition who reported high student identification reported more respect than participants in the control condition who reported high student identification. To conclude, this master thesis examined a new way of looking at the precarious nature of manhood, specifically through the subjective norm of masculinity.

Keywords


Dissertation
“Juf, kan een kindje ook twee papa’s hebben?” - De invloed van (in)direct contact met holebi’s op attitudes en vaardigheden omtrent beeldvorming bij basisschoolleerkrachten
Authors: --- --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenvatting Negatieve stereotypes en stigma tegenover holebi’s zijn vandaag de dag nog steeds sterk aanwezig. Vooroordelen hebben sterke gevolgen voor deze doelgroep, zowel voor hun psychische als fysische gesteldheid. Aangezien stereotypen (vooropgestelde beelden die men heeft over een bepaalde doelgroep) en vooroordelen (negatieve verwachtingen ten aanzien van een bepaalde doelgroep) zich reeds vestigen op zeer jonge leeftijd, lijkt de kleuter- en lagere school de ideale omgeving om deze thema’s op een positieve manier aan te bieden. Kleuter- en lagere schoolleerkrachten functioneren hierin als een rolmodel en sleutelfiguur, maar lijken het volgens eerder onderzoek nog moeilijk te hebben om dit thema (standaard) aan bod te brengen. In deze studie werd onderzocht of er een relatie bestaat tussen het hebben van (in)direct contact met holebi’s en de attitude van basisschoolleerkrachten tegenover (het aanbrengen van) het thema holebi’s in de klas (en dus ook ten aanzien van holebi-ouders). Hiernaast werd onderzocht of er een relatie was tussen het hebben van (in)direct contact en de vaardigheden van basisschoolleerkrachten om met dit thema aan de slag te gaan in de klas. Vanuit het concept van de contacthypothese, werden binnen de hypothesen van dit onderzoek positieve verbanden verwacht tussen (in)direct contact en de bovengenoemde variabelen. De hypothesen werden onderzocht aan de hand van een onlinevragenlijst (N = 83) en de data werden verwerkt via correlatie- en regressieanalyses. De resultaten van dit onderzoek doen een bevestiging vermoeden van de contacthypothese, aangezien het hebben van contact, na controle voor de persoonlijke attitude van leerkrachten tegenover (contact met) holebi’s, positief gerelateerd was met de attitude van leerkrachten tegenover (het aanbrengen van) het thema holebi’s. Meer specifiek toonden de resultaten dat het hebben van zowel direct als indirect contact met holebi’s op een positieve manier samenhingen met de attitudes van basisschoolleerkrachten tegenover (het aanbrengen van) het thema holebi’s in de klas, hun attitude tegenover holebi-ouders en hun vaardigheden om met het thema aan de slag te gaan binnen de klas. Naast de bevestiging van de hypothesen werd eveneens een positieve samenhang gevonden tussen de predictoren ‘direct contact’ en ‘indirect contact’ en tussen de variabelen ‘attitude tegenover het aanbrengen van het thema holebi’s in de klas’ en ‘vaardigheden’. Echter dient voorzichtig omgesprongen te worden met de resultaten, gezien de onzekerheid omtrent de richting van de gevonden verbanden en de nog verder te onderzoeken validiteit en betrouwbaarheid van de gebruikte schalen. De verbanden hadden daarnaast geen sterke effectgrootte, wat vragen doet rijzen over eventuele andere ongekende betrokkene variabelen. Samenvattend kan gesteld worden dat dit onderzoek een theoretische – en in de toekomst eventueel praktische – meerwaarde biedt met betrekking tot een verklarend onderliggend mechanisme voor de attitudes en vaardigheden van leerkrachten omtrent (aanbrengen van) het thema holebi’s in de klas, waarvan geweten is dat dit voor leerkrachten nog moeilijk ligt.

Keywords


Dissertation
Men and Stereotypes
Authors: --- --- --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

According to the social role theory, all individuals in a society have a set of social roles attached to them. Many of those roles are ascribed to an individual based on their identified sex, otherwise known as gender roles. Gender roles are characterized by expectations and what is desired and acceptable behaviour for men and women. The female expectations are traditionally to be caring, selflessness and relation oriented, which is suited to social roles that involve childcare and household chores (e.g. caregiver role). On the other hand, masculine expectations are traditionally to be dominant, assertive and achievement-oriented, suited for some occupational roles (e.g. provider roles). The perception of gender roles has progressively been changing in Western societies, leading to the inclusion of women in roles that are traditionally male dominated (e.g. providing for the family). The challenge, however, is that this change is not reciprocated in men’s change of social roles. Men show much lower participation in traditionally female-dominated roles that, for example, involve household chores and childcare than women in male-dominated roles. It is in turn possibly withholding further progressive change. This thesis aims to expand existing research on why men’s change in gender roles seems to be lagging. A possible explanation is the social and economic penalties men receive when engaging in atypical gender roles (i.e. backlash). Specifically, the current thesis examines whether men’s perceived prescriptive norms, their attitudes towards gender roles and to what extent they believe masculinity is a precarious state (i.e. a man’s traditional gender beliefs), are related to fear of backlash. Furthermore, this thesis aims to understand if those traditional gender beliefs influence men’s intention to use strategies against backlash, such as hiding their communal involvement. Moreover, the thesis seeks to understand if fear of backlash drives this intention. Participants (N=258) completed a cross-sectional online questionnaire investigating their traditional gender beliefs, backlash, and their intentions of hiding childcare and household chores. A mediation analysis using Hayes process model 4 shows support that attitudes towards gender roles, prescriptive norms and [believes on] precarious manhood are predictors for [the] fear of backlash. However, only attitudes towards gender roles showed a significant relation to participants intention to hide their childcare. Apart from that, the mediation by fear of backlash was found not to be significant. The results indicate that when men show to agree more with the traditional gender beliefs, they tend to fear backlash (such as spending more time by caring for the children that at work). The traditional gender beliefs of men do not seem to affect their intention for hiding communal involvement, nor is this intention driven by backlash.

Keywords


Dissertation
Investigating the Influence of Status and Agency on Male Job Interests, Taking up Gender Identity and Masculinity Threat as Moderator
Authors: --- --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Although women’s participation in typical male-dominated job fields has steadily increased over the last decades, the opposite phenomenon of men participating in typical female-dominated job fields is still barely happening. To better understand this low male influx, in the present research, we examined which factors are keeping men from entering female-dominated jobs. We start from two well-documented differences between typical male versus typical female jobs: agency vs. communion and higher status vs. lower status. We theorize that a job that is presented in a communal or lower status manner, will discourage men to practice that job later on in life. However, when a job is presented in an agentic or higher status manner, we theorize that this will encourage men to practice that job later on in life. Two possible moderators to the hypothesized relationships are also discussed. First, for men with a higher gender identity, the hypothesized effects may be stronger than for men with a lower gender identity. Second, this may also hold true for men who feel their masculinity is more threatened than for men who don’t feel as threatened in their masculinity. Our hypotheses were tested using an online questionnaire that was completed by a sample of 45 male psychology students at the university of Leuven. Using two-way repeated measures ANOVA, results supported the main effect of status: when a higher status was ascribed to a job, men showed more interest towards practicing that job. Next, results also supported the main effect of description, however this went in the opposite direction than we expected: when more communal traits were ascribed to a job, men showed more interest towards practicing that job. Results showed no support for an interaction effect between status and description. Moderator analyses for gender identity and masculinity threat level were run using the Hayes PROCESS © extension. None of the results supported the expected moderator effects. Based on our research, we end by discussing limitations and practical implications of our results. Suggestions for future research are also discussed.

Keywords


Dissertation
De houding van vrouwelijke leerkrachten tegenover hun mannelijke collega’s in het basisonderwijs. De rol van contact met niet-gender traditionele mensen en van traditionele attitudes over mannelijkheid.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De toenemende aandacht voor genderongelijkheid ten opzichte van vrouwen op de werkvloer en hoe deze te verkleinen wordt tot nog toe niet geëvenaard door een gelijke mate aan aandacht voor ondervertegenwoordiging van mannen in bepaalde rollen en beroepen. Zowel op maatschappelijk als op individueel niveau zijn er voor mannen, vrouwen en kinderen echter veel voordelen aan verbonden indien mannen meer vertegenwoordigd zijn in zogenaamde communal rollen of HEED-rollen. Voor het beroep leerkracht in het basisonderwijs bijvoorbeeld kan een grotere toestroom aan mannen onder andere het lerarentekort verlichten en ervoor zorgen dat jongens en meisjes in hun dagelijks leven ook een mannelijke leerkracht als rolmodel hebben. In deze thesis onderzoek ik of er bij vrouwelijke leerkrachten in het basisonderwijs een verband is tussen direct en indirect contact met niet-gendertraditionele mensen en hun houding tegenover mannelijke leerkrachten in het basisonderwijs, en of traditionele attitudes over mannelijkheid een mediërende rol vervullen in deze relatie. Op basis van de intergroepscontacttheorie en het secondary transfer effect verwachten we namelijk dat contact met niet-gendertraditionele mensen ervoor zorgt dat contact met niet-gendertraditionele mensen de vooroordelen tegenover deze groep mensen vermindert en dat dit effect wordt overgedragen naar een andere gelijkaardige groep, namelijk mannelijke leerkrachten. De houding van vrouwelijke leerkrachten tegenover hun mannelijke collega’s is van belang aangezien het voor mensen die ergens een minderheid vormen een inclusief klimaat belangrijk is om zich goed te voelen in hun job. De hypothesen werden onderzocht aan de hand van een online vragenlijst (N = 200) en de data werden verwerkt aan de hand van meervoudige regressieanalyse en mediatieanalyse. De resultaten van dit onderzoek lagen grotendeels in lijn met de theoretische verwachtingen en lijken dus de intergroepscontacttheorie en het secondary transfer effect te bevestigen. Concreet werd er zowel voor direct contact als indirect contact een verband gevonden met de houding van vrouwelijke leerkrachten tegenover mannelijke leerkrachten in het basisonderwijs. Voor de relatie tussen direct contact en de houding van vrouwelijke leerkrachten werd ook een significante mediatie door traditionele attitudes over mannelijkheid gevonden. Een verdere relevante bevinding waren de reeds gemiddeld positieve tot zeer positieve houding tegenover mannelijke leerkrachten bij de deelnemers. De houding van vrouwelijke leerkrachten is dus mogelijk toch geen factor in wat mannen tegenhoudt een beroep als leerkracht op te nemen. Samengevat kunnen we op basis van dit onderzoek vaststellen dat er bijkomende evidentie is voor de intergroepscontacttheorie en het secondary transfer effect. In vervolgonderzoek kan het aangewezen zijn andere factoren te bekijken die de keuze van mannen om al dan niet voor een job als leerkracht in het basisonderwijs te gaan beïnvloeden.

Keywords

Listing 1 - 10 of 10
Sort by