Listing 1 - 10 of 58 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Om te breken met de traditie benadert de auteur de canonisering van Decroly als een problematisch concept, waarbij hij vooral inzicht tracht te geven in de mechanismen achter ontstaan, overlevering en bestendiging van de mythe. Gebruikmakend van de metafoor van het 'steigerwerk' legt hij voor het eerst de relatie bloot tussen de medische, biologische, psychologische, sociologische en pedagogische vertogen van Decroly en schetst hij de ontwikkeling die de wetenschapper Decroly doormaakte van medicus (neuroloog, psychiater en pediater) over medisch-pedagoog (of orthopedagoog avant la lettre) en pedoloog tot reformpedagoog. (Bron: covertekst)
Decroly, Ovide, --- Educational systems. Teaching systems --- Decroly, Ovide --- 453.7 ) * DECROLYONDERWIJS --- 060811.jpg --- Academic collection --- #PBIB:2005.1 --- #PBIB:gift 2005 --- 371.01 --- 371.01 Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Decroly, O. --- Decroly, Ovidio, --- Pedagogiek --- Reformpedagogiek --- Provincie West-Vlaanderen --- Reformatorisch onderwijs --- Methodeschool
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Vanuit een belangstelling voor het paradoxale karakter van het pedagogisch denken en handelen presenteert dit boek niet zomaar 'een' geschiedenis van opvoeding en onderwijs, maar verbindt het dit ook aan een epistemologische reflectie over hoe de geschiedenis van opvoeding en onderwijs tot stand komt en hoe dat onze kijk op en denken over het verleden beïnvloedt. Dat is meteen ook de reden waarom resoluut voor de term 'pedagogische historiografie' wordt geopteerd. Termen zoals 'paradoxen' en/of 'pedagogisering' duiken ook in dit boek frequent op, maar zijn minder dan dit bij voorgaande publicaties het geval was hét bindelement tussen de verschillende hoofdstukken. In de plaats daarvan verwijzen de samenstellers nadrukkelijk naar hun paradigmatische positiebepaling, en de invloed die de (nieuwe) sociale en culturele geschiedschrijving op hun onderzoek heeft gehad. Het woord 'lezing' heeft daarbij het conceptuele voordeel dat het naar een selectief proces verwijst en daarnaast niet de indruk wekt 'een' geschiedenis te willen vertellen. (Bron: covertekst)
historische pedagogiek --- History of education and educational sciences --- anno 1500-1799 --- anno 1800-1999 --- Education --- Belgium --- History --- Critical pedagogy --- Study and teaching --- Research --- Geschiedschrijving --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Academic collection --- 37 <09> --- 431 ) Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- geschiedschrijving --- geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- 110922.jpg --- Historische pedagogie --- Provincie West-Vlaanderen --- 37 <09> Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Historische pedagogiek --- Opvoeding --- Onderwijs --- Pedagogiek --- Geschiedenis --- Atlas --- Museum --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Franse scholen in Nederland - Kostscholen op het 18de-eeuwse platteland - Beelden van Ruiselede - La révision du programme des écoles d'adultes de la Ville de Bruxelles en 1894 - Het lerarenprofiel in het middelbaar onderwijs voor jongens in Limburg, 1878-1970 - L'enseignement industriel à l'aube du 20e siècle - Het overheidsbeleid inzake lichamelijke opvoeding en sport tijdens de aanloop naar Wereldoorlog II (1934-1940) - Over het discours van de schoolman Jozef Emiel Verheyen - TSO en typestrijd (1970-1989) - De overgang van secundair naar hoger onderwijs, in samenhang met leerlingenkenmerken en de school voor secundair onderwijs - Geschiedenisonderwijs in België in historisch perspectief - Van homogeen katholiek onderwijs tot gediversifieerd pluralistisch onderwijs in België, 19de-20ste eeuw. (Bron: covertekst)
History of education and educational sciences --- Belgium --- Histoire de l'enseignement --- --Belgique --- --XVIIIe-XXe s., --- mélanges --- --Education --- History --- opvoeding --- bijzondere jeugdzorg --- onderwijs --- 090868.jpg --- Onderwijs ; geschiedenis --- #SMV:agogiek --- #SMV:geschiedenis --- Academic collection --- C6 --- geschiedenis --- 431.2 --- 37 --- 362.74 --- 371 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Festschrift - Libri Amicorum --- Education --- History. --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- handboeken en inleidingen --- handboeken en inleidingen. --- XVIIIe-XXe s., 1701-2000 --- Education - Belgium - History --- Belgique
Choose an application
Over historiek, opzet, opbouw, probleemstelling, inhoud en didactisch gebruik - reflecties over conceptuele omgang met pedagogisch verleden - systeemtheorie, systeemdifferentiatie en opvoedingsgeschiedenis - beroepsgerichte en algemeen vormende vaardigheden, van de late middeleeuwen tot heden - aanzet tot interne geschiedenis van college in Zuidelijke Nederlanden (1585-1789) - staat en burgerschap - structuur en karakter van secundair onderwijs in Belgi in 20ste eeuw - missionaire beschavingswerk in Belgisch Congo - geschiedenis van zorg voor personen met handicap in licht van Michel Foucaults biopolitiek - Jean-Jacques Rousseau en het onmogelijke huwelijk van gezin en opvoeding - gezin, bevolking en arbeid - kinderopvang, een noodzakelijk kwaad - Vlaamse jeugd in vizier van pedagogisering tijdens interbellum - pedagogische functie van katholieke kinder- en jeugdliteratuur in Vlaanderen tijdens 19de en 20ste eeuw - over pedagogisering en commercialisering -historiografie Belgische kleuteronderwijs nader bekeken - Ovide Decroly als exponent 'moderne' gedragswetenschap en icoon reformpedagogiek in Belgi - Dewey in Belgi - openluchtscholen en traditie van pedagogisering - praktijkgerichte theorie versus theoriegerichte praktijk Dit handboek in de pedagogische historiografie is de vrucht van interdisciplinaire en interuniversitaire samenwerking. De basisteksten die inleiden in diversie domeinen van de culturele geschiedenis van opvoeding, vorming en onderwijs, werden geschreven door auteurs van diverse achtergrond. Elke auteur heeft vanuit zijn eigen specialiteit oog voor een of meerdere paradoxen waartoe de aanhoudende 'pedagogisering' - in de betekenis van toenemende zorg voor kinderen en jeugdigen - aanleiding heeft gegeven. (Bron: covertekst)
Pedagogiek en onderwijskunde --. --- History of education and educational sciences --- anno 1500-1799 --- anno 1800-1999 --- sociale geschiedenis --- pedagogiek --- geschiedenis --- #PBIB:2005.4 --- Academic collection --- opvoeding --- systeemtheorie --- Belgisch-Congo --- Foucault, Michel --- Rousseau, Jean-Jacques --- kinderopvang --- Dewey, John --- kleuteronderwijs --- Decroly, Ovide --- secundair onderwijs --- burgerschap --- humanisme --- pedagogie --- onderwijs --- 431 ) Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- historische pedagogiek --- openluchtscholen --- opvoedingsgeschiedenis --- pedagogisering --- 071104.jpg --- 071105.jpg --- Historische pedagogie --- 37 --- 94 --- 301 --- 362.7 --- 371.1 --- 301.18 --- 2 --- Education --- History --- Handbooks, manuals, etc. --- Critical pedagogy --- Pedagogiek --- Geschiedenis --- Onderwijs --- historiografie --- Provincie West-Vlaanderen --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Listing 1 - 10 of 58 | << page >> |
Sort by
|