Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Didactics of sports and games --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- sporttraining --- lerarenopleiding --- sportclubs --- zwemmen
Choose an application
Op basis van eerder onderzoek is geweten dat sport education een goede vorm van samenwerkend leren is binnen de lessen lichamelijke opvoeding. Deze methode is zeer gelijkend met competitiesport. Zo wordt sport education gekenmerkt door een lange lesperiode waarbij de leerlingen in vaste teams werken rond één sport. Verschillende rollen worden verdeeld over de studenten. Zo kan bijvoorbeeld binnen elk team een scheidsrechter en kapitein worden aangeduid. De leerlingen die een bepaalde rol hebben gekregen zijn dan verantwoordelijk voor bepaalde zaken. De vraag stelt zich hoe rollen het best verdeeld kunnen worden. Aangezien sport education veel gelijkenissen vertoont met de competitiesport zijn we gaan kijken naar leiderschap in de sportwereld. Daar wordt er gebruik gemaakt van de sociale netwerkanalyse om leiderschap binnen een team in kaart te brengen. Aan de hand van deze vragenlijst kunnen verschillende soorten leiders achterhaald worden. Het voordeel hiervan zit in het gericht coachen van deze leiders. Indien deze de juiste ondersteuning krijgen, heeft dit een positieve invloed op de motivatie en teamprestatie. Wij zijn gaan kijken of deze sociale netwerkanalyse ook impact kan hebben op bepaalde factoren binnen het onderwijs die positief zijn voor het leren. Om dit na te gaan hebben we toekomstige leerkrachten lichamelijke opvoeding geobserveerd gedurende acht lessen basketbal in een sport education setting. Deze volgen een lesopbouw in functie van 3v3 op een half terrein. De teams werden opgedeeld in twee groepen. Binnen elk team werden vier leiders aangeduid op basis van de sociale netwerkanalyse. In de positieve groep werden de studenten aangeduid die als sterkste leiders uit de sociale netwerkanalyse kwamen. Voor de negatieve groep werden de zwakste leiders aangeduid. Wij zijn nagegaan of een indeling op basis van deze sociale netwerkanalyse een invloed had op de effectieve lestijd, de actieve leertijd, het sociaal gedrag en de prestaties van de studenten. De resultaten tonen een positief maar niet significant effect voor actieve leertijd en prestatie bij 3v3 ten voordele van de positieve groep. Het lijkt erop dat het toekennen van leiderschapsrollen in functie van een sociale netwerkanalyse te verkiezen is.
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|