Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
De schoolloopbaan van jongeren uit etnische minderheidsgroepen krijgt al jaren extra aandacht in het onderwijsbeleid. Minder aandacht is er voor verschillen tussen jongens en meisjes binnen verschillende etnische groepen. Het algemene beeld is dat allochtone meisjes het goed doen op school, maar ook dat een deel van deze meisjes vervolgens de arbeidsmarkt niet opgaat. E-quality, kenniscentrum voor emancipatie, gezin en diversiteit, heeft onderzoek gedaan naar de schoolloopbaan van allochtone meisjes. Docenten, klasgenoten en ouders kunnen veel invloed hebben op hun schoolscucces. Dit onderzoek laat zien dat deze invloeden niet altijd op dezelfde manier uitpakken voor deze meisjes. Bij sommigen is er specifieke aandacht nodig voor hun migratieverleden en culturele achtergrond. Bij alle meisjes gaat het ook om hun eigen ambities en wensen voor de toekomst. Aandacht voor diversiteit zal deze meisjes steunen op hun weg naar een goed diploma en een succesvolle arbeidsloopbaan. In dit onderzoek heeft E-Quality gekeken naar de onderwijs- en arbeidsmarktpositie van meisjes uit etnische minderheidsgroepen. Meer concreet is onderzocht met welke specifieke problemen meisjes uit etnische minderheidsgroepen te maken krijgen in hun onderwijsloopbaan en in de overgang van onderwijs naar arbeidsmarkt, hoe voorkomen kan worden dat deze meisjes een lager opleidingsniveau realiseren dan autochtone meisjes en op welke manier gestimuleerd kan worden dat zij hun opleiding benutten op de arbeidsmarkt.
Sociology of minorities --- Sociology of work --- Teaching --- Immigrant girls --- Labour market --- Education --- Attitudes --- Level of education --- Book --- Netherlands
Choose an application
........veranderingen in de vorm waarin ouders hun kinderen opvoeden, lopen gezinsvormen en opvoedingssituaties steeds meer uiteen. Ook krijgen steeds meer kinderen gedurende hun leven te maken met wisselingen in de gezinssamenstelling. In hoeverre hebben ouders eigenlijk vragen over en problemen met de opvoeding van hun kinderen? In hoeverre hebben ze behoefte aan hulp en bij wie zoeken ze die? Zijn er verschillen aan te wijzen tussen ouders uit verschillende gezinstypen? En wat valt te verwachten van de toekomst?.... (Bron: covertekst)
664.1 Gezin --- Opvoedingsondersteuning --- 433.9 --- gezin --- gezinstypen --- opvoeding --- opvoedingsondersteuning --- Gezin --- Nieuwsamengestelde gezinnen --- Probleemgezinnen --- S20080245.JPG --- eenoudergezinnen --- leefvormen --- Opvoeding in praktijk - overige onderwerpen --- 392.3 --- 37 --- 37.018 --- Opvoeding en onderwijs --- Gezinnen --- Gezinsvormen --- Opvoedingsproblemen --- Preventie --- Opvoeding --- Gezinsvorm --- Opvoedingsprobleem --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Onderwijs --- Ouderenzorg
Choose an application
Choose an application
Er is de laatste tijd maatschappelijke onrust ontstaan rondom de overmaat aan eenzijdige, genderstereotiepe, seksueel getinte uitingen in de media ('seksualisering') en de mogelijk negatieve effecten daarvan op jongeren. Vanuit de wetenschappelijke literatuur zijn er signalen dat contact met of gebruik van geseksualiseerde media gevolgen kan hebben voor jongeren, maar er zijn ook nog veel onduidelijkheden. Voor het Nederlandse ministerie van Onderwijs waren deze signalen en onduidelijkheden aanleiding om een verkennend onderzoek op dit terrein uit te laten voeren. In 2008 zijn de Rutgers Nisso Groep, Het Nederlands Jeugdinstituut en MOVISIE met deze opdracht aan de slag gegaan. Na een eerste onderzoek, waaraan vooral autochtone jongeren deelnamen, voerde men een tweede onderzoek uit bij een meer heterogeen samengestelde groep. De resultaten worden beschreven in dit rapport.
Choose an application
Doel van het project Inventarisatie scholing in interculturele competenties is het bieden van een overzicht van het intercultureel scholingsaanbod, zowel voor het initieel onderwijs als voor bij- en nascholing en het ontwikkelen van een kwaliteitskader waaraan het aanbod afgemeten kan worden. In deze rapportage wordt verslag gedaan van het projectonderdeel Inventarisatie initiële scholing in interculturele competenties. De volgende onderzoeksvragen stonden centraal: Hoe geven opleidingen binnen het initiële onderwijs vorm aan het bevorderen van interculturele competenties van toekomstige professionals die met (migranten) jeugdigen in zorg en welzijn gaan werken? Op welke wijze kan zicht worden verkregen op de kwaliteit van dit aanbod? Wat zijn lacunes en verbetermogelijkheden?
Sociology of minorities --- Age group sociology --- Social welfare methods --- Netherlands
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|