Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
There is growing awareness about how social media circulate extreme viewpoints and turn up the temperature of public debate. Posts that exhibit agitation garner disproportionate engagement. Within this clamour, fringe sources and viewpoints are mainstreaming, and mainstream media are marginalized. This book takes up the mainstreaming of the fringe and the marginalization of the mainstream. In a cross-platform analysis of Google Web Search, Facebook, YouTube, Reddit, Twitter, Instagram, 4chan and TikTok, we found that hyperpartisan web operators, alternative influencers and ambivalent commentators are in ascendency. The book can be read as a form of platform criticism. It puts on display the current state of information online, noting how social media platforms have taken on the mantle of accidental authorities, privileging their own on-platform performers and at the same time adjudicating between claims of what is considered acceptable discourse.
Choose an application
We kunnen er niet meer om heen. Sociale media zijn alomtegenwoordig en worden gebruikt door miljarden mensen. Dit komt omdat sociale media een instrument zijn om in een tijd van verregaande individualisering en fragmentering van sociale relaties toch nog contact te houden met vrienden en kennissen, gelijkgezinden te vinden, of het nieuws te volgen. Maar het komt ook omdat sociale media verslavend zijn. Ondertussen is het ook duidelijk dat sociale media ernstige nadelen vertonen. Ze hebben een negatief effect op het psychologisch welzijn van frequente gebruikers (vooral bij adolescenten), leiden tot snellere polarisering en manipulatie van de publieke opinie wat een democratische consensus veel moeilijker maakt, en zijn het speelterrein geworden van allerhande criminele activiteiten.
Deze tekst tracht eerst hoogte te krijgen van de omvang van deze problemen maar wil vooral een zoektocht in gang zetten om sociale media te ontwikkelen die ten goede komen aan iedereen. We hebben niet alleen meer regelgeving nodig en meer mediawijsheid bij gebruikers, maar ook initiatieven om onze eigen sociale media uit te bouwen zodat onze data beter beschermd is, sociale groepen zichzelf beter kunnen organiseren om antisociaal gedrag te weren, en de verslavende werking van sociale media onder controle komt.
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|