Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Met dit boek, vol suggesties, voorbeelden en checklists, leer je opbrengstgericht te werken. De leerkracht krijgt zicht op de mondelinge taalvaardigheid van de kinderen en kan dit vervolgens inzetten om de spreek- en luistervaardigheid te verbeteren. Het boek is heel geschikt voor leerkrachten die kinderen passend taalonderwijs willen bieden. Het boek geeft praktische suggesties voor het stapsgewijs verzamelen, analyseren en interpreteren van leerlinggegevens (de 1-zorgroute). Op basis daarvan leert de leerkracht de mondelinge taalactiviteiten af te stemmen op de verschillende leerbehoeften van de leerlingen. De bundel gaat uitvoerig in op interactief en vakoverstijgend taalonderwijs en werken met leerlijnen en tussendoelen. Er is ruime aandacht voor kinderen met een taalachterstand en voor hoogbegaafde kinderen.
Mondelinge taalvaardigheid --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- 475.21 --- Communicatie --- Opbrengstgericht werken --- mondelinge taalvaardigheid --- spreken --- lager onderwijs --- kleuteronderwijs --- Spreken --- Luisteren --- Taalachterstand --- Hoogbegaafde kinderen --- Onderwijsrendement --- Hoogbegaafdheid --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gedrag --- Didactics of languages --- Primary education
Choose an application
Waarom is aandacht voor dyslexie bij kleuters nodig? Hoe kun je geletterdheid in de groep stimuleren? Kun je bij kleuters al risicofactoren herkennen die kunnen leiden tot problemen met lezen? Hoe kunnen kleuters die moeite hebben met geletterde activiteiten effectief worden begeleid? Hoe zorg je voor een doorgaande lijn van groep 1-2 naar groep 3? Dit katern geeft leerkrachten en leesspecialisten (intern begeleiders, remedial teachers, logopedisten) handvatten voor het vroegtijdig signaleren en effectief begeleiden van kleuters die achterblijven in hun ontwikkeling van beginnende geletterdheid.
464 --- leesproblemen --- dyslexie --- Dyslexie --- Leesstoornissen --- Onderwijs --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Leesstoornissen --- #KVHB:Testotheek LA --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kinderen met leerproblemen --- Leesstoornis --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Choose an application
Het Protocol Leesproblemen en Dyslexie is een handreiking voor leerkrachten van de groepen 1 tot en met 4, remedial teachers, logopedisten en andere leesspecialisten in het primair onderwijs voor de begeleiding van leerlingen met (dreigende) leesproblemen. In de vorm van gedetailleerd uitgewerkte stappenplannen geeft het protocol aanwijzingen voor observatie en toetsing van leesvaardigheden (in groep 3 en 4) en vaardigheden die daaraan voorafgaan (in groep 1 en 2). Daarnaast geeft het uitgebreide suggesties voor de invulling van de interventies. In het protocol staan bestaande remediërende methoden en materialen geordend weergegeven, zodat de leerkracht of leesspecialist op een gemakkelijke manier kan terugvinden wat geschikte materialen en oefenvormen zijn bij een bepaald soort leesprobleem. Het Protocol Leesproblemen en Dyslexie is een aanvulling op de Tussendoelen Beginnende Geletterdheid voor kinderen die achterblijven in hun ontwikkeling van geletterdheid. Signaleringslijst, handelingsplan, leerlingrapporten en alle toetsen uit de bijlagen van dit kleuterkatern zijn te downloaden van www.taalonderwijs.nl/dyslexie
Choose an application
Werkboek voor talendocenten in het secundair onderwijs over de begeleiding van leerlingen met dyslexie. Aan bod komen vragen als: waar heeft de leerling met dyslexie moeite mee; wat kan de leraar aan begeleiding bieden binnen de eigen les; hoe ondersteunt de school de leraar hierin? Dit werkboek wil vooral de leraar zelf aan het denken zetten zodat hij/zij samen met collega's van theorie praktijk kan maken. Het boek biedt een stapsgewijze aanpak: van kennis over dyslexie tot aan ouderbetrokkenheid, en opdrachten waarmee de leraar meteen een vertaalslag naar de lespraktijk kan maken. Het boek bevat QR-codes die naar bruikbare documenten leiden.
Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Secondary education --- Orthopedagogics
Choose an application
De BLIKSEM-aanpak is een aanpak voor begrijpend lezen voor groep 5 t/m 8. BLIKSEM staat voor Begrijpend Lees Instructie Kan Strategisch én Motiverend. BLIKSEM is een geïntegreerde methode en wordt uitgevoerd tijdens het voorlezen, het stillezen en de zaakvaklessen.De leerkracht doet tijdens het voorlezen van een spannend leesboek enkele strategieën hardop denkend voor. De leerlingen oefenen deze strategieën vervolgens zelfstandig bij het stillezen in een zelfgekozen boek. Vervolgens worden de strategieën één of meerdere keren per week toegepast bij het lezen van zaakvakteksten. Maandelijks maken de kinderen een oefentekst of een toets met meerkeuzevragen. Hierbij komen diverse tekstsoorten aan bod en een groot aantal belangrijke leesbegrippen.
475.26 --- Lezen --- Begrijpend lezen --- Leesstrategieën --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material
Choose an application
De BLIKSEM-aanpak is een aanpak voor begrijpend lezen voor groep 5 t/m 8. BLIKSEM staat voor Begrijpend Lees Instructie Kan Strategisch én Motiverend. BLIKSEM is een geïntegreerde methode en wordt uitgevoerd tijdens het voorlezen, het stillezen en de zaakvaklessen.De leerkracht doet tijdens het voorlezen van een spannend leesboek enkele strategieën hardop denkend voor. De leerlingen oefenen deze strategieën vervolgens zelfstandig bij het stillezen in een zelfgekozen boek. Vervolgens worden de strategieën één of meerdere keren per week toegepast bij het lezen van zaakvakteksten. Maandelijks maken de kinderen een oefentekst of een toets met meerkeuzevragen. Hierbij komen diverse tekstsoorten aan bod en een groot aantal belangrijke leesbegrippen.
475.26 --- Lezen --- Begrijpend lezen --- Leesstrategieën --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material
Choose an application
De BLIKSEM-aanpak is een aanpak voor begrijpend lezen voor groep 5 t/m 8. BLIKSEM staat voor Begrijpend Lees Instructie Kan Strategisch én Motiverend. BLIKSEM is een geïntegreerde methode en wordt uitgevoerd tijdens het voorlezen, het stillezen en de zaakvaklessen.De leerkracht doet tijdens het voorlezen van een spannend leesboek enkele strategieën hardop denkend voor. De leerlingen oefenen deze strategieën vervolgens zelfstandig bij het stillezen in een zelfgekozen boek. Vervolgens worden de strategieën één of meerdere keren per week toegepast bij het lezen van zaakvakteksten. Maandelijks maken de kinderen een oefentekst of een toets met meerkeuzevragen. Hierbij komen diverse tekstsoorten aan bod en een groot aantal belangrijke leesbegrippen.
475.26 --- Lezen --- Begrijpend lezen --- Leesstrategieën --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Didactics of Dutch --- lager onderwijs (doelgroep) --- begrijpend lezen --- Didactics of primary education --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- 475.2
Choose an application
Dit protocol vervangt het Protocol Leesproblemen en Dyslexie voor groep 1 en 2 en is vanaf nu verkrijgbaar. In het kader van preventie van latere leesproblemen, is aandacht voor taal in ruime zin al op jonge leeftijd noodzakelijk. In deze herziene versie worden de verschillende taaldomeinen uitgebreid toegelicht en onderbouwd met praktijkvoorbeelden. Ter ondersteuning van het doelgericht werken aan taalvaardigheid staan (tussen)doelen per domein centraal. Hierbij worden praktische handvatten geboden over hoe je als leerkracht de leeromgeving van kleuters verder kunt verrijken en hoe je speelse activiteiten en taalspel vorm kunt geven in de groep.Het systematisch en functioneel volgen van de ontwikkeling is essentieel. In het protocol wordt daarom uiteengezet hoe je het monitoren in de praktijk kunt aanpakken. Het protocol besteedt ook aandacht aan ouderbetrokkenheid en natuurlijk komt de overdracht van ervaringen en gegevens van de kleuterleerkracht aan de leerkracht in groep 3 aan bod.Met behulp van dit protocol kun je je eigen professionele houding ten aanzien van taalstimulering in de kleutergroepen verder verbeteren en krijgen álle kleuters een goede basis voor het leren lezen in groep 3.https://webwinkel.expertisecentrumnederlands.nl/webwinkel/protocol-preventie-van-leesproblemen-groep-1-en-2/40860&page=
Leesproblemen --- Kleuteronderwijs --- leesproblemen --- kleuters --- dyslexie --- 464 --- lezen --- kinderen met leerproblemen --- Dyslexie --- Onderwijs --- Leesprobleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Primary education --- Secondary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Goed taalonderwijs sluit aan bij leerbehoeftenGoed leren lezen en schrijven is noodzakelijk voor schoolsucces. Een op de tien kinderen blijkt echter moeite te hebben met lezen en spellen en heeft goede begeleiding nodig. Door het onderwijs goed af te stemmen op de behoeften van leerlingen, kunnen de belemmeringen door ernstige lees- en spellingproblemen worden beperkt. Met dit boek vol voorbeelden en richtlijnen, hebben leerkrachten en leesspecialisten (remedial teachers, intern begeleiders en logopedisten) een praktisch instrument in handen om gedifferentieerd onderwijs te geven, de taalontwikkeling van kinderen systematisch te volgen en te evalueren en kinderen met lees- en spellingproblemen te begeleiden.Praktische adviezen voor preventie en interventieDit complete boek geeft praktische adviezen over preventie, interventie en ICT als hulpmiddel bij dyslexie. Ook doorverwijzing naar hulp buiten de school, vergoedingsregeling dyslexie en inpassing van het protocol in het schoolbeleid komen aan bod. Er is veel aandacht voor toetsen en observeren. Met dit boek geef je begeleiding van dyslectische leerlingen vorm, bijvoorbeeld door het inrichten van extra instructie- en oefentijd. Daarnaast legt het boek helder uit hoe taalontwikkeling verloopt, hoe je leesproblemen herkent en wat dyslexie is.
Leesproblemen --- Dyslexie --- Lager onderwijs --- 3e graad lager onderwijs --- 2e graad lager onderwijs --- Spellingproblemen --- Schrijven --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Leesstoornissen --- Onderwijs --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Leesstoornissen --- #KVHB:Testotheek LA --- Leesprobleem --- Spellingsprobleem --- Leesstoornis --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactic evaluation --- Didactics of Dutch --- Primary education --- Literature
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|