Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek bekijkt hoe een nauwere participatie en inspraak van leerlingen mogelijk is in het secundair onderwijs. Het richt zich vooral naar leerkrachten of directieleden die het inspraakproces willen begeleiden. Ze krijgen bruikbare middelen aangereikt om te peilen naar de kansen en moeilijkheden die in hun concrete situatie bestaan. Veel aandacht gaat ook naar de specifieke rol die het begeleiden van participatie vereist en welke opvattingen over groepswerk hierbij een houvast kunnen bieden.
leerlingenparticipatie --- School management --- leraren-leerling relatie --- onderwijssociologie --- SO (secundair onderwijs) --- Enseignement secondaire --- Middelbaar onderwijs --- 371.59 --- #PBIB:+107.10 --- #SBIB:316.334.1O280 --- C3 --- leerlingen --- onderzoeksrapport --- participatie --- schooldirecteurs --- schoolleven --- secundair onderwijs (x) --- #A9905A --- 451.9 --- Inspraak op school --- Leerlingenraad --- Participatie --- Secundair onderwijs --- 458.1 --- Leerlingenparticipatie --- Onderwijs --- School --- onderwijs en democratie --- onderwijs: inspraak --- #gsdbP --- Democratisering. Medezeggenschap. Inspraak in schoolleiding --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Relaties tussen personeel, school en community: algemeen --- Kunst en cultuur --- Overige onderwerpen --- Organisatie - Management --- (zie ook: teleonderwijs) --- Historische en vergelijkende pedagogiek --- Inspraak --- Leerlingenraden --- Pedagogiek en onderwijskunde --- organisatie --- onderwijsbeleid --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Inspraak. --- Leerlingenraden. --- organisatie. --- onderwijsbeleid. --- 371.59 Democratisering. Medezeggenschap. Inspraak in schoolleiding --- Organisatie. --- Onderwijsbeleid. --- Leerlingen --- Leerling --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
In tien hoofdstukken maakt dit boek een balans op van de uitdagingen waarvoor leerkrachten in de basisschool geplaatst worden. Elk hoofdstuk behandelt één bepaalde kwestie, met veel aandacht voor de hoe-vragen. Hoe reageer ik best, hoe bepaal ik mijn positie, hoe bereik ik het resultaat dat ik wens, hoe deel ik in een team mijn zorgen? De rode draad doorheen die hoofdstukken is preventie.
Sociale agogiek --- Handboeken en inleidingen. --- faalangst --- Teacher education. Teacher's profession --- Primary education --- sociale problemen --- zelfdoding --- Social problems --- armoede --- Educational psychology --- druggebruik --- onderwijs --- pedagogische psychologie --- kindermishandeling --- pesten --- preventie --- basisonderwijs --- pesterijen op school --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- sociale opvoeding --- #PBIB:+105.10 --- #PBIB:+105.20 --- #PBIB:+105.82 --- #PBIB:+105.93 --- #PBIB:+105.95 --- #PBIB:+105.96 --- #PBIB:+107.22 --- #PBIB:+107.31 --- #PBIB:+110.10 --- #A0106A --- 122 Criminaliteit --- 663 Jeugd --- 772 Basisonderwijs --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Preventie --- #KVHB:Schoolproblemen --- anders zijn --- belonen en straffen --- drugs --- kansarmoede --- participatie --- zelfmoord --- 474.22 --- Anders zijn --- Belonen --- Drugs --- Faalangst --- Geweldloze opvoeding --- Inspraak --- Jeugdzorg --- Kansarmen --- Kindermishandeling --- Onderwijsstijlen --- Pesten --- Sociale opvoeding --- Straffen --- Zelfdoding (Zelfmoord) --- jeugdzorg --- Armoede --- Basisonderwijs --- Druggebruik bij jongeren --- Kansarme kinderen --- Kindermishandeling (kinderverwaarlozing) --- Participatie --- Preventie --- Schoolproblemen --- Straffen in de opvoeding --- Zelfdoding bij jongeren --- Zelfdoding --- 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE --- 474.9 --- basisonderwijs : preventie (ler) --- belonen --- drugs (ler) --- faalangst (ler) --- geweldloos opvoeden (ler) --- geweldloze opvoeding --- kansarmoede (ler) --- kindermishandeling (gez) --- participatie (ler) --- pesten (ler) --- straffen --- verschillen --- zelfmoord (ler) --- 37.06 --- Geweld --- Kansarmoede --- Zelfmoord --- 474.23 --- Drugs : preventie --- Geweldloosheid --- Kindermishandeling : preventie --- Leerlingen : participatie --- Pesten : basisonderwijs --- Zelfdoding : preventie --- drugs: didactiek lagere school --- geweldloos opvoeden --- intercultureel onderwijs: lagere school --- preventie: lagere school --- 361.01 --- 371.1 --- 371.21 --- 159.94 --- 37.03 --- 343.62 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Algemeen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Gelijkheid van kansen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Lichamelijke gezondheid van leerlingen : Alcohol en drugs --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Faalangst --- Onderwijs :Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Zelfmoord --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : problemen thuis --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Intercultureel onderwijs --- Beloningen --- Zorgverbreding --- Onderwijs --- Uitsluiting --- Verslaving --- Diversiteit --- Onderwijsstijl --- Beloning --- Straf --- Kansarme --- Gokken --- Internet --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jeugdwerk --- Sociale opvoedkunde
Choose an application
Het is vermoeiend om achter de feiten aan te hollen. Die simpele vaststelling is het uitgangspunt van dit boek. Al te vaak wordt preventie in onderwijs herleid tot het inspelen op problemen die zich reeds stellen. De lijst met mogelijke problemen is quasi eindeloos. Het moet mogelijk zijn een beleid te voeren dat bij voorbaat rekening houdt met risicofactoren, dat trouw is aan de eigenheid van kinderen, en waar je ook als leerkracht een goed gevoel aan overhoudt. Dit boek is opgebouwd rond 9 kwesties en leefomstandigheden waarmee vrijwel alle kinderen te maken hebben. Een goed besef daarvan kan problemen voorkomen of minstens sneller zichtbaar maken. In twee hoofdstukken komt de basisidentiteit van kinderen aan bod: ze zijn meisje of jongen. Dat heeft belang voor hoe ze benaderd moeten worden en voor hoe ze leren. Bovendien moeten ze gezond leren omgaan met hun eigen en elkaars seksualiteit. Even onvermijdelijk als seks en gender zijn emoties. Daarom komt het belang van gevoelens in het algemeen aan bod, en gaat het meer specifiek over verlies en rouw. Ook ouderlijke scheiding en verandering van de gezinssamenstelling brengt emoties teweeg en komt zodanig vaak voor dat het een apart hoofdstuk vereist. Dat kinderen elkaars voornaamste opvoeders zijn, wordt door volwassenen al te vaak miskend. Een volgend hoofdstuk is een militant pleidooi voor meer eigen leefruimte voor kinderen. Dat pleidooi rijmt met het erkennen van volwaardig burgerschap voor kinderen, zoals dat ook bepleit wordt door het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind. Die positieve benadering moet gerelativeerd worden. We leven in een samenleving waarin voortdurend verwenning dreigt. Het is een hoofdstuk waard te verkennen hoe dit de vrijheid en de ontwikkelingskansen van kinderen bedreigt. Even kordaat is het hoofdstuk over inclusie. Het doet er niet toe dit als utopisch of een concreet streven te beschouwen. In beide gevallen gaat het om passende antwoorden op de speciale behoeften van alle kinderen. In een slothoofdstuk komt die basisgedachte nadrukkelijk aan bod. Preventie dient wenselijke preventie te zijn, en die staat in contrast met repressieve, vrijheidsbeperkende preventie. De uitgechreven info en de goede raad in dit boek mogen het gezond verstand en de concrete omstandigheden nooit in de schaduw stellen. Een persoonlijke afweging is altijd vereist. Vandaar de onvermijdelijke titel van dit boek: Soms vaak misschien. Alleen de lezer heeft het antwoord.
Assistance à la jeunesse --- Basisonderwijs --- Enseignement primaire --- Jeugdwerk --- Pédagogie sociale --- Sociale opvoedkunde --- Preventieve jeugdzorg --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs ; didactiek --- #KVHB:Preventie --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Orthopedagogie --- #A0405A --- 772 Basisonderwijs --- 663 Jeugd --- 700 Pedagogie --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 474.23 --- Echtscheiding --- Inclusief onderwijs --- Preventie --- Rechten van het kind --- Rouwproces --- Seksualiteit --- Verdriet bij kinderen --- Verwennen --- 37.06 --- Gender --- Kinderen --- Persoonlijkheid --- 050935.jpg --- Preventie: lagere school --- Didactische principes --- Sociale opvoeding --- basisonderwijs --- schoolmaatschappelijk werk --- Primary education --- Educational psychology --- pedagogiek --- pedagogische psychologie --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Preventieve jeugdzorg. --- basisonderwijs. --- Basisonderwijs. --- Provincie West-Vlaanderen --- inclusief onderwijs
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
De school kan een oefenplaats zijn voor burgerzin, waar de volwassenen van morgen democratische vaardigheden oefenen. Naast een vormingsaanbod waarop klassen kunnen intekenen, bevat deze publicatie een overzicht van methodes om de eigen schoolcultuur en leerlingenraad te evalueren. (Bron: uitgeverscatalogus)
Lerarenopleiding --- Sociale agogiek --- algemeen. --- jeugdwerk- en beleid. --- leerlingenparticipatie --- Teaching --- Algemeen. --- Jeugdwerk- en beleid. --- Onderwijs --- Leerlingen --- Participatie --- onderwijs: inspraak --- Leerling --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Dit document geeft een kort overzicht van de gebeurtenissen voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Bovendien worden middelen aangereikt om leerlingen op een acxtieve, ervarende, belevende manier in contact te brengen met sporen van het oorlogsverleden en vragen te laten stellen over oorlog en vrede vandaag. (Bron: uitgeverscatalogus)
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|