Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
We horen wel vaker dat media ons leven bepalen: ze veranderen ons gedrag, onze waarneming, de manier waarop we kennis vergaren, enzovoort. Maar kunnen we inschatten hoe ze dat doen ? Wat zijn 'media' eigenlijk, als er zo veel verschillende soorten van bestaan: sociale media, massamedia, multimedia ... ? Zijn het objecten, structuren of kanalen ? Waar beginnen en eindigen ze ? Hoe vinden ze hun plaats in het ongrijpbare netwerk van belevenissen dat we 'ons leven' noemen ?Media- en technologiefilosoof Yoni Van Den Eede hanteert de filosofische abstractie om ons alledaagse gebruik van media in een verfrissend maar ook confronterend daglicht te stellen. Hij vertelt een filosofisch levensverhaal: hoe ontstaan media, hoe ontwikkelen ze zich, wat 'doen' ze, hoe verhouden ze zich tot de mens en tot elkaar? Het blijkt daarbij nagenoeg onmogelijk te zijn om 'media' exact te definiëren: ze doordringen namelijk ons hele bestaan, ze 'mediëren'. Toch kunnen we heel wat zeggen over de manieren waarop ze dat - doorgaans op slinkse wijze - doen en waarop ze doorheen tijd en ruimte evolueren.Zo schetst de auteur een vernieuwende 'mediafilosofie' die ons attent maakt op de onzichtbare aspecten van media en technologieën en die praktische instrumenten aanreikt om deze beter te begrijpen. In eerste instantie doet hij dat aan de hand van mediatheoreticus Marshall McLuhan. Daarmee mag dit boek gelden als de allereerste inleiding op het werk van McLuhan in het Nederlandse taalgebied. Toch gaat de lezing veel verder: ze ontwikkelt een originele filosofische (her)interpretatie van McLuhans gedachtegoed, vanuit de recente traditie van de filosofie van de technologie.Bron : http://www.lannoo.be
Media --- Mass media --- Technology --- Maatschappij. --- Filosofie. --- Social aspects. --- McLuhan, Marshall, --- cultuurfilosofie --- media --- Philosophy and psychology of culture --- massacommunicatie --- Mass communications --- 177 --- McLuhan, Marshall --- ethiek en samenleving --- McLuhan, Herbert Marshall --- Criticism and interpretation --- Philosophy --- PXL-Media & Tourism 2014 --- mediafilosofie --- media en technologie --- Filosofie --- Communicatie --- Sociale communicatie --- Relaties --- Communicatiesociologie --- Relatie --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- #SBIB:309H1016 --- Media: socio-culturele aspecten (massamedia en maatschappij, met inbegrip van cultuurhistorische werken en werken over de maatschappelijke en politieke effecten van de (diverse) media)
Choose an application
Efficiëntie is hét codewoord van onze tijd. Voortdurend weerklinkt de roep om allerlei domeinen van het leven efficiënter te organiseren: overheid, zorg, onderwijs, verkeer... We moeten meer doen met minder. Dat vereist dat we ons liefst zo concreet mogelijke doelen stellen en dat we die dan ook proberen te realiseren. Efficiëntie en doelmatig streven gaan dus hand in hand.In dit boek gaat Yoni Van Den Eede na hoe efficiëntie en doelmatigheid vergaand ons leven zijn gaan bepalen en intussen onze manier van denken domineren. Ze lijken de heilige graal van onze maatschappelijke organisatie geworden. Het zijn haast absolute principes, die op alles en iedereen van toepassing zijn en die zogenaamd overal eenzijdig positieve effecten sorteren.Toch hebben die principes ook een keerzijde. Ze hebben neveneffecten die wel minder tastbaar zijn, maar ons raken in ons diepste, existentiële wezen. Want wat als we voornamelijk vanuit de efficiëntiegedachte betekenis proberen te geven aan ons bestaan? Wie obsessief op doelen, resultaten en trajecten gericht is, vergeet namelijk één zaak: dat vele goeie dingen vanzelf komen, of dat ze slechts moeilijk gestuurd kunnen worden. Betekent dat dan dat we efficiëntie en doelmatigheid volledig moeten uitbannen? Geenszins. Wel moeten we dringend op zoek naar een nieuwe levenskunst.Dit boek maakt deel uit van de reeks Kennismakers. In deze reeks verschijnen boeken van auteurs die kritisch reflecteren op belangrijke maatschappelijke problemen en evoluties van vandaag.
efficiëntie --- maatschappijkritiek --- Political philosophy. Social philosophy --- Philosophy and psychology of culture --- cultuurfilosofie --- Efficiëntie --- Maatschappijkritiek --- Trends --- Efficiency --- Productiviteit (efficiëntie) --- Filosofie --- 65.011.4 --- 008 --- rationalisatie in organisaties - efficiëntie van organisaties --- 65.011.4 Productivity. Economic efficiency (cost-effectiveness). Profitability. Rationalization. Simplification. Efficiency. Cost-consciousness. Success --- Productivity. Economic efficiency (cost-effectiveness). Profitability. Rationalization. Simplification. Efficiency. Cost-consciousness. Success --- Trend
Choose an application
Amor Technologiae fuses the fairly new traditions of philosophy of technology and media ecology for the first time in a systematic manner. It specifically does so by interpreting and rephrasing the work of media theorist Marshall McLuhan in the context of a comprehensive philosophy of media. Seen from this perspective, media are not merely channels, forces, or things, as more traditional accounts would have it. They are partially elusive and inherently ambivalent entities to which humans need to meaningfully relate, through the existential project of engaging into, building, and savoring relationships with them.Bron : http://www.aspeditions.be
Technology --- Philosophy --- #SBIB:309H02 --- #SBIB:309H022 --- #SBIB:309H1000 --- Communicatiewetenschap: algemeen --- Massacommunicatie --- Media: algemene en theoretische werken --- Media --- Filosofie --- Communicatie --- Sociale communicatie --- Relaties --- Communicatiesociologie --- Relatie --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Mass media --- Communication --- Communication and culture
Choose an application
Winner of the 2020 S.I. Hayakawa Book Prize presented by The Institute of General SemanticsWinner of the 2020 Susanne Langer Award for Outstanding Scholarship in the Ecology of Symbolic Form presented by the Media Ecology AssociationThe Beauty of Detours proposes a new way of understanding and defining technology by reading systems thinker Gregory Bateson in the framework of contemporary philosophy of technology. Although "technology" was not an explicit focus of Bateson's oeuvre, Yoni Van Den Eede shows that his thought is permeated with insights directly relevant to contemporary technological concerns. This book provides a systematic reading of Bateson that reveals these under-investigated elements of his thought. It also critiques the field of philosophy of technology for still reifying "technology" too much despite its attempt to de-reify it, arguing instead that it should incorporate Bateson's insights and focus more on processes of human knowing. Sketching a Batesonian philosophy of technology, Van Den Eede calls for greater attentiveness to the purpose of technology and its role in our lives.
Bateson, Gregory, --- Philosophy and psychology of culture --- Bateson, Gregory --- Technology --- Technology and civilization --- Philosophy. --- Bateson, Gregory, - 1904-1980
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Postphenomenology and Media: Essays on Human–Media–World Relations sheds light on how new, digital media are shaping humans and their world. It does so by using the postphenomenological framework to comprehensively study “human-media relations,” making use of conceptual instruments such as the transparency-opacity distinction, embodiment, multistability, variational analysis, and cultural hermeneutics. This collection outlines central issues of media and mediation theory that can be explored postphenomenologically and showcases research at the cutting edge of philosophy of media and technology. The contributors together enlarge the range of thinking about human-media-world relations in contemporary society, reflecting the interdisciplinary range of this school of thought, and explore, sometimes self-reflexively and sometimes critically, the provocative landscape of postphenomenology and media.
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|