Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Age group sociology --- Social policy and particular groups --- Assistance sociale --- Enfants --- Gezondheidszorg --- Kinderen --- Maatschappelijk werk --- Soins de santé --- Academic collection --- #GBIB:CBMER --- #SBIB:316.356.2H5530 --- #SBIB:HIVA --- 364.4 zorgverlening, welzijnswerk --- -053.2 kinderen --- 364.444 gezondheidszorg --- 303.62 enquêtes --- #A9804A --- Gezinsbeleid: maatregelen: kinderbijslag, gezinshulp, kinderopvang e.a. --- Sociale agogiek --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Gezinsbeleid: maatregelen: kinderbijslag, gezinshulp, kinderopvang e.a
Choose an application
De sector van de beschutte werkplaatsen wordt geconfronteerd met toenemende concurrentiedruk in zijn activiteiten. Ook de overheid wijzigt ingrijpend zijn beleid tegenover de integratie van personen met een handicap in de arbeidsmarkt. De personen met een handicap zijn en blijven echter de eerste betrokkenen. Het is voor deze doelgroepwerknemers dat de Vlaamse Federatie van Beschutte Werkplaatsen het initiatief heeft genomen om met onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek een aantal belangrijke uitdagingen voor de sector onder de loep te nemen. Vanuit het Hoger instituut voor de arbeid van de Katholieke Universiteit Leuven werd hierop graag ingegaan. 'Betrokken maar onpartijdig' geven de auteurs het advies aan de sector om nog sterker te geloven in de uitzonderlijke prestatie van de sector van beschutte werkplaatsen om personen te integreren in de economie en de samenleving, om bewust te zijn van de waarde die de personen met een handicap zelf hebben gecreerd en de legitimiteit en de Redelijkheid van de verwachtingen naar de overheid toe. Twee studies werden opgeleverd die samen dienen gelezen te worden. In de voorliggende eerste studie wordt nagegaan waarom en onder welke vorm de overheid dient tussen te komen in de integratie van de personen met een handicap. Op basis van theoretische inzichten omtrent rechtvaardigheid en sociale bescherming is ondersteuning van de arbeidsmarktparticipatie van personen met een handicap een vooruitstrevende vorm van overheidsoptreden. In internationaal perspectief blijkt dat het beleid omtrent beschutte werkplaatsen in Vlaanderen ook een effectieve en efficinte vorm van overheidsoptreden is. Met relatief beperkte middelen werd een relatief grote groep personen gentegreerd in de economie, en de beschutte werkplaatsen konden daar vaak zwakke werknemers -steeds moeilijker in de moderne arbeidsmarkt!- introduceren in activiteiten die soms met internationale concurrentie worden geconfronteerd. In een tweede rapport wordt een klassieke Kosten-baten analyse gemaakt van dit overheidsoptreden. Wanneer de studies aantonen dat de sector van beschutte werkplaatsen in Vlaanderen 'goed werk', in al zijn betekenissen, heeft geleverd, zijn zij hopelijk een ruggesteun voor de sector voor de uitzonderlijke veranderingen die op hen afkomen.
Labour market --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Sociale tewerkstelling --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- 667 Gehandicapten --- 460 Economie --- Maatschappelijke werk 36 --- Gehandicaptenproblematiek 362.4 --- Gehandicapte werknemers 658.3-056.26 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A345 --- 362.527 --- P493 --- P493VL --- 36 --- beschermde werkplaatsen --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: gehandicapten en beschutte werkplaatsen --- België --- Vlaanderen --- Maatschappelijk werk --- 331.63 --- Beschutte werkplaatsen --- Beschutte werkplaatsen. --- 36 Maatschappelijk werk --- 36 Safeguarding the mental and material necessities of life --- Safeguarding the mental and material necessities of life --- 36 Waarborgen van de mentale en materiële behoeften van het leven; maatschappelijk werk --- Waarborgen van de mentale en materiële behoeften van het leven; maatschappelijk werk
Choose an application
BMLIK
Choose an application
Hoofdstuk 1. Methodologie van manpowerplanning in de zorgsector en de demografische context - 1. Inleiding - 2. Definitie arbeidsmarktstudie, 'manpowerplanning' of 'human resources accounting' in de zorgsector - 3. De human resources zorgsector geanalyseerd volgens twee dimensies: sector en diploma/beroep - 4. Geografische afbakening - 5. Belang van de demografische factor - Hoofdstuk 2. Verpleegkundigen en vroedvrouwen - 1. Regulier onderwijs - 2. Niet-regulier onderwijs - Hoofdstuk 3. Verzorgenden - 1. Regulier onderwijs - 2. Niet-regulier onderwijs - Hoofdstuk 4. Kinesitherapeuten - 1. Regulier onderwijs - 2. Niet-regulier onderwijs - Hoofdstuk 5. Paramedici - 1. Ergotherapeuten - 2. Podologen - 3. Orthopedisten - 4. Logopedisten en audiologen - 5. Orthoptisten - 6. Laboratorium en voedingstechnologen - Hoofdstuk 6. Sociaal-agogisch werk - 1. Regulier onderwijs - 2. Niet-regulier onderwijs - Hoofdstuk 7. Overige zorgberoepen - 1. Administratief personeel - 2. Logistieke assistenten - 3. Onderhoudspersoneel - Hoofdstuk 8. Synthese van de instroom vanuit het onderwijssysteem - 1. Interesse van de zorgopleidingen: instroom in het regulier onderwijs - 2. Afgestudeerden van het regulier onderwijs: bruto- en nettostromen - 3. Instroom via irregulier onderwijs - Hoofdstuk 9. Definities en Analyse van de werkloosheidscijfers en de vacatures - 1. Inleiding: werkloosheid en schaarste, of in welke mate is het beroep van verpleegkundige en knelpuntberoep? - 2. De VDAB: vacatures voor knelpuntberoepen in de zorgsector - 3. RVA: de arbeidsreserve - 4. Werkloosheid naar diploma - 5. Verhouding arbeidsreserve/vacatures - 6. Conclusies - Bijlagen
tewerkstelling --- Personnel management --- Labour market --- sociaal-cultureel werk --- Sociology of cultural policy --- Flanders --- 361.1 --- P493VL --- 378.4 HIVA --- #SMV:sociologie --- Academic collection --- #SBIB:316.7C330 --- #A0305A --- 714 Sociaal-cultureel vormingswerk --- 660 Welzijn --- VL / Flanders - Vlaams Gewest - Région Flamande --- BE / Belgium - België - Belgique --- 338.78 --- 351.2 --- 361 --- arbeidsmarkt --- arbeidssociologie --- quartaire sector --- sociaal-cultureel werkers --- gezondheidszorg - volksgezondheid - gezondheidsbeleid - gezondheidsvoorzieningen - gezondheidsbescherming --- Vlaanderen --- Hoger Instituut voor de Arbeid - HIVA --- Cultuurfunctionarissen --- Diensten. Non-profitsector. --- Openbare gezondheid. Milieubescherming. Milieuvervuiling. --- Openbare onderstand en weldadigheid. Menslievendheid. Sociaal hulpbetoon. --- 331.6 --- 331 --- 338.94 --- 374 --- #SBIB:316.334.3M52 --- #SBIB:316.8H30 --- #SBIB:316.334.2A320 --- 36 <493-17> --- 311.93 --- 61 --- 336.024 --- 311.94 --- 368.42 --- gezondheidszorg --- welzijnswerkers --- ziekenhuizen --- bejaardentehuizen --- thuiszorg --- ziekenzorg --- 36 <493-17> Maatschappelijk werk--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Maatschappelijk werk--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Medische sociologie: professionele aspecten van de hulpverlening --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Arbeidssociologie: morfologie van de arbeidsmarkt --- Beroepsbevolking. --- Geneeskunde. --- Sociale begroting, rekeningen en uitgaven. Gezondheid. --- Verdeling van de bevolking naar leeftijd. Veroudering van de bevolking. --- Ziekte- en invaliditeitsverzekering. Ziekenfondsen. --- 362.1 --- 361.05 --- 362.6 --- verpleegkunde --- maatschappelijk werk --- residentiële gehandicaptenzorg --- kinderzorg --- kinderopvang --- Welzijnswerk: voorzieningen en overheidsbeleid (hulpverlening) --- 361.3 --- 362.3 --- 362.7 --- Geneeskunde --- Openbare gezondheid. Milieubescherming. Milieuvervuiling --- Sociale begroting, rekeningen en uitgaven. Gezondheid --- Verdeling van de bevolking naar leeftijd. Veroudering van de bevolking --- Ziekte- en invaliditeitsverzekering. Ziekenfondsen --- Non-profitsector --- Welzijnszorg --- Gezondheidszorg --- Arbeidsmarkt --- Tewerkstellingskansen --- Loopbaanbeleid --- Toekomst --- Diensten. Non-profitsector --- Openbare onderstand en weldadigheid. Menslievendheid. Sociaal hulpbetoon --- Beroepsbevolking --- Zorg- en welzijnssector --- Tewerkstellingskans --- Bewegingsonderwijs --- Emigratie --- Kwartaire sector
Choose an application
De sector van de beschutte werkplaatsen wordt geconfronteerd met toenemende concurrentiedruk in zijn activiteiten. Ook de overheid wijzigt ingrijpend zijn beleid tegenover de integratie van personen met een handicap in de arbeidsmarkt. De personen met een handicap zijn en blijven echter de eerste betrokkenen. Het is voor deze doelgroepwerknemers dat de Vlaamse Federatie van Beschutte Werkplaatsen het initiatief heeft genomen om met onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek een aantal belangrijke uitdagingen voor de sector onder de loep te nemen. Vanuit het Hoger instituut voor de arbeid van de Katholieke Universiteit Leuven werd hierop graag ingegaan. 'Betrokken maar onpartijdig' geven de auteurs het advies aan de sector om nog sterker te geloven in de uitzonderlijke prestatie van de sector van beschutte werkplaatsen om personen te integreren in de economie en de samenleving, om bewust te zijn van de waarde die de personen met een handicap zelf hebben gecreerd en de legitimiteit en de Redelijkheid van de verwachtingen naar de overheid toe. Twee studies werden opgeleverd die samen dienen gelezen te worden. In een eerste studie wordt nagegaan waarom en onder welke vorm de overheid dient tussen te komen in de integratie van de personen met een handicap. In voorliggend tweede rapport wordt een klassieke kosten-baten analyse gemaakt van dit overheidsoptreden. De vergelijking werd gemaakt met de situatie dat beschutte werkplaatsen niet zouden bestaan. De conclusie kon dan ook maar zijn: moesten zij niet bestaan, men zou hen moeten uitvinden. Kosten en baten worden geschetst voor de overheid, de doelgroepwerknemers zelf, de valide werknemers, de onderneming zelf en de rest van de samenleving. Onder bepaalde, redelijke, hypothesen komt de studie tot de conclusie dat de doelgroepwerknemers hun inkomenssituatie tot 40% konden verbeteren, terwijl de overheid dit met een subsidie die slechts de helft van deze verhoging bedraagt, kon realiseren, samen met de sector. Dit kan de vergelijking Weerstaan met tal van andere gelijkaardige vormen van overheidssubsidie. De verklaring is duidelijk: de personen met een handicap werken zelf voor deze realisaties. Deze naakte cijfers kunnen alleen maar de intrinsieke waarde van arbeid voor de personen met een handicap bevestigen en versterken. Wanneer de studies aantonen dat de sector van beschutte werkplaatsen in Vlaanderen 'goed werk', in al zijn betekenissen, heeft geleverd, zijn zij hopelijk een ruggesteun voor de sector voor de uitzonderlijke veranderingen die op hen afkomen.
460 Economie --- 667 Gehandicapten --- Sociale tewerkstelling --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A345 --- Maatschappelijke werk 36 --- Gehandicaptenproblematiek 362.4 --- Gehandicapte werknemers 658.3-056.26 --- Kosten-baten analyse 658.012.125 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- 362.527 --- 331.626-056.24 --- P493 --- P493VL --- 657.47 --- 36 --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: gehandicapten en beschutte werkplaatsen --- beschermde werkplaatsen --- tewerkstelling van gehandicapten (zie ook 331-056.24, 362.4) --- België --- Vlaanderen --- kostenberekening - kostprijsberekening - kosten-batenanalyse --- Maatschappelijk werk --- 36 Maatschappelijk werk --- Labour market --- Social costs. Social benefits --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Beschutte werkplaatsen. --- 36 Safeguarding the mental and material necessities of life --- Safeguarding the mental and material necessities of life --- 36 Waarborgen van de mentale en materiële behoeften van het leven; maatschappelijk werk --- Waarborgen van de mentale en materiële behoeften van het leven; maatschappelijk werk
Choose an application
Emploi --- Kwartaire sector --- Secteur non marchand --- Werkgelegenheid --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A320 --- BE / Belgium - België - Belgique --- 311.93 --- 338.78 --- 332.691 --- 350.2 --- 332.630 --- Arbeidssociologie: morfologie van de arbeidsmarkt --- Beroepsbevolking. --- Diensten. Non-profitsector. --- Evolutie van de arbeidsmarkt. --- Overheidspersoneel. --- Strijd tegen de werkloosheid: algemeen. Theorie en beleid van de werkgelegenheid. Volledige werkgelegenheid. --- Beroepsbevolking --- Diensten. Non-profitsector --- Evolutie van de arbeidsmarkt --- Overheidspersoneel --- Strijd tegen de werkloosheid: algemeen. Theorie en beleid van de werkgelegenheid. Volledige werkgelegenheid --- 331.626.133.2 --- tewerkstelling in de kwartaire sector - tewerkstelling in de non profit sector (zie ook 338.901.2)
Choose an application
Onderzoeksopzet en methodologie - inventarisatie variabelen en bespreking bestaande gegevensbestanden - inschatten zorgvraag - operationalisering rekenmodel en opstellen zorgplan - conclusies en aanbevelingen
Academic collection --- #A0408A --- 667 Gehandicapten --- arbeid --- gehandicaptenzorg --- hulpverlening --- zorgverlening
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|